افزایش ریزگردها، شاخص کیفیت هوای اراک را در شرایط هشدار قرار داد

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با ما افزود: بر اساس گزارش ثبت شده مرکز پایش کیفیت هوای اراک، در صبح روز دوشنبه، غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون در هوای این کلانشهر به ۴۴ میکروگرم بر متر مکعب رسید که بیانگر وضعیت هشدار یا نارنجی است و این شرایط برای گروه های سنی حساس خطرآفرین است.
وی بیان کرد: شاخص کیفیت هوای اراک در صبح روز قبل به ۳۶ میکروگرم بر مترمکعب رسید که کیفیت هوا در این روز نیز برای گروه های سنی حساس در شرایط ناسالم بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: شاخص سنجش استاندارد زیست محیطی ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است.
به گزارش ایرنا، ابراهیمی کارنامی افزود: وجود ریزگرد در هوا در طولانی مدت موجب بروز بیماری های مختلف و سخت درمان می شود و این آلاینده می تواند تا عمیق ترین بخش دستگاه تنفسی نفوذ کند.
ابراهیمی کارنامی عنوان کرد: کلانشهر اراک در کارنامه زیست محیطی خود در سال جاری ۷۸روز را با کیفیت هوای ناسالم سپری کرده که ۹ روز در شرایط ناسالم برای تمام گروه های جمعیتی و ۶۹ روز با کیفیت هوای ناسالم برای گروه های حساس جمعیتی بوده است.
وی عنوان کرد: اراک به دلیل همجواری با تالاب کویری میقان، در معرض چشمه های تولید غبار نمکی و ایجاد ریزگرد با منشاء محلی در کنار گرد و غبارهای وارداتی است و می طلبد که راهبردهای هدفمند برای مهار این کانون ها از سوی مسئولان با جدیت دنبال شود.
اراک تاکنون دو برنامه مصوب کاهش آلایندگی هوا در هیات دولت داشته است که به صورت کامل اجرایی نشده و انتظار است در سفر قریب الوقوع دولت مصوبات کارگشا در این حوزه به تصویب برسد.
کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون ۷۸ روز آلوده و سال گذشته در مجموع ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *