احیا را جایگزین آتش زدن مراتع کنیم

آتش زدن مراتع و منابع طبیعی موجب خاکستر شدن پوشش گیاهان مراتع و خاتمه دادن به حیات موجودات زنده در طبیعت می شود.
با توجه به اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی همه باید در حفظ جنگل ها و مراتع مشارکت داشته باشیم و دست به دست هم داده، اجازه ندهیم مراتع سرسبز به افسانه هایی در دل تاریخ تبدیل شوند.
مراتع سرسبز و گونه های گیاهی منطقه گاوازنگ شهر زنجان از جمله بادام کوهی که در سال های گذشته وجود داشت در زمان حاضر دیگر اثری از این پوشش گیاهی نیست.
منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در اقدامی با همکاری نیروهای فعال سازمان های مردم نهاد، دانشجویان و سایر مردم اقدام به بذرپاشی با عنوان طرح ‘جنگلانه’ در منطقه گاوازنگ شهر زنجان کرد.
*** مراتعی که دچار حریق شده را احیا می کنیم
رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به خبرنگاران گفت: هر منطقه ای از مراتع این استان که دچار حریق می شود، سالانه طی فصل پاییز یا بهار بعد از بارندگی پوشش گیاهی سابق در این اراضی کشت می شود.
محمدرضا گلمحمدی اظهارکرد: بذر کاری در منطقه گاوازنگ شهر زنجان به منظور فرهنگ سازی در خصوص حفظ طبیعت و اینکه دلسوزان طبیعت احیاگر آن هستند، اجرا شده است.
وی تاکید کرد: مهمترین پوشش گیاهی مراتع و خوش خوراک برای دام ها را گونه های آگروپیرون و فستوکا عامل مهم در جلوگیری از فرسایش خاک و موجب نفوذ آب در عمق زمین می شود.
رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ۲ گونه بیان شده یک سال کاشته می شود و تا ۱۰ سال عمر دارد.

*** مردم باید با بذرپاشی احیاگر منابع طبیعی باشند
یکی از اعضای کارشناسان سازمان های مردم نهاد استان زنجان گفت: بذرپاشی برای نخستین بار است که با همکاری این گروه مردم نهاد اجرا می شود.
امین خزائی تاکید کرد: اطلاع رسانی گسترده می تواند مردم بیشتری را در بذر پاشی دخالت دهد.

*** ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی در حال بیابانی شدن است
کارشناس منابع طبیعی و نماینده سازمان های مردم نهاد استان گفت: در استان زنجان ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در حال بیابان شدن است که ریزگردها ناشی از آن است که باید در احیای این اراضی تلاش جدی تری داشته باشیم.
تقی سالک افزود: طرح’ جنگلانه’ هنوز جای خود را باز نکرده است و متاسفانه منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان به این طرح اهمیت نداده اند.
وی ادامه داد: امید می رود با همکاری سازمان های مردم نهاد، عموم مردم و دستگاه های اجرایی عرصه های منابع طبیعی را احیا کرده و پوشش گیاهی گذشته این اراضی دوباره زنده شود.
کارشناس منابع طبیعی گفت: مردم باید وارد عرصه احیای منابع طبیعی و مراتع شوند و این حرکت مردمی و عزم ملی می تواند منابع و ثروت عظیم منابع طبیعی را برای نسل های آینده حفظ کند.
سالک تاکید کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۱۳۷ هزار هکتار مرتع در استان زنجان داریم که باید مانع از بیابانی شدن آنها شویم که این مهم فقط با مشارکت مردم و بذرپاشی محقق می شود تا استانی سرسبز را تحویل آیندگان دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *