راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی پایش فرسایش بادی در شیراز

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، نخستین ایستگاه آموزشی – تحقیقاتی اندازه گیری و پایش فرسایش بادی توسط محققان دانشگاه های یزد و شیراز در محدوده  سایت باجگاه دانشکده ی کشاورزی دانشگاه شیراز راه اندازی شد.
محمدرضا اختصاصی، مجری این طرح بین دانشگاهی گفت: به دنبال درخواست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز، قرارداد طراحی و احداث این ایستگاه سنجش و پایش فرسایش بادی از اوایل زمستان سال ۱۳۹۴ نهایی شد و مراحل اجرایی آن، مدت ۱۰ ماه به طول انجامید.
استاد دانشکده ی منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد و محقق پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی افزود: اغلب ادوات و تله های رسوب گیر مورد استفاده در این ایستگاه، ثبت اختراع داخل کشور بوده و به تأیید علمی و تولید انبوه رسیده است .

اختصاصی افزود : با توجه به تجارب به دست آمده از طرح ملّی احداث شبکه ی رسوب سنجی فرسایش بادی کشور و همچنین اجرای پایلوت طرح ، دانشگاه یزد آماده هر گونه همکاری با سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و اجرایی کشور در راه اندازی ایستگاه های رسوب سنجی فرسایش بادی، گرد و غبار و ریزگردها است.
تاکنون بیش از ۱۲ دستگاه سنجش فرسایش بادی (W.E.Meter) یا تونل باد قابل حمل توسط این فن آور برای سایر دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *