خوش‌نشینی گرما و خاک در آسمان ایران

از جمله این اقدام‌ها می‌تواند تعطیلی به موقع مدارس، ادارات دولتی و خصوصی باشد که باعث می‌شود از بیماری مردم به خاطر به وجود آمدن شرایط خاص جلوگیری شود. از طرفی با تعطیلی به موقع می‌توان ضمن جلوگیری از اسراف انرژی و زمان،  با اینگونه پدیده‌ها نیز مقابله کرد. با این حال، گرد و غبار و ریزگردها سال هاست میهمان ناخوانده استان‌های غربی چون ایلام شده و باورش سخت است که در بیشتر اوقات مردم این استان به جای پارو کردن برف که عمران و آبادانی را به ارمغان می‌آورد، خاکی را پارو می‌کنند که نفس‌های خسته آنان را به شمارش انداخته است. در سال‌های گذشته مطبوعات محلی این پدیده عربی را میهمان ناخوانده عنوان می‌کردند، اما اکنون به صاحبخانه تبدیل شده و کم کم مردم را از خانه و کاشانه خود بیرون می‌راند.

ریزگردها در صدر تعطیلی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، «مرتضی اکبرپور» معاون سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه آمادگی برای مقابله با ۳۳ بلای طبیعی در کشور وجود دارد، تأکید کرد: مهم‌ترین عوامل تعطیلی مقطعی ادارات، مدارس و دستگاه‌های دولتی، ریزگردها، گرمای ۵۰ درجه، برودت و بارش سنگین برف و طوفان شن‌های روان است و درشرایطی که این پدیده‌ها سلامتی مردم را تهدید کند تصمیم به تعطیلی گرفته می‌شود.

به گفته وی در سال‌های قبل از ورود ریزگردها، سرما بزرگترین عاملی بوده که نه تنها مناطق وشهرهای سردسیر بلکه تهران را به تعطیلی می‌کشاند، اما در حال حاضر گرد و غبار بزرگترین عاملی است که روزهای تعطیل را برای کشور رقم می‌زند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: با تشدید ورود ریزگردها به کشور اختیار تعطیلی در استان‌های درگیر به خود استانداران تفویض شده، تا تصمیم‌گیری برای تعطیلی سرعت یابد.

۶ روز تعطیلی از اول سال در خوزستان

همچنین «هاشم بالدی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال ۶ روز در استان به علت دمای بالا تعطیل اعلام شده است. طبق مصوبه‌ای که در شورای مدیریت بحران استان به تصویب رسیده در دمای بالاتر از ۴۹ درجه همه ادارات دولتی و خصوصی استان موظف شدند ساعت کاری را ۲ ساعت کاهش دهند. البته برخی از ادارات خصوصی دراین خصوص کارشکنی کردند که ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن و تجارت استان به عنوان متولی بخش خصوصی باید همکاری لازم را برای ابلاغ این مصوبه داشته باشند.

ملاک تعطیلی ادارات غلظت بالای ۳۱۰۰ است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با توجه به تعطیلی مدارس تاکنون هیچ روزی به علت گرد و غبار مدارس تعطیل نشده است.البته در این مدت روزهایی با غلظت غبار یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ را تجربه کرده ایم، اما ملاک تعطیلی ادارات استان غلظت بالای ۳ هزار و ۱۰۰ بوده که خوشبختانه تاکنون به این میزان نرسیده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به شرایط سخت کاری برای کارگران خوزستانی، گفت: برای تنظیم دستورالعمل ساعت کار یا شرایط تعطیلی کارگران و مشاغل سخت و زیان آور در حال مکاتبه با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان هستیم.

قول مساعد مسئولان عراقی برای مهار ریزگردها

از طرفی، «احمد کرمی» مدیر کل ستاد بحران استانداری ایلام هم بالاترین میزان گرما در این استان را براساس نتایج ثبت شده توسط ایستگاه‌های هواشناسی در مرداد ماه امسال به ترتیب درشهرهای دهلران با۵۳ درجه، مهران با ۵۲ درجه، دره شهر با ۴۸ درجه، لومار با ۴۷ درجه وآبدانان و ایلام با ۴۶ درجه سانتیگراد اعلام کرد.همچنین از ابتدای امسال ،استان ایلام شاهد ۴۴ روز هوای ناسالم بوده که ۲۱.۲۸ میکروگرم در مترمکعب ۱۹ برابر حد مجاز است. در همین رابطه، با هماهنگی سازمان‌های دولتی به دلیل بارش‌های شدید گرد وغبار و گرمای بیش ازحد به ناچار ساعات اداری را کاهش دادیم وحتی چند روزی منجر به تعطیلی ادارات استان شد.

مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام با اشاره به اینکه مسئولان استانی بخصوص استاندار ایلام جلسات متعددی با مسئولان همتای خود در کشور عراق برای مهار ریزگردها انجام داده‌اند، گفت: مسئولان عراقی قول مساعد برای مهار ریزگردها داده‌اند، اما با توجه به شرایط خاص کشور عراق هنوز اقدام خاصی انجام نشده است. تنها راه مهار ریزگردها از طریق مالچ پاشی است و از آنجایی که کانون‌های ایجاد گرد و غبار کشورهای سوریه و عراق است به دلیل جنگ با گروه تکفیری داعش هنوز نتوانسته‌اند در این زمینه اقدام خاصی انجام دهند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام تصریح کرد: دولت برنامه‌های قابل توجهی برای مهار ریزگردها در دست اقدام دارد که به مرور زمان و با توجه به شرایط کشورهای همسایه امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود.

«مجتبی بیاتی» مدیرکل فرودگاه «شهدای ایلام» نیز گفت: در تابستان امسال تنها ۵ مورد پرواز استان به خاطر بارش ریزگردها لغو شده است. از طرفی، گرد و غبار ضمن اینکه پوسیدگی و فرسودگی دستگاه‌های ناوبری را در پی دارد باعث کاهش دید خلبان نیز می‌شود.

«علی طاهر سارایی» معاون نظارت و پایش محیط زیست استان ایلام هم در این باره گفت: امسال شهرستان ایوانغرب با ۲ هزار و۸۲۰ میکروگرم در متر مکعب بالاترین میزان غلظت گرد وغبار در استان را به خود اختصاص داده است. همچنین برای مقابله با این پدیده نامیمون اقدام به برگزاری کار گروهای استانی کرده‌ایم وحتی توسط اداره کل منابع طبیعی استان ۵ هزار اصله درخت نهالکاری شده است.

خشک شدن تالاب هامون و افزایش گرد و خاک

همزمانی وزش بادهای ۱۲۰ روزه با خشک شدن تالاب هامون موجب شده تا در فصل وزش این بادها، پوشش گیاهی منطقه تخریب و عمل فرسایش خاک در اراضی تالاب هامون و زمین‌های کشاورزی منطقه شدت یابد که نتیجه این اتفاقات، وقوع پدیده گرد و غبار در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان است. طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان، در طوفان

۲۳ و ۲۴ تیرماه امسال در زابل با سرعت باد ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، میزان آلودگی ناشی از گرد وغبار منتشر شده در هوا به ۱۱۰ برابر حد مجاز رسید و برای دومین روز متوالی ادارات، بازارها و بانک‌های ۵ شهرستان شمالی این استان تعطیل و هزاران نفر راهی مراکز درمانی شدند.

۵۲ روز هوای آلوده در ۵ ماه

«محمدرضا امیرمرادی»، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در خصوص تعداد روزهای همراه با باد و گرد و غبار در زابل، گفت: تعداد این روزها در زابل که شعاع دید افقی در ایستگاه هواشناسی به کمتر از ۵ کیلومتر رسیده، ۵۲ روز بوده است. در این مدت ۲ مورد طوفان گرد و خاک شدید در شمال این استان رخ داده که غلظت گرد و غبار به بیش از حد بحران رسید. در طوفان ۲۳ تیر ماه نیز دید افقی در ایستگاه زابل به ۱۰۰ متر و میزان آلایندگی آن به مقدار ۹ هزار و ۲۶۳ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۶۰ برابر حد مجاز رسید. همچنین  با طوفانی که در روز بعد از آن در ۲۴ تیر ماه اتفاق افتاد، میزان آلایندگی ناشی از گرد و خاک به ۱۶ هزار و ۵۶۶ میکروگرم بر مترمکعب، معادل ۱۱۰ برابر حد مجاز رسید.

«محمدتقی رخشانی»، فعال رسانه‌ای سیستان و بلوچستان هم درباره وزش بادهای ۱۲۰ روزه، بیان کرد: وزش بادهای ۱۲۰ روزه در تاریخ شمال این استان همواره وجود داشته، اما به دلیل پرآب بودن تالاب هامون نه ‌تنها اتفاق منفی نبوده بلکه نعمتی برای مردم محسوب می‌شده، اما در حال حاضر وقوع طوفان‌های شن در ۱۸ سال گذشته بر اثر خشکسالی بیشتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *