تاثیر آلودگی هوا بر سلامت بدن

آلودگی هوا به صورت مستقیم سلامت بدن انسان را تحت الشعاع خود قرار می دهد.از این رو انسانها باید تا حد امکان خود رادر معرض آلودگی هوا قرار ندهند و در غیر این صورت نهایت تلاش خود …

آلودگی هوا به صورت مستقیم سلامت بدن انسان را تحت الشعاع خود قرار می دهد.از این رو انسانها باید تا حد امکان خود رادر معرض آلودگی هوا قرار ندهند و در غیر این صورت نهایت تلاش خود را جهت ایمن بودن از عواقب آلودگی هوا انجام دهند. ارتباط میان هوای سالم و بدن سالم بر هیچ کس پوشیده نیست.انسان به طور طبیعی از محیط و پیرامون خود تاثیر می پذیرد و این تاثیر پذیری غیر قابل اجتناب است.هوای آلوده مملو از ذرات کوچک موجب ایجاد لخته های خونی در پاها می شود. در آزمایش های بالینی انجام گرفته توسط پزشکان مشاهده گردیده که خون افرادی که بیشتر در معرض ذرات ریز معلق در هوا قرار گرفته بودند، سریعتر لخته می شود.آلودگی هوا بر اثر دود ناشی از خودروها و فعالیت کارخانه ها می تواند حاوی ذرات ریزی از کربن، نیترات ها، فلزها و سایر موادی باشد که با ابتلابه انواع مشکلات سلامتی در سال های بعدی ارتباط دارد.آلاینده های هوا بر دستگاه تنفسی اثر گذاشته و موجب افزایش علائم ریوی و افزایش علائم بیماری ریوی در بیماران می شوند. سرب هم به عنوان یک آلاینده موجب اختلال عصبی – رفتاری در کودکان و افزایش فشار خون در افراد بالغ می گردد. منواکسیدکربن هم بر دستگاه قلبی – عروقی اثر گذاشته و موجب افزایش مرگ و میر بیماران قلبی – عروقی می شود.

یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، وسایل نقلیه موتوری هستند. گازهای حاصل از احتراق سوخت وسایل نقلیه از مهم ترین آلاینده های هوا به شمار می روند. آلاینده هایی که از طریق خودروهای فرسوده، کامیون ها، اتوبوس ها و منابع بزرگی چون صنعت تولید برق، صنایع معدن کاری، ورق کاری، برشکاری و… ایجاد می شوند می توانند در دراز مدت باعث تشدید علائم بیماری های تنفسی و بیماری های قلبی عروقی در کودکان و بزرگسالان شوند.نکته مهم این است که شهروندان باید آلودگی هوا را یک بحران بدانند و با بی تفاوتی از کنار آن نگذرند. طی این روزها مراجعات مردم به مراکز درمانی چند برابر می‌شود و توصیه کارشناسان بهداشتی این است که شهروندان کمتر وارد فضای باز شوند.

آلاینده‌های هوا در تهران بر اساس شاخص PM۱۰ در چند روز گذشته از نظر ذرات معلق و گاز مونوکسید کربن در شرایط ناسالم است .همین مسئله حساسیتهای موجود در خصوص آلودگی هوا را چندین برابر می کند در این شرایط به مردم و بخصوص بیماران قلبی و تنفسی مانند آسم توصیه می‌شود، توصیه‌های رسمی را جدی بگیرند و تا جای ممکن از خانه خارج نشوند و فعالیت خارج از خانه نداشته باشند حتی در خانه نیز تا جای ممکن از پخت و پز و استفاده از بخاری و شومینه کم کنند زیرا باعث افزایش آلودگی هوا در محیط خانه می‌شود.

بنابر این باید برای مقابله با آلودگی هوا تدابیر مختلفی انجام داد.تدابیری که جملگی می تواند نقش موثری در مقابله با بحرانها ی مربوط به این مسئله داشته باشد .

نکته دیگر که مسئولین ذیربط نیز به آن اشاره نموده اند بحث استفاده از ماسکهاست. استفاده از ماسک فقط برای افرادی که مجبورند در محیط باز کار کنند مانند مأموران پلیس توصیه می‌شود، البته این نوع ماسک هم باید از جنسی باشد که امکان جذب آلاینده‌ها را داشته باشد اما استفاده از ماسک برای عموم مردم و بخصوص بیماران توصیه نمی‌شود و توصیه اصلی به این افراد ماندن در خانه و نرفتن به فضاهای بیرونی در تهران است. بنابر این ماسکهای نازک موجود در داروخانه ها نمی تواند مانع از انتقال گازها و آلاینده های سمی به افراد شود.

ازن و ذرات دو مورد از گسترده ترین آلاینده های شاخص هوا هستند. ذرات از منابع مختلف طبیعی و مصنوعی منتشر می شوند که می توانند در عمق ریه جایگزین شده و سبب تشدید آسم، سرفه، گرفتگی گلو و سایر بیماری های تنفسی بخصوص در کودکان گردند زیرا کودکان و نوزادان ازجمله حساس ترین افرادجامعه نسبت به آلاینده های هوا هستند. مطالعات اخیر علاوه بر ارتباط بین آلودگی هوا و علائم بیماری های تنفسی و تشدید علائم آسم ارتباط های بین آلودگی هوا و تولد زودرس نوزاد، مرگ و میر نوزادان، کاهش ظرفیت ریه و حتی آسم را نشان داده است.

ازن نیز یکی از تحریک کننده های قوی دستگاه تنفسی بوده، می تواند باعث التهاب ریه و کاهش ظرفیت انتقال در عمل ریه ها و کوتاه کردن تنفس و سایر اختلالات تنفسی شود. دیگر آلاینده های شاخص شامل نیتروژن دی اکسید (۲)NO سولفور دی اکسید (۲) SO کربن منو اکسید (CO)، است.

در نهایت اینکه باید همه این موارد را تحت نظر داشت و با آگاهی نسبت به اینکه آلودگی هوا تا چه اندازه می تواند بر روی سلامتی شهروندان موثر باشد تا حدامکان در روزهایی که هوا آلوده است از منزل خارج نشد و توصیه های بهداشتی را در این خصوص رعایت نمود.

 

هادی فلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *