تعطیلی مدارس و تغییر فصل مشکل آلودگی را حل نمی کند

به گزارش «بهداشت نیوز» قاسم احمدی لاشکی  با اشاره به آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای کشور، افزود: متاسفانه آلودگی هوا، استان های متعددی را درگیر کرده است و مسائل و مشکلات بسیاری را به همراه آورده؛ این روزها هوای البرز، قزوین، اراک، تبریز بسیار آلوده است و مردم مناطق جنوبی کشور نیز از ریزگردها رنج می برند. تهران هم جای خودش را دارد.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به آلودگی هوای کلانشهرها گفت: بارها و بارها تاکید کرده ایم که اقدامات سطحی در این زمینه پاسخگو نیست. تعطیلی مدارس اصلاً راه حل مناسبی نیست که متاسفانه امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارها از سوی دولت مطرح و عملیاتی می شود.

طرح های غیر کارشناسی برای برون رفت از آلودگی هوا

احمدی با بیان اینکه طرح های ارائه شده برای برون رفت از آلودگی اصلا کارشناسی نیست، ادامه داد: این روزها برخی از تغییر فصل آغاز کار مدارس صحبت می کنند. باید تاکید کنم این معضل با تغییر فصل هم درست نمی شود. اینکه ماه مهر، کلاس نداشته باشیم، پاسخ مناسبی برای مردم نیست. باید تصمیمات اصولی برای این حوزه گرفت.

وی با بیان اینکه برای برون رفت از آلودگی تهران نیاز به حضور همه دستگاه ها در کنار هم است، گفت: اگر همه دستگاه ها با جدیت در این حوزه ورود نکنند، اوضاع در سالهای آینده از این هم بحرانی تر می شود. مجلس، دولت، شهرداری، مردم و همه دستگاه های متولی باید در کنار هم قرار بگیرند و برنامه مدونی در این حوزه مطرح شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: اکنون نه تنها سال به سال بر جمعیت کلان شهرها افزوده می شود، بر تعداد خودروها نیز افزوده می شود و اگر فکری مناسب برای بحران هایی مانند آلودگی و ترافیک نشود، اوضاع غیرقابل تحمل خواهد شد.

احمدی به درخواست اعضای کمیسیون آموزش از دولت اشاره کرد و گفت: ما منتظر یک لایحه کارشناسانه، مدبرانه و عالمانه با قابلیت اجرایی هستیم و برای سلامتی مردم به ویژه بیماران خاص، دانش آموزان و سالمندان به طور جد احساس خطر می کنیم.

وی با اشاره به طرحی که چند سال پیش مطرح شد، مبنی بر اینکه کارمندان دولت از تهران خارج شوند، افزود: در این طرح عنوان کردند به کارمندانی که از تهران خارج شوند، امتیاز می دهند، اما تنها ۲۰-۳۰ هزار نفر از جمعیت ۱۰ میلیونی تهران از این شهر خارج شدند. موضوع این است که باید فکری اساسی تر برای کلان شهرها شود.

برای حل مشکل باید مدیریت ریسک داشته باشیم

وی با بیان اینکه نیاز داریم مدیریت ریسک داشته باشیم، گفت: پیش از این انتقال بخشی از پایتخت به شهرهای دیگر عنوان شده بود. اینها از جمله پیشنهاداتی بود که نمایندگان در دوره های مختلف مطرح کردند. کارهای کارشناسی بسیاری نیز در این زمینه صورت گرفت اما مدیریت ریسک می خواهد که وجود ندارد.

احمدی تاکید کرد: با تعطیل کردن مدارس مشکل آلودگی هوا رفع نمی شود. متاسفانه ما در روزهای آلودگی چشممان به دنبال باد و باران است. در واقع می خواهیم خدا به ما کمک کند نه خود ما.

این نماینده مجلس با بیان این موضوع که شنیدیم بهشت زهرا در روزهای آلودگی هوا آمار بیشتری از مرگ و میر را پذیرا می شود، افزود: در حوزه سلامت کودکان در حوزه آلودگی، آمار دقیقی نداریم اما عقل می گوید حتماً آلودگی هوا بر سلامت کودکان بسیار بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: روزهای غیر پاک و آلودگی هوا قطعاً برای افراد کوچکتر که بدنشان نحیف تر است تاثیرات منفی بیشتری نسبت به بزرگسالان در پی دارد.

احمدی با اشاره به وضعیت ریزگردها در جنوب کشور نیز افزود: ما در این زمینه دو بحث مهم داشتیم که پیشنهاد الحاقی به آن رای نیاورد. با این حال باید برای مناطق مرزی برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم. کار محیط زیست در این حوزه بسیار سخت است.

وی در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی با تمام قوا آماده کمک به دولت است و اگر این لایحه تدوین و ارائه نشود، مشکل حل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *