جلب مشارکت مردم ضرورت کاهش تبعات ریزگردها در گناباد

مجتبی محرابی جمعه در حاشیه نخستین طرح مشارکت مردم برای جمع آوری بذر درختچه های مقاوم کویری در گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خشکسالی های گذشته و بروز ریزگردها در این منطقه گفت: استمرار خشکسالی و چرای بی رویه دام و ترمیم نشدن پوشش گیاهی منطقه موجب افزایش کانونهای فرسایش بادی در گناباد شده است.
وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت کانونهای مردم و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در تهیه بذر و کاشت نهال از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش تبعات خشکسالی داشته باشد.
محرابی گفت: نخستین برنامه جمع آوری بذر از درختچه های مقاوم کویری با مشارکت جمع کثیری از قشرهای مختلف مردم و دانشگاهیان گنابادی و با همکاری کانون توسعه اندیشان و مجتمع آموزش عالی گناباد در منطقه قوژد این شهرستان برگزار شد.
وی ادامه داد: این بذرها بعد از جمع آوری در گلخانه های منابع طبیعی نگهداری و بعد از عمل آوری و به صورت درختچه های یک ساله در اسفندماه هرسال برای مهار ریزگردها در عرصه های طبیعی شهرستان کاشته می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: این شهرستان با حدود ۵۷۰ هزار هکتار مرتع، جنگل، بیشه زار و زمین های کویری و بیابانی، دارای ظرفیت های بالقوه بسیاری در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری است.
وی خاطر نشان کرد: خشکسالی بیش از ۱۰ سال گذشته خسارتهای بسیاری در بخشهای مختلف به دنبال داشته که از جمله آنها می توان به افزایش ریزگردها و توفان شن در این شهرستان اشاره کرد.
استمرار خشکسالی و کمبود نزولات جوی در سالهای گذشته ۲۳۱ هزار هکتار از عرصه های طبیعی گناباد را در وضعیت بحرانی و فرسایش شدید بادی قرار داده و سالانه به طور متوسط پنج تا ۱۰ درصد به اراضی بیابانی گناباد افزوده می شود.
کمبود رطوبت سطح خاک و شوری آبهای زیرزمینی و ایجاد چهار کانون فرسایش بادی در بیدخت، نوده پشنگ -عمرانی، ریگ نخ کوه و برگز از تبعات خشکسالی در گناباد است.
شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *