هوای امروز اهواز، ناسالم برای گروه‌های حساس

رییس اداره پایش حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که بر اساس شاخص AQI اکنون هوای اهواز برای گروه‌های حساس ناسالم است، گفت: در صورت تداوم شرایط اقلیمی کنونی، قطعا شاهد تداوم پدیده ریزگردها در ماه‌های بهمن و اسفند خواهیم بود.

سیروس کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هم‌اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز ۱۱۷ گرم در مترمکعب است. این رقم بر اساس شاخص PSI نشانگر وضعیت سالم و بر اساس شاخص AQI  بیانگر وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی افزود: شاخص PSI که برای بررسی کیفی آلاینده‌های هوا به کار می‌رود، دارای وضعیت‌های پاک، سالم، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای همه گروه‌ها، بسیار ناسالم و خطرناک است. همچنین شاخص PSI دارای حالت‌های پاک، سالم، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک است.

وی افزود: زمانی که میزان آلاینده‌های هوا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم در مترمکعب باشد، بر اساس شاخص AQI نشانگر وضعیت بیانگر وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و بر اساس شاخص PSI نیز بیانگر وضعیت سالم است.

رییس اداره پایش حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع پدیده گرد و خاک در اهواز در روز پنجشنبه، عنوان کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از وقوع این پدیده در روز پنجشنبه در اهواز است که منشا آن محلی و ناشی از فعالیت کانون‌های فعالیت داخلی خواهد بود.

وی ادامه داد: با وزش بادهای شدید بر فراز کانون‌های گرد و خاک که در جنوب شرقی اهواز قرار دارند، روز پنجشنبه شاهد پدیده گرد و غبار در اهواز خواهیم بود اما شدت این پدیده کمتر از روز جمعه هفته گذشته خواهد بود.

رییس اداره پایش حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: هفت پهنه فرسایشی یا هسته‌های غبارزا با مساحت در مجموع ۳۴۳ هزار و ۱۵۲ در خوزستان وجود دارد که شامل جنوب و جنوب شرق اهواز، محدود بندر امام – امیدیه، جنوب هورالعظیم، محدوده ماهشهر – هندیجان، شمال خرمشهر، شرق هندیجان و شرق اهواز هستند؛ بافت خاک این کانون‌ها رسی، سیلیس و شن و ماسه‌ای است.

کریمی در خصوص منشا پدیده گرد و خاک روز جمعه هفته گذشته در اهواز رخ داد، گفت: منشا این پدیده در روز جمعه فعالیت کانون‌های گردوخاک اطراف اهواز بود. با بادهای شدیدی که با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت داشتیم، حجم زیادی از خاک رسی در زمان کمی وارد شهر شد که حجم این خاک نسبت به دفعات گذشته بیشتر بود.

وی بیان کرد: در صورت تداوم شرایط اقلیمی کنونی و عدم بارندگی، قطعا توفان‌های گرد و خاک که روز جمعه هفته گذشته را در اهواز شاهد بودیم را نیز در ماه‌های آینده خواهیم داشت. اگر در این مدت شاهد وزش باد با سرعت بیش از ۱۵ متر بر ثانیه باشیم، امکان وقوع این پدیده در ماه‌های بهمن و اسفند وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *