افزایش ریزگردها ازعلل تغییر پوسته زمین

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: افزایش ریزگردها از علل مهم در تغییر پوسته زمین است و باید در مدیریت بحران، تغییرات را به نحوی پایش کنیم تا مانع از حرکات پوسته زمین شویم.

به گزارش ایسنا، سیدعبدالرضا سعادت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که در تالار امام جواد (ع) برگزار شد، عنوان کرد: طبق بررسی موجود برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی موجب فرونشست زمین شده است که آسیب‌های فراوانی را به دنبال دارد.

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور افزود: این فرونشست‌ها موجب اختلالات در شبکه‌های آب‌رسانی و گاز و فاضلاب شهری و تخریب ساختمان‌ها، پل‌ها و خطوط ریلی و از میان رفتن تصفیه‌خانه‌ها و نابودی اراضی کشاورزی می‌شود.

وی تصریح کرد: فرونشست زمین ناشی از تغییرات در پوسته زمین به دلایل طبیعی و یا انسانی مانند استخراج نفت و تونل‌سازی و … است که با کاهش رطوبت خاک فرونشست اتفاق می‌افتد که در این باره اخیرا در کشور شاهد برخی از فرونشست‌ها بوده‌ایم.

سعادت خاطرنشان کرد: افزایش ریزگردها نیز از علل مهم در تغییر پوسته زمین است در مدیریت بحران باید تغییرات را به نحوی پایش کنیم تا مانع از حرکات پوسته زمین شویم.

وی بیان کرد: با پایش‌های انجام شده در مسیر قم و سلفچگان و به سمت کاشان نیز فرونشست هاسس در حدود ۲ میلی‌متر تا چند سانتی‌متر دیده می‌شود که به دلایل از دست دادن رطوبت خاک است.

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور اظهار کرد: استان قم به دلیل نزدیک بودن به پایتخت کشور و قرار گرفتن در حوزه‌های مواصلاتی ۱۷ استان و اجرای طرح‌هایی همچون خط سریع‌السیر قطار و وجود شهرک‌های صنعتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: در کشور حدود ۱۳۰ ایستگاه دائمی ژئودینامیک وجود دارد که فرونشست‌ها را به ثبت می‌رساند و پایش دقیقی در این باره دارد برای ایجاد ایستگاه‌های ژئودینامیک در قم نیز به اعتبارات ویژه‌ای نیاز است.

  • فرونشست حدود ۴۴ منطقه در کشور طی دهه ۷۰ تا ۸۰

سعادت عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از دهه ۷۰ تا ۸۰ بر روی داده‌ها و تحلیل حرکات پوسته زمین در حدود ۴۴ منطقه در سطح کشور فرونشست کرده است.

وی ادامه داد: در جهت ارزیابی حرکات پوسته زمین به بانک اطلاعاتی یکپارچه‌ای نیاز است و این بانک باید در اختیار تصمیم‌گیران و مدیران استان‌ها قرار گیرد.

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری تصریح کرد: در استان قم با توجه به کمبود منابع آب باید روش‌هایی را در مدیریت منابع و شیوه‌های آبیاری اراضی در پیش گرفت تا از بحران جلوگیری کرد.

وی در پایان گفت: نشست‌ها به تهران سرایت کرده و به مراکز شهری می‌رسد که در این باره باید راهکاری اتخاذ کرد و با مدیریت منسجم مانع از خطرات شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *