ابتکار: معضل ریزگردها در جوامع بین المللی را پیگیری می کنیم

شفقنا- جشنواره بین المللی “فیلم سبز”، در جمعه آینده در سراسر کشور آغاز می شود .
پیگیری معضل ریزگردها در جوامع بین المللیمعاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از پیگیری معضل ریزگردها در جوامع بین المللی خبر داد .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، معصومه ابتکار امروز در شهرکرد گفت : ریزگردها دو منشاء بیرونی و داخلی دارد که منشاء بیرونی آن بیشتر کشورهای عراق و عربستان و تالاب های خشک شده در جنوب این کشورهاست .
وی با اشاره به پیگیری های بین المللی برای حل این معضل افزود : در سال ۹۲ با عراق تفاهم و مذاکراتی انجام شد که کاشت نهال در تالاب های خشک شده یکی از این اقدامات است .
خانم ابتکار گفت : پس از برداشتن گام های اولیه برای کاشت نهال در کربلا ، به دلیل ناامنی های کشور عراق ، هجوم تکفیری ها و داعش ، اجرای این طرح ها متوقف شده است.
وی افزود : گام بعدی ایجاد صندوق منطقه ای مقابله با ریزگردها از طریق سازمان ملل بود که هنوز هم دردست پیگیری است .
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انعقاد قطعنامه در سال گذشته گفت: به درخواست ایران، شناسایی و کنترل کانون های جهانی گردوغبار ، به زودی در دستور اصلی اجلاس وزرا بررسی می شود .
معصومه ابتکار همچنین به کانون های داخلی ایجاد ریزگردها هم اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی، مطالعات استانی، ملی و روش مواجه موثر برای کاهش حوزه های گرد و غبار در کنار آموزش مردمی برای کنترل ریزگردها از اقدامات انجام شده در کشور برای مقابله با این معضل است.
وی کاشت نهال، مدیریت صحیح و تعیین حق آبه، آموزش علمی و جذب مشارکت مردمی و احیای تالاب ها را از دیگر اقدامات برای مقابله با ریزگردها اعلام کرد و گفت: در استان هایی همچون خوزستان احیاء و آبگیری تالاب ها از سر گرفته شده است و هم اکنون حوضچه سوم تالاب حورالعرضین آبگیری شده است و بخش عظیمی از تالاب ها سر سبز هستند.
خانم ابتکار در ادامه به نقش سازمان های مردم نهاد در حفظ محیط زیست اشاره کرد و افزود: سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی نقش اساسی در آگاهی بخشی به مردم درباره انقراض حیات وحش و نابودی طبیعت دارند.
وی گفت: باید از گونه های متنوع گیاهی و جانوری حفاظت و به صورت صحیح به عنوان طرح های گردشگری و حفاظت مورد بهره برداری قرار گیرند.
خانم ابتکار افزود: یکی از زمینه های رشد اقتصادی جوامع مشاغل سبز و مرتبط با محیط زیست از جمله “مشاغل بازیافت”،”حفاظت محیط زیست” ،” پرورش گیاهان دارویی” و” گردشگری طبیعی” است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از آغاز جشنواره بین المللی “فیلم سبز”، در جمعه آینده در سراسر کشور خبر داد.
معصومه ابتکار گفت : پنجمین دوره فراخوان جشنواره “فیلم سبز” پارسال پس از ۱۰ سال توقف با استقبال فراوان فیلم سازان داخلی و خارجی مواجه شد.
وی افزود : بیش از هزار و ۹۰۰ فیلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
خانم ابتکار گفت: از مجموع فیلم های ارسالی به دبیرخانه ۴۰۰ فیلم آن بین المللی و از ۴۱ کشور دنیا و هزار و ۵۰۰ فیلم از ایران دریافت شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این فیلم ها از جمعه هفته آینده در سراسر کشور و در ۷۰ شهر به نمایش گذاشته می شوند که چهار شهر استان چهارمحال و بختیاری هم با برنامه ریزی های انجام شده میزبان این فیلم هاست.
معصومه ابتکار افزود: با اجرای این جشنواره جریان فکری “توجه به محیط زیست از دریچه هنر” و “اصلاح نگرش و رفتار در محیط زیست” در کشور شکل می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *