۸۵۰میلیارد ریال امسال برای بیابان‌زدایی اختصاص یافت

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال ۸۵۰میلیارد ریال از اعتبارات ملی و ستاد بحران برای اجرای طرح بیابان زدایی در ۹۰هزار هکتار از اراضی کشور اختصاص یافته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، خداکرم جلالی که برای بازدید از طرح مقابله با بیابانزایی و گردوغبارهای نمکی حاشیه دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی سفر کرده بود حین بازدید ازطرح‌های مقابله با بیابانزایی در شهرستان آذرشهر، افزود: بیشترین میزان این اعتبار یعنی حدود ۶۰۰میلیارد ریال برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی و طوفان‌های نمکی در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در این طرح در هر هکتار ۲۰۰اصله نهال یا درختچه‌های مقاوم به شوری و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کاشته می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین با اشاره به طرح تثبیت بافت خاک در روستای خاصلوی شهرستان آذرشهر خاطرنشان کرد: کاشت درختچه‌های گز و بوته‌های قره‌داغ و آتری پلکس در این منطقه بسیار خوب جواب داده است و در آینده نزدیک با ایجاد بافت جنگلی، احتمال وقوع طوفان‌های نمکی و ریزگردها به حداقل خواهد رسید.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این بازدید گفت: شهرستان‌های آذرشهر، شبستر و عجبشیر به‌علت قرار گرفتن در مسیر وزش باد، بیشتر در معرض ریز گردوغبار نمکی قرار دارند و بیشترین اعتبار برای مقابله با طوفان‌های نمکی به این حوزه اختصاص یافته است.

محمدصادق پورمهدی افزود: سال گذشته ۶۰میلیارد ریال از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای طرح مقابله با ریزگردهای نمکی اختصاص یافته بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم در این بازدید گفت: طرح مقابله با بیابان‌زایی در ۳شهرستان آذرشهر، عجبشیر و شبستر اجرا می‌شود. داور نامدار افزود: در این طرح درختچه‌های گز در ۵۰۰هکتار از اراضی شهرستان‌های عجب شیر، درختچه گز، بنه و بوته‌های قره داغ و آتری پلکس در آذرشهر و همچنین در شهرستان شبستر نیز هزار هکتار بوته‌های مقاوم به شوری کاشته می‌شود. وی اجرای طرح قرق مطلق و جلوگیری از چرا را در ۲۳۰۰هکتار از زمین‌های حاشیه دریاچه ارومیه، از دیگر اقدامات ضروری برای تثبیت خاک و حفظ و تقویت پوشش گیاهی در این مناطق اعلام کرد.

  • انتقاد از شفاف نبودن عملکرد ستاد

همزمان با سفر رئیس سازمان جنگل‌ها به آذربایجان شرقی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که این ستاد، مهر محرمانه را از اقدامات خود برندارد و شفاف‌سازی نکند، امکان ارائه نظر متخصصان وجود نخواهد داشت.

دکتر مهدی یاسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در روند فعالیت ستاد احیا خلأ حضور صاحب‌نظران وجود دارد و اقدامات ستاد شفاف نیست.

عضو سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از منحل شدن این کمیته راهبری ستاد احیا، اظهار کرد: در ابتدای کار ستاد احیای دریاچه ارومیه، کمیته راهبری به‌منظور رصد اقدامات انجام‌شده، بررسی طرح‌ها از لحاظ پیشرفت درست حین اجرا و تأثیرگذاری اقدامات بر احیای دریاچه ارومیه وجود داشت ولی بعد منحل شد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه باید به‌طور مستمر مجموعه گزارش‌های فنی و علمی مرتبط با طرح‌های احیای دریاچه را روی سایت خود قرار دهد، افزود: در این صورت متخصصان و صاحب‌نظران مختلف به‌طور مستقیم در جریان نحوه انجام کارها قرار گرفته و در مورد آنها اظهارنظر می‌کنند. طرح پایش نیز اساسا به‌معنای تأیید کارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیست، بلکه دستیابی مستقیم متخصصان به گزارش‌های فنی و مستند است.

وی با بیان اینکه آگاهی کارشناسان از وضعیت دریاچه ارومیه نباید به‌طور غیررسمی و یا از طریق شایعات باشد، افزود: آزادسازی آب از سدها خبر خوبی است ولی نحوه مدیریت و میزان آب دریافتی دریاچه، گزارش‌هایی است که از سوی ستاد ارائه نمی‌شود. درحالی‌که باید حجم آب رها شده، حجم آب جریان یافته در پایین‌دست رودخانه، میزان برداشت‌های غیرمجاز، سهم ورودی دریاچه ارومیه گزارش شود. به‌طور کلی خواسته اساسی آن‌است که اثربخشی طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام شود و در سایت این ستاد به معرض عموم گذاشته شود.

یاسی با تأکید بر اینکه تا زمانی که مهر محرمانه از گزارش‌های کار ستاد احیای دریاچه ارومیه برداشته نشود، از نظرات کارشناسان نمی‌توان استفاده کرد، گفت: طرح اتصال رودخانه زرینه‌رود به سیمینه‌رود در سال۹۳ در کمیته تخصصی ستاد احیا مطرح شد، ولی مطالعات آن در اولویت قرار گرفت، درصورتی که این طرح قبل از مطالعه اجرا شد و مطالعه آن به بعد از اجرا موکول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *