معرفی آلودگی های صوتی

صدا یا صوت عبارت است از امواج طولی که از ارتعاش سریع اجسام و مواد اعم از جامد، مایع و گاز تولید می شود.

آلودگی صوتی عبارت است از پخش و انتشار هر گونه صوت ، صدا و ارتعاش مربوط ، بیش از حد مجاز و مقرر در فضای باز(غیر سرپوشیده)
حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می شود، عبارت است از میزان و مشخصات ویژه ای که با توجه به اصول حفاظت محیط زیست و بر مبنای واحد اندازه گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی وفضای مورد انتشار و محیط های مختلف تعیین می شود.
واحد اندازه گیری صدا یا صوت ” دسی بل” می باشد.
عامل آلودگی صوتی که به اختصار عامل آلودگی نیز نامیده می شود، عبارت است از هر شخص حقیقی که اداره یا تصدی منابع ثابت و هدایت منابع سیار مولد آلودگی صوتی را خواه برای خود یا به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی دیگر برعهده داشته و یا شخصا به طرق مختلف عامل ایجاد آلودگی است.

منابع و کانونهای آلودگی صوتی :

منابع متحرک:
حمل و نقل عمومی ، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، حمل ونقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل ونقل زمینی(مترو)

منابع ثابت:
نیروگاهها، پالایشگاه ها، کارخانه ها، کارگاهها، فرودگاهها، پایانه های حمل و نقل ، توقفگا ههای دائمی وسائط حمل و نقل عمومی، تعمیرگاههای وسائط نقلیه موتوری، بندرها، میادین تیر، ژنرتورها و موتورهای تولید برق

آلودگی صوتی :
یکی ازمعضلات مدیریت شهری دربخش حفاظت محیط زیست آلودگی صدا است. اگرچه صدا دارای اثرات نامطلوب جسمی و روحی و اجتماعی است و درخصوص پیشگیری و کنترل آن اتفاق نظر وجود دارد اما به طور اجنتناب ناپذیری در محیط زیست و محیط کار تولید و منتشر می گردد به طوری که حتی درکشورهای توسعه یافته صنعتی هنوز هم یکی از معضلات عمده مدیریت زیست محیطی شهری را موضوع آلودگی صدا تشکیل می دهد. علاوه بر مخاطراتی که برای مواجهه با صدا برشمرده اند، وجود آلودگی صوتی درمحیط دلیل اتلاف انرژی توسط منابع مختلف شهری وصنعتی است و ازدیدگاه بهینه سازی مصرف انرژی نیز باید این موضوع مد نظر قرار گیرد.

منابع تولید سروصدا براساس دسته بندی سازمان بهداشت جهانی به بخشهای ذیل تقسیم می شود:

صنعت:
عمده ترین ایجاد صوت در سطح وسیع صنعت ماشینی است ازجمله: شیرهای تخلیه فشار، پنکه ها و……

ترافیک جاده ای:
مهمترین عامل آن وسایل نقلیه هستند که از موتور یا برخورد اصطکاکی بین وسیله نقلیه، جاده و هوا حاصل می شود. آلودگی صوتی حاصل از ترافیک جاده ای به میزان ترافیک، سرعت ماشین ها، درصد وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلتها بستگی دارد.

ترافیک ریلی:
قطارها سروصدایی با فرکانس بم تولید می کنند که محتوای ویژگی آن به نوع موتور، واگن ها و ریل وابسته است.

ترافیک هوایی:
عملیات هوایی مشکلات عدیده ای را درخصوص آلودگی صوتی و آثار ارتباطی و اجتماعی آن ایجاد می کند.

دیوار صوتی:
یک سیستم موج ضربه ای است که درحین پرواز هواپیما با سرعتی بیش از سرعت صوت حاصل می شود.

کارهای ساختمانی و عمومی:
ساخت خانه یا کار بر روی زمین سروصدای قابل ملاحظه ای ایجاد می کند وسایل مختلف ساختمان سازی مواد سروصدای زیاد عبارتند از: میکسر، دستگاه جوشکاری، جرثقیل، وسایل حفاری و…

منابع داخلی:
انتقال صدا از اتاقی به اتاق دیگر ازطریق کانالهای تهویه، واحدهای تخلیه زباله و کوره ها

منابع گوناگون:
مکانهای تفریحی و ورزشی، وسایل از جمله ماشین چمن زنی و….، صدای آژیر، همسایه و وسایل امداد و اورژانس سروصدای محیطهای نظامی بخصوص میدان تیر، مراکز آموزشی، آزمایشگاهها، کارگاهها و مراکز گردشگری آلودگی صوتی مناطق مسکونی به دلیل وسایل برقی، الکتریکی

درشهرهای بزرگ (کلان شهرها) مهمترین عوامل ایجاد آلودگی صوتی سیستم حمل ونقل شهری است. که از این عوامل می توان به استفاده از وسایل نقلیه مانند سواری، اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت اشاره نمود وبا افزایش تعداد خودروها براین معضل افزوده می شود. از سویی آلودگی صوتی درشهر باکاربری شهری رابطه مستقیمی دارد به این ترتیب که برخی از کاربری ها به دلیل آلودگی صوتی بیش از حد نمی توانند در محدوده شهری واقع شوند مانند: فرودگاهها، صنایع سنگین و غیره
درشهرتهران منابع آلاینده صوتی عبارتند از: وجود دو فرودگاه عمده در محدوده شهر تهران، شبکه راه آهن درجنوب تهران که از مناطق مسکونی عبور می نماید، وجود کارگاههای پراکنده صنعتی در سطح شهر نظیر: نجاری، تراشکاری، صافکاری و آهنگری در مجاورت مناطق مسکونی، آموزشی و بهداشتی- درمانی، ارتفاع ساختمانها که هرچه این ارتفاع بیشتر شود به دلیل اینکه صوت بدون برخورد به مانع می تواند برساختمان اثر گذارد اثر آلودگی صوتی و میزان آن بیشتر خواهد بود.
درواقع ناهنجاری های زیادی درمورد ترکیب نامناسب کاربری های شهر تهران به چشم می خورد امروزه با توجه به افزایش خودروها در سطح شهر تهران، افزایش مهاجرتهای بی رویه که به صورت ثانویه سبب افزایش تعداد خودروهاست، تبدیل شدن مسافرکشی به حرفه ای پر درآمد راهی برای فرار از بار اقتصادی زندگی، استفاده از خودروهای مستعمل و فرسوده، استفاده از وسایل نقلیه سنگین ونیمه سنگین به خصوص در فواصل بین تهران و شهرکهای اطراف آن و عدم نظارت مستمر و منطقی براستفاده از این خودروها مشکلات نامطلوبی از نظر آلودگی صوتی ایجاد نموده است.

در کشور ایران این امر مهم بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست – دفتر بررسی آلودگی هوا مستقر در سازمان می باشد که تاکنون این بخش در حوزه های گوناگون در چهارچوب این وظایف فعالیت کرده استکه دستاوردها و نتایج این فعالیتها به شرح ذیل اعلام می گردد که بخش عمده این فعالیتها درخصوص تدوین استانداردهای مورد نیاز بوده است :
انجام پژوهش های لازم و بررسی مطالعات انجام شده در زمینه منابع آلاینده صوتی و ارتعاش و امواج
مطالعه و تحقیق در زمینه میزان آلودگی صوتی و ارتعاش و امواج و بررسی اثرات این آلودگی ها بر سلامت انسان و ارائه مقالات مرتبط
تهیه و تدوین استانداردهای حد مجاز میزان صدا و ارتعاش و امواج در مناطق مختلف و در طول ساعات شبانه روز
مشارکت در تدوین ضوابط استقرار صنایع
تهیه، جمع آوری و بررسی آمار و اطلاعات در جهت انجام پروژه های مختلف تحقیقاتی مرتبط با آلودگی های صدا، ارتعاش و امواج
بررسی و تحقیق در زمینه روشهای کنترل و کاهش اثرات آلاینده های صدا و ارتعاش و امواج
ارائه روشهای کلی کنترل و کاهش آلودگی هوا ارتعاش و امواج به مراکز استانی حسب مورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *