کاهش آلودگی هوا با وعده امکان پذیر نیست

رییس کمیته محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: علاوه بر روزهای سرد سال، در فصل بهار و تابستان نیز شاهد افزایش میزان آلاینده های هوا هستیم.
محمد حقانی با بیان این مطلب اظهار داشت: اشکال عمده در افزایش میزان آلودگی هوا و موفق نبودن در کنترل و کاهش آن، کارهای بین بخشی و انداختن توپ مسوولیت به زمین سازمان ها و دستگاه های مختلف است.

وی افزود: سازمان ها و دستگاه های مختلف که در زمینه آلودگی هوا مسوول هستند، تنها به دادن وعده های مکرر بدون عمل بسنده می کنند و این مساله سبب شده تا تعداد روزهای پاک و سالم در طول سال بسیار کم باشد این در حالی است که باید گفت؛ کاهش آلودگی هوا با وعده امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: البته اقدامات مناسبی نظیر بهبود کیفیت بنزین،ارائه بنزین یورو ۴ در سراسر کشور و… انجام شده اما تا زمانی که خودروهای تولید داخل استاندارد نباشند نمی توان انتظار داشت معضل آلودگی هوا رفع شود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران بیان کرد: در دولت های گذشته کیفیت بنزین مصرفی خوب نبود و سبب شده بود تا خودروها ۷۰درصد در افزایش آلاینده ها نقش داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت نامناسب ارائه خدکمات از سوی وسایل نقلیه عمومی نمی توان از شهروندان انتظار داشت خودروی شخصی استفاده نکنند زیرا متاسفانه نتوانسته ایم بستر مناسب برای گسترش این ناوگان را فراهم سازیم.

وی گفت: در تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که تنها راه مقابله با آلودگی هوا ،گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از سوخت پاک، برقی کردن خودروها و موتور سیکلت ها، استفاده از حمل و نقل ریلی و زیر زمینی مانند مترو است.

وی اظهار داشت: متاسفانه ما در این موارد موفق نبوده و به اهداف خود دست نیافته ایم و به عبارت بهتر از برنامه های تعیین شده در این زمینه نیز عقب هستیم.

حقانی گفت: البته اقدامات شهرداری در زمینه ساخت و گسترش شبکه مترو قابل تقدیر است زیرا با وجود کمبود منابع مالی و امکانات سعی کرده هر سال بر ظرفیت این شبکه بیافزاید.

وی خواستار شد: دولت اگر به دنبال رفع معضل آلودگی هواست باید توسعه حمل و نقل عمومی را در راس برنامه ها قرار داده و مطالبات شهرداری در این بخش را نیز پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *