تهران، چهارصد و چهاردهمین شهر آلوده جهان

تهران در میان آلوده ترین شهرهای جهان از نظر ذرات معلق رتبه ۴۱۴ را دارد.

بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون از بین ۲۹۷۲ شهر مورد مطالعه، شهر تهران در رتبه ۳۳۱ آلودگی قرار داشته و از منظر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون(آلاینده اصلی تهران که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود) در رتبه ۴۹۷ آلودگی بوده که میانگین این دو عدد رتبه تهران را به ۴۱۴ می‌رساند.

بر اساس این گزارش منتشرشده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خصوص وضعیت آلاینده ذرات معلق در شهرهای جهان که مربوط به می سال ۲۰۱۶ است، بیش از ۸۰ درصد مردم جهان در معرض آلودگی هوای بیش از حد استاندارد قرار دارند.

بر اساس جدیدترین آمار پایگاه داده سازمان بهداشت جهانی، در ۹۸ درصد شهرهای با سطح درآمد متوسط و کم و دارای جمعیت بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر غلظت آلاینده ذرات معلق فراتر از استاندارد سلامت سازمان بهداشت جهانی قرار دارد که این میزان برای کشورهای با درآمد بالا درحدود ۵۶ درصد میباشد.

طی دو سال گذشته، بانک داده سازمان بهداشت جهانی با پوشش اطلاعات آلایندههای ذرات معلق ۳۰۰۰ شهر از ۱۰۳ کشور جهان دو برابر شده و بسیاری از شهرهای جهان را پوشش میدهد.

درحال حاضر شرایط نامطلوب کیفی هوا در بسیاری از شهرها عامل افزایش آمار سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماریهای حاد و مزمن تنفسی از جمله آسم گردیده است.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین بررسی خود توانسته است داده غلظت ذرات معلق برای ۷۹۵ شهر در ۶۷ کشور را در بازه زمانی سالهای ۲۰۰۸-۲۰۱۳ مقایسه نماید. این آمار نشان می‌دهد، سطح جهانی آلاینده ذرات معلق، ۸ درصد افزایش یافته این درحالی است که در برخی مناطق بهبود نسبی رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *