پیکان سالانه اندازه وزن خود آلودگی تولید می کند

شهردار تهران بر ضرورت تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران تاکید کرد و اظهار داشت: بخشی از این نیازمند درست مصرف کردن در بعد فرهنگی، اقتصادی و انسانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه و جشنواره گل های پاییزی و همچنین افتتاح اولین بوستان دوستدار کودک که در سالن نمایشگاه های شهرداری تهران در بوستان گفت و گو برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت سردار همدانی تاکید کرد: بعضی چهره ها چه در زمان حیات و چه حتی بعد از شهادتشان برای جامعه ما ناشناخته هستند. شهیدهمدانی نیز یکی از این چهره ها بود فردی که از قبل از انقلاب در مبارزه بود و از ابتدای انقلاب اسلامی تا روز شهادت خود یک عنصر فعال به شمار می رفت.

تاکید کرد:  سردار همدانی در طول چهار دهه گذشته که بیش از سه دهه از آن را از نزدیک با این شهید آشنا بودم، لحظه ای آرام نبود. از شمال غرب کشور جایی را نمی شود از جغرافیای این منطقه نام برد که جای مجاهدت شهید همدانی نباشد. همچنین در غرب کشور نقطه به نقطه محل مجاهدت، تلاش، مبارزه و دفاع از این سرزمین و نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اقدامات شهید همدانی برای برقراری امنیت این مردم قابل مشاهده است.

شهردار تهران همچنین خاطرنشان ساخت: شهید همدانی در عملیات های مختلف شامل عملیات های بزرگ و کوچک حضور داشت و یکی از موسسان سپاه در استان همدان بود. همچنانکه یگان رزمی که در آنجا شکل گرفت به زحمت ایشان بود. این شهید در همه دوران دفاع مقدس و قبل از جنگ تحمیلی در میدان جنگ بود و در بسیاری از صحنه ها نیز توفیق همرزمی با وی را داشتم.

قالیباف عنوان داشت: در روزهای فتح مهران و عملیات کربلای ۵ که متری از زمین نبود که در جزیره باوارین زیر آتش سنگین دشمن نباشد، این مرد ایستاد و شجاعانه در همه صحنه ها جنگید. بعد از دفاع مقدس نیز یا در عرصه خدمت و سازندگی در مناطق جنگی تلاش کرد و یا در همه فعالیت هایی که جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و عراق و هر کجایی که نظام کاری داشت در صحنه حاضر بود. این در شرایطی است که خصوصا بعد از جنگ همه به زندگی عادی خودشان ادامه دادند اما این مرد هرگز لحظه ای آرام نگرفت.

فرمانده لشکر پنج نصر در دوران دفاع مقدس در ادامه عنوان داشت: وقتی خبر شهادت شهید همدانی را شنیدم از این باب که این عزیز به شهادت رسید غصه نخوردم چون انصافا مزد مجاهدت های فردی مثل شهید همدانی این است که اگر ختم آن جز به شهادت باشد، ظلم به حقش بود. بنابراین شهید همدانی باید چنین پاداشی را از خداوند بزرگ می گرفت اما از این باب سخت در اندوه هستیم که خانواده این شهید، پدری مهربان و شریف را از دست داد و ملت بزرگ ما نیز یک عنصر جهادی، پر تلاش، مخلص، بی تکلف و مردی با طمانینه، آرام، پخته، شجاع و با درایت را از دست داد.

وی افزود: امیدوارم این شهید با اهل بیت (ع) محشور و در خوان الهی روزه خوار و میهمان باشد. همچنین امیدوارم خداوند بزرگ نیز این توفیق را به همه ما بدهد که راه این شهدای عزیز، امام شهدا (ره) و راه پیشرفت و عزت این ملت را تداوم دهیم و از این مسیر خارج نشویم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری هفتمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه، ابراز داشت: وقتی حرف از گل و گیاه، فضای سبز و درخت می زنیم، مهم ترین بحث ما محیط زیست است. شاید تا قبل از قرن بیست و یکم استراتژی های کلان و استراتژی بخشی در موضوعات اجتماعی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و عرصه های بین المللی خلاصه می شد اما امروز به طور قطع یکی از استراتژی هایی که در همه شئونات اثر می گذارد موضوع محیط زیست است.

قالیباف یادآور شد: محیط زیست در همه جا جزو استراتژی های بخشی قرار گرفته و اهمیت آن تا این سطح بالا آمده است که جزو مسایل اصلی حیات بشری شده است. از این رو هیچ جامعه ای در هر سطحی نمی تواند خودش را از این موضوع رها کرده و به این بی توجهی کند و طبیعتا کشور و مردم ما نیز شامل این موضوع است.

وی بد مصرف کردن را یکی از چالش های اصلی در حوزه مسایل مربوط به محیط زیست عنوان کرد و گفت: ما نمی گوییم کم مصرف کرده و قناعت کنیم بلکه بحث این است که اسراف نکنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: آب، هوا و خاک سه عنصر مهم و اساسی برای محیط زیست هستند و ما با نوع و روش مصرف خودمان صدمه های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کنیم. در حال حاضر با حجم زباله ای که تولید می شود شاهد هستیم که چقدر چالش ها و آسیب های اقتصادی در ابعاد فردی و جمعی به دنبال داریم. از دیگر سو باید توجه داشته باشیم که همه این نعمت ها بخشی از بیت المال هستند و ما حق نداریم از امکاناتی که در اختیارمان قرار دارد، به صورت بد استفاده کنیم.

قالیباف به آمار تولید زباله در شهر تهران اشاره و تصریح کرد: چگونگی جمع آوری زباله، عدم تفکیک زباله ها، جا به جایی و روش تبدیل آن ها همه جزو خسارت ها و هزینه های سنگینی است که به بار می آید. اگر روزی هشت هزار تن زباله از این شهر جمع می کنیم که این میزان زباله حجم بسیار بالایی است، همین که زباله ها تفکیک شده نیستند، غیر قابل قبول است. همچنین باید توجه داشت که ما روزانه سه بار این زباله ها را بارگیری و تخلیه می کنیم در واقع روزانه ۲۴ هزار تن زباله جا به جا می شود. در کنار این موارد تبدیل کردن این زباله آسیب های زیادی به خاک و سرمایه های اقتصادی می زند و وقت و انرژی را از ما می گیرد.

وی همچنین به نحوه مصرف آب آشامیدنی، بهداشتی و کشاورزی نیز اشاره و تصریح کرد: ما کشوری هستیم که در اقلیم نیمه خشک قرار داریم و متوسط باران در کشور ما حدود ۲۳۰ میلی متر در سال است. این شرایط ما را به سمت سخت تر هم پیش می برد. همچنین ببینید که چند صد سال زمان باید سپری شود که خاک تولید شود و ما چطور این خاک را از بین می بریم؟

به گفته شهردار تهران بسیاری از آلودگی های موجود در شهر تهران از محل مصرف بی رویه انرژی و همچنین مصرف بالای بنزین در شهر تهران است. در این شرایط وقتی یک نگاه کاملا علمی، تخصصی و مدیریتی به نوع مصرف در کشور ما می شود و با هر کدام از کشورهای دیگر که مقایسه می کنیم، این حجم مصرف غیر قابل قبول و دفاع است.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به حوزه پیشگیری در مصرف به منظور حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک خودرو پیکان که در سطح شهر حرکت می کند در طول یک سال به اندازه وزن خودش آلایندگی و ذرات معلق به هوا شهر  تزریق می کند، به این ترتیب است که ما الان در شهر بالغ بر ۱.۲ میلیون تن تولید آلایندگی داریم. یک بخشی از مقابله با آلودگی هوا این است که فضای سبز را توسعه داده و فضای سبز موجود را حفظ کنیم اما بخش دیگر نیز این است که منابع تولید آلاینده را کنترل کرده و در مصرف دقت کنیم.

وی با طرح این سوال که در حوزه مواد غذایی، حجم برنجی که در این شهر مصرف می شود با سرانه کدام کشور قابل قیاس است؟، گفت: البته در حوزه عدالت اجتماعی و توجه به فقر و غنا  از این دو قطبی بودن بگذریم که ممکن است برخی در این شهر ماهی یک بار هم این مواد غذایی گوشت و برنج گیرشان نیاید و عده ای هم به سبک بی رویه مواد غذایی را مصرف می کنند، از این رو ما در حال از این بردن این ثروت ملی هستیم.

شهردار تهران بر ضرورت تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران تاکید کرد و اظهار داشت: بخشی از این نیازمند درست مصرف کردن در بعد فرهنگی، اقتصادی و انسانی است. این هم از کارهایی نیست که بگوییم سازمان ها و دستگاه های دولتی باید آن را انجام دهند بلکه همه باید این کار را با هم انجام دهیم. البته در این میان دستگاه های دولتی باید پیشگام باشند و برنامه ریزی کنند ولی همه نخبگان باید دست به دست هم دهیم تا اصلاح سبک زندگی صورت بگیرد.

قالیباف در پایان گفت: این کارها نیز مقداری حوصله، دقت، همراهی، مطالعه و اجرای دقیق می خواهد و از کارهای ظریف و مینیاتوری است. اینجاست که نیازمند کار اطلاع رسانی و آموزش همگانی هستیم و با این تلاش است که می توانیم بر مشکلات فائق بیایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *