آلودگی هوا سالانه جان ۳.۲ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه جان ۳.۲ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد که از مجموع تلفات ناشی از ایدز و مالاریا بیش‌تر است.

به گزارش ایرنا، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که تلفات سالانه ناشی از آلودگی هوا بیش‌تر از تلفات مجموع ایدز و مالاریا است.

این در حالی است که به گفته محققان، با رعایت رهنمودهای جهانی کیفیت هوا می‌توان از مرگ ۲.۱ میلیون نفر در سال پیشگیری کرد.

همچنین محققان با ابداع یک الگوی جهانی نشان دادند که چگونه تغییرات در میزان آلاینده‌های خارج از محیط خانه می‌تواند باعث کاهش مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه شود.

این مطالعه اولین تجزیه و تحلیل مشروحی است که نشان می‌دهد چگونه کاهش آلاینده‌های خاص هوا در سراسر جهان می‌تواند باعث بهبود وضعیت سلامتی شود.

محققان در این مطالعه آلاینده‌های هوایی ناشی از ذرات ریز معلق در هوای خارج از خانه را مورد بررسی قرار دادند؛ این ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون هستند که می‌توانند به اعماق ریه نفوذ کنند.

استنشاق این ذرات با افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی مانند آمفیزم و سرطان ارتباط دارد.

این آلاینده‌های ریز از آتش‌سوزی، نیروگاه زغال سنگ، اتومبیل و کامیون و همچنین تولید گازهای گلخانه‌ای کشاورزی و صنعتی ایجاد می‌شود.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که این آلاینده‌ها هر سال موجب مرگ پیش از موعد حدود ۳.۲ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و سایر بیماری‌ها می‌شود.

این در حالی است که با رعایت رهنودهای کیفیت هوا سازمان بهداشت جهانی می‌توان از مرگ پیش از موعد ۲.۱ میلیون نفر در سراسر جهان پیشگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *