روشهای کاهش اثر آلودگی هوا بر بدن

سایت علوم پزشکی: با توجه به اینکه این روزها هوای تهران برای گروه های حساس در وضعیت ناسالم قرار دارد برای کاهش اثر آلودگی هوا بر بدن باید نکاتی را مورد توجه قرار داد.روشهای کاهش اثر آلودگی هوا بر بدن   وضعیت نا سالم برای گروه های حساس به این معنی است که هوای فعلی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی، ریوی و افراد مسن  و به خصوص کودکان باعث افزایش علایم تنفسی و تشدید بیماری قلبی ریوی می شود.  آلاینده های مختلفی در هوا وجود دارد که باعث عوارض گوناگونی در بدن می شوند به عنوان مثال سرب موجب افزایش فشار خون در بزرگسالان و اختلال عصبی رفتاری در کودکان می شود و منوکسید کربن هم بر دستگاه قلبی عروقی اثر گذاشته و موجب افزایش مرگ و میر بیماران قلبی عروقی می شود.   ذرات معلق در هوا نیز می توانند تا شاخه های انتهایی ریه نفوذ کرده و باعث عوارضی مانند خارش و التهاب مجاری تنفسی، تنگی نفس، دردهای مربوط به تنفس عمیق، مشکلات تنفسی، نفس نفس زدن، سردرد و احساس خستگی می شود. کودکان، سالمندان و افراد حساس در این شرایط باید فعالیت طولانی در فضای باز را به کمترین میزان کاهش دهند.

آلودگی هوا ابتدا باعث تضعیف سیستم ایمنی و سپس بروز آلرژی و سایر عوارض می شود، بنابراین مهمترین مسئله در کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن، افزایش سیستم ایمنی از طریق تغذیه صحیح و اجتناب از مواد غذایی مضر است. استفاده از مواد غذایی مانند آب و شیر و لبنیات فراوان، سرشار از ویتامین های E، D ، C  و سبزیجات و سیفی جات توصیه می شود.

–          ویتامین E در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد.

–          سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند.

–           شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به علت داشتن کلسیمی می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.

–         آب مهمترین دفع کننده سموم از بدن است و تمام کسانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند باید روزانه ۲ برابر آب بیشتری نسبت به گذشته مصرف کنند.

–           سبزیجاتی مثل بروکلی، کلم قرمز، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی،کنگر، مارچوبه و میوه های کوچک مثل تمشک، زغال اخته، توت فرنگی و آلو خشک سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند.

–          غذاهای دریایی غنی از موادی هستند که با سموم ترکیب شده و سموم را از دسترس سلول خارج می کنند.

–          غلات، زرده تخم مرغ، مارگارین، قارچ و جگر حاوی ویتامین D هستند.

–          مواد حاوی ویتامین C  شامل توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج،کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‏ها و سبزی‏ها است.

مواد غذایی مضر نیز شامل تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار، رنگ های غذایی، طعم دهنده ها، کمپوت ها، کنسروها، گوشت های آماده مثل سوسیس و کالباس ها و مواد غذایی آماده و حتی شیرینی ها و بیسکویتها و انواع شکلاتها می شود، این مواد به دلیل اختلال در جذب عناصر مفید در بدن می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را ۲ برابر کنند.  باید توجه داشت که علاوه بر اینکه هوا در فضاهای باز، آلوده است هوای منازل نیز دارای میزانی از آلودگی است و توصیه های زیر برای پاک کردن هوای منازل توصیه می شود:

–          داشتن گل و گیاهان در کاهش آلودگی هوای خانه موثر است. گیاهان دی‏اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل و هوا را تصفیه می‏کنند و قادرند آلاینده‏های مضر را از بین ببرند.

–       گیاهان موجب پاکیزه و مرطوب شدن هوا شده و بررسی‏ها نشان داده است علایمی مانند سردرد، استرس، خواب‏آلودگی و سرماخوردگی در صورت وجود گل و گیاه در خانه کاهش می یابد.

–          گیاهانی مانند پیچک، فیکوس، شیپوری، زنبق، سرخس، گل داوودی و نخل مرداب برای نگهداری در منازل توصیه می شود.

–          برای مساحت ۹ مترمربع حداقل یک گیاه آپارتمانی لازم است.

علاوه بر موارد بالا استفاده از انواع ماسک ها در فضای باز مانند ماسک های FFP2, M3 و N95 توصیه می شود، این ماسک ها یکبارمصرف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *