حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند احساس مسئولیت بیشتری است

علی اکبر اسدالهی روز دوشنبه به مناسبت روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین با تاکید بر فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی افزود: در صورت احساس مسئولیت بیشتر و همگانی در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست می توان امید داشت که حل معضلات و چالش های زیست محیطی مرتفع شده و محیطی سالم برای نسل های آینده داشته باشیم.
وی به اهمیت جنگل و منابع طبیعی اشاره و اظهارکرد: اگر نتوانیم با اتخاذ سیاست ها و راهکارهای مفید وعلمی از این تخریب بی رویه جلوگیری کنیم امکان تداوم حیات موجودات زنده از بین خواهد رفت.
اسدالهی بیان کرد: یکی از نگرانی ها در سال های اخیر این بود که مسئولین نسبت به موضوع گسترش بیابان و تخریب عرصه های طبیعی بی توجه باشند، ولی خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این احساس ضرورت در همه مسئولین زنده شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته برای حفظ این منابع روند خوبی را در پیش داریم.
وی اضافه کرد: یکی از اولویت های این اداره کل با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاههای ذیربط کاشت نهال های جنگلی در سطح سه هزار هکتار از اراضی بیابانی استان با استفاده از پسابهای صنعتی در اراضی بیابانی استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر سرانه فضای سبز در استان قزوین ۲۰۰ متر مربع است و امیدواریم با توسعه جنگل های دست کاشت در استان نسبت به حفظ محیط زیست مسئولیت پذیری بیشتری داشته و از عناصر مهم آب و خاک به نحو شایسته استفاده کنیم.
اسدالهی با بیان اینکه بحث بیابان زایی همه زیرساخت ها را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: اگر جلوی گسترش و پیشروی اراضی بیابانی در استان گرفته نشود، وجود ریزگردها نه تنها تهدیدی جدی برای استان قزوین بلکه استان های تهران و البرز را نیز دچار این تهدید خواهد کرد.
وی به کمبود آب و حفر چاههای غیر مجاز و کاهش آب سفره های زیر زمینی در استان قزوین اشاره کرد و افزود: متاسفانه این روند در استان قزوین به یک معضل تبدیل شده و هر جا سفره های زیر زمینی فقیر شود پیامد آن تشدید بیابانزایی و تخریب عرصه های طبیعی و زیستی است .
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: در سال های گذشته به دلیل زندگی سنتی جوامع از جنگل و عرصه های طبیعی برای معیشت بهتر زندگی استفاده می شد و زندگی مردم به منابع طبیعی وابسته بود که این امر باعث تخریب بیشتر این عرصه ها می شد.
اسدالهی افزود: این در حالی است که بعد از گذشت سالیان و با پیشرفت تکنولوژی در زندگی، مردم به گونه دیگری اقدام به تخریب این عرصه های می کنند و با تغییر کاربری های غیرمجاز، چرای بی رویه دام در مرتع، حفر چاههای غیر مجاز از تخریب کنندگان اصلی این عرصه های ملی هستند.
وی به افزایش میزان فرسایش خاک در استان اشاره و بیان کرد: تمام تلاش ما این است که با همکاری دیگر دستگاهها و آموزش جوامع محلی و مشارکت های مردم میزان تخریب عرصه های طبیعی را کاهش داده و از گسترش بیابان جلوگیری کنیم .
اسدالهی به نقش بی بدیل رسانه های در جهت حفظ و حراست از عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: رسانه ها نقش تاثیرگذاری در اطلاع رسانی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی دارند.
اسدالهی با تاکید بر وظیفه رسانه ملی در فرهنگ سازی حفظ و صیانت از منابع طبیعی تصریح کرد: نقش رسانه ملی در این زمینه انکارناپذیر است و امیدواریم همکاری رسانه های استان در این زمینه تشدید یابد.
رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین نیز در این دیدار گفت: آب، خاک، هوا، جنگل و مرتع جزو ثروت های ملی به حساب می آیند وحفاظت از جنگل ها و مراتع از عهده یک سازمان بر نمی آید بلکه همه آحاد مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی مسئول هستند.
وحید مقدم سلیمی به تلطیف هوا و جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد و گفت: علاوه بر داشتن آگاهی در خصوص صیانت از منابع طبیعی باید در این زمینه به باور برسیم.
وی با بیان اینکه حرکت در مسیر نابودی جنگل ها و مراتع، سلامت نسل های آینده را تحت الشعاع قرار خواهد داد افزود: منابع طبیعی بستر توسعه پایدار در جامعه بوده و بهره گیری از این ظرفیت نیازمند کار کار شناسی ظرفیت سنجی است.
مقدم سلیمی، در پایان آمادگی این مرکز را برای پوشش اخبار و گزارش های مربوط به مسائل منابع طبیعی و محیط زیست استان اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *