کاربرد باروی ابرها کاهش آلودگی هوا نیست

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها درباره کاهش میزان آلودگی هوا با استفاده از فناوری باروری ابرها گفت: باروری ابرها چندان نمی‌توانند در ارتباط با آلودگی هوای شهرها به ما کمک کنند.

مهدی جوادیان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه در هیچ جایی از دنیا از باروری ابرها با هدف کاهش ریزگردها و آلودگی هوا استفاده نمی‌شود، افزود: مهم‌ترین نقش و عملکرد باروری ابرها در کاهش یا افزایش میزان بارندگی، کاهش مه و جلوگیری از ایجاد تگرگ است.

وی درباره بی‌تاثیری باروری ابرها در کاهس میزان آلودگی هوا تصریح کرد: در زمان آلودگی هوا ابری وجود ندارد و به علت نبود شرایط مساعد برای بارش وارونگی هوا اتفاق می‌افتد. در زمانی هم ابری در هوا وجود نداشته باشد قاعدتا باروری ابرها نیز منتفی است.

جوادیان‌زاده با تاکید بر اینکه وجود سامانه بارشی یکی از شرط‌های باروری ابرها است، ادامه داد: این تکنولوژی برای تشدید بارش است. به عبارت دیگر باید سامانه مناسب بارشی وجود داشته باشد تا با باروری ابرها تشدید شود.

ات باروری ابرها اضافه کرد: حال اگر در زمان آلوده بودن هوای تهران، ابر مناسب هم بر فراز آسمان قرار گیرد شاید در این صورت بتوان با تشدید بارش به کمک باروری ابرها تا حدودی در کاهش میزان آلودگی هوا موثر بود.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع اعتباری نمی‌توانیم تا پایان سال در تهران از باروری ابرها برای تشدید بارندگی‌ها استفاده کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *