بحران آب و ریزگردها نتیجه رفتار غلط ما در قبال محیط زیست است

فرماندار زیرکوه با اشاره به نقش تخریبی انسانها در محیط زیست گفت: بحران آب و بحران ریزگردها هم اکنون محیط زیست ما را تهدید می‌کند و دشتهای وسیع کویری که در کشور وجود دارد نیز در حال گسترش است که همگی نتیجه رفتار غلط ما است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زیرکوه، حجت‌الله خان‌زاده ظهر امروز در مراسم تجلیل از محیط‌بانان نمونه خراسان جنوبی در پایگاه محیط‌بانی روستای کریزان شهرستان زیرکوه اظهار داشت: در دنیای امروز شاه‌ بیت توسعه پایدار حفظ محیط زیست است به طوری که کشورهای برخوردار به این نتیجه رسیده‌اند که تکنولوژی و خط تولید و کارخانجات خودشان را فقط به خاطر اینکه محیط زیست خود را از آلودگیها و آلاینده‌ها دور نگه دارند به کشورهای توسعه نیافته انتقال دهند.

وی بیان کرد: دنیا در حال حرکت به سمت تولید علم است لذا ما باید به محیط زیست خود یک نگاه اصولی و منطقی داشته باشیم چرا که محیط زیست تنها پوشش گیاهی و تنوع جانوری و غیره نیست بلکه محیط زیست، اساس زیست و زندگی ما را در عصر حاضر تعریف می‌کند.

فرماندار زیرکوه با بیان اینکه اولین گام در شرایط حاضر پرداختن به امر آموزش و فرهنگ‌سازی است که باید از مقطع پیش‌دبستانی و دبستان شروع شود گفت: این آموزش و فرهنگ‌سازی باید به کمک آموزش و پرورش انجام شود تا بتوانیم فرهنگ زندگی در محیط زیست را به عنوان فرهنگ اصیل آموزش دهیم.

خان‌زاده تصریح کرد: تصور ما باید این باشد که محیط زیست برای ما نیست که به هر شکلی که بخواهیم از آن استفاده کنیم بلکه محیط زیست یک موجود و شبکه زنده‌ای است که نیازمند هستیم تا با آن تعامل مستقیمی داشته باشیم.

فرماندار زیرکوه با اشاره به نقش تخریبی انسانها در محیط زیست خاطرنشان کرد: بحران آب و بحران ریزگردها که هم اکنون محیط زیست ما را تهدید می‌کند و همچنین دشتهای وسیع کویری که در کشور وجود دارد و در حال گسترش است که همه نتیجه رفتار غلط ما در قبال محیط زیست است و این موضوعات در قرون گذشته نیز وجود داشته است.

وی افزود: هم اکنون به واسطه تولید علم و تکنولوژی انسانها به درجه‌ای از آگاهی رسیده‌اند که بتوانند با کمک آن جلوی خسارات و زیانهای وارده به محیط زیست را بگیرند.

خان‌زاده با بیان اینکه محیط زیست تحفه و امانتی است که باید به دست آیندگان برسد گفت: آنچه که هم اکنون ما را به فکر وا می‌دارد سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، توجه به تولیدات داخلی و مصرف داخلی و ایجاد توازن بین توسعه و حفظ محیط زیست است.

فرماندار زیرکوه بیان کرد: انتظاری که از مردم و افراد مطلع و آگاه می‌رود این است که در عرصه‌های کار آفرینی، صنعت و تولید ثروت وارد شوند، چرا که مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی، نایاب و ارزشمند در شهرستان زیرکوه وجود دارد و می‌تواند منبع کار و درآمد برای مردم منطقه شود که متأسفانه در این زمینه حلقه گمشده‌ای به نام علم و دانش و عدم استفاده از آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: در شهرستان زیرکوه محدودیت منابع و امکانات نداریم اما متأسفانه از علم و دانش خود استفاده نمی‌کنیم چرا که از ذره ذره این منابع می‌توانیم استفاده کنیم اگر توان آن را داشته باشیم.

خان‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که در شهرستان زیرکوه با توجه به شرایط منطقه و وجود منابع طبیعی و گیاهان دارویی یک مجموعه‌ای از گیاهان دارویی و یا حداقل یک برند و یک محصول در زیرکوه تولید کنیم و به این سمت حرکت کنیم و بازار آن را به دست بگیریم و از این امکانات در جهت اشتغال‌زایی استفاده کنیم.

فرماندار زیرکوه تصریح کرد: اگر در این حوزه بتوانیم موفق عمل کنیم مردم نیز حافظ و دوستدار محیط زیست و منابع طبیعی شده و خود را در قبال محیط زیست و حفظ آن مسئول می‌دانند.

وی با بیان اینکه نگاه ما به محیط زیست فقط نباید به سلاح و حیات وحش و غیره باشد گفت: حفظ محیط زیست خود می‌تواند علاوه بر تولید کار و صنعت البته تا جایی که خسارتی به محیط زیست وارد نشود در صنعت گردشگری نیز مؤثر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *