ذرات معلق مهم ترین آلاینده درهوای استان البرز

اداره کل حفاظت محیط زیست روز جمعه با انتشار گزارشی از بررسی های صورت گرفته درباره آلاینده های هوای استان البرز، اعلام کرد که ذرات معلق یا همان ریزگردها مهم ترین منبع آلاینده هوای این استان هستند.
در بررسی های صورت گرفته و بر اساس پژوهش انجام شده بر روی نتایج حاصل از محاسبات فهرست انتشار در استان البرز مشخص شد، ۶۲% آلودگی هوا در سطح استان البرز مربوط به منابع متحرک و ۳۸% ناشی از منابع ساکن می باشد.
از سوی دیگر با توجه به مصرف بالای سوخت به ویژه سوخت های سنگین در سال ۱۳۹۴، مجموع مصرف چهار فرآورده استان شامل بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره ۲هزار و ۲۵۶ میلیون لیتر بوده است.
از مجموع مصرف چهار فرآورده در استان ۹۸۴ میلیون لیتر بنزین موتور، ۳۹ میلیون لیتر نفت سفید، ۶۶۳ میلیون لیتر نفت گاز و ۵۷۰ میلیون لیتر نفت کوره بوده است.
در استان در منابع ساکن، میزان تولید آلاینده های دی اکسید گوگرد، و اکسیدهای نیتروژن از این منابع (واحدهای صنعتی و نیروگاه) به مراتب بیشتر از منابع متحرک است.
۹۹% دی اکسید گوگرد و همچنین ۶۶% اکسیدهای نیتروژن منتشره از منابع ساکن می باشند.
در ارتباط با هیدروکربن ها نیز بیشترین سهم مربوط به خودروها و در مرحله بعد به جایگاه های سوخت رسانی است، که با استفاده از روش های کنترل(کهاب) امکان کاهش این آلاینده فراهم خواهد بود.
در ارتباط با منوکسیدکربن حدود ۹۸% مقدار منتشره ناشی از منابع متحرک برآورد شده است. هرچند مقدار تولید و انتشار آلاینده منوکسیدکربن بالا است، ولی به علت آنکه حد استاندارد این آلاینده در حد ppm است ولی حد استاندارد دیگر آلاینده ها در حد ppb (هزار مرتبه کمتر) است، لذا غلظت مشاهده شده در ایستگاه های پایش در حد استاندارد است.
آلاینده ذرات معلق که بیشتر توسط منابع ساکن تولید می شود به علت استفاده از سوختهای سنگین می باشد، هرچند سهم منابع متحرک هم در انتشار این آلاینده بالاست. سهم منابع ساکن و متحرک در انتشار این آلاینده به ترتیب ۶۰% و ۴۰% می باشد.در منابع ساکن با تغییر سوخت و یا استفاده از سیستم های کنترلی و در منابع متحرک با اجرای سیستم معاینه فنی و نصب مبدلهای کاتایستی بر روی خودروهای سواری و استفاده از فیلتر ذرات بر روی خودروهای دیزلی توان مقدار انتشار این آلاینده را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *