حل معضل ریزگردها در درازمدت امکان‌پذیر است

منطقه کردستان، عبدالمحمد زاهدی، امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان به موضوع ریزگردها و آلودگی هوای مناطق غربی کشور و استان کردستان اشاره و اظهار کرد: حل مشکل ریزگردها باید در سطح کلان و مابین مقامات عالی رتبه ایران و کشور عراق بررسی شود که امیدواریم در آینده با بهبود وضعیت کشور همسایه این کار به نتیجه برسد.

وی با بیان این‌که این معضل زیست محیطی در درازمدت قابل کنترل و حل شدن است، گفت: تا زمان حل این معضل، باید به شهروندان اطلاع رسانی کامل در خصوص مقابله با آن و کاستن از عوارض ناشی از آلودگی هوا صورت گیرد.

استاندار کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به جلوگیری از آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان تاکید و عنوان کرد: ادارات منابع طبیعی و محیط زیست استان باید علاوه بر استفاده از نیروهای خود از ظرفیت و توان نیروهای مردمی نیز به نحو مطلوب در راستای مهار آتش سوزی‌های احتمالی استفاده کنند.

وی هم‌چنین آموزش، توجیه و ساماندهی نیروهای مردمی با کمک ستاد مدیریت بحران استان و دفتر امور اجتماعی استانداری را خواستار شد و افزود: آموزش دهیاران و شوراهای روستا را در پیشگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها نباید از نظر دور داشت.

زاهدی با بیان این‌که آتش سوزی در مراتع دو منبع طبیعی و انسانی دارد، خاطرنشان کرد: با ارایه آموزش، اطلاع رسانی و نصب علایم مربوطه می‌توان بخش‌های زیادی از خطاهای انسانی سهوی را کاهش داد، اما جایی که به عمد آتش سوزی اتفاق می‌افتد باید مقصران به دستگاه قضایی معرفی شده و برخورد لازم و بازدارنده با آنان صورت بگیرد.

وی هم‌چنین اقدامات پیشگیرانه از وقوع آتش سوزی در کوه آبیدر سنندج را خواستار شد و اضافه کرد: با توجه به پوشش گیاهی زیاد، امسال احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد، لذا مراقبت و گشت‌های لازم به صورت مداوم باید انجام شود.

استاندار کردستان با بیان این‌که کوه آبیدر برای مردم سنندج یک نعمت الهی است، تاکید کرد: باید همزمان با حفظ طبیعت، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه آبیدر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچه منافع بخش خصوصی را به آبیدر گره بزنیم احتمال وقوع آتش سوزی در آن به حداقل می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *