همایش «اسلام، طبیعت و محیط زیست» با حضور کارشناسان فقهی و محیط زیست کشور در دانشگاه امام صادق تهران برگزار شد.
به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این همایش که صبح دیروز به همت انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق برپا شد، به مسائل مربوط به طبیعت و محیطزیست و جایگاه آن در اسلام اخصاص یافت. در این همایش، حجتالاسلام سعید مهدوی کنی برادر رییس فقید دانشگاه امام صادق، آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، محمد مجابی معاون سازمان حفاظت محیطزیست، حجت الاسلام سیدعلی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و حجت الاسلام حسینعلی سعدی رییس دانشگاه الهیات دانشگاه امام صادق حضور یافتند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این همایش با انتقاد از روند سیاستزدگی در راه رفع معضل آلودگی هوای کشور گفت: آلودگی هوایی تهران بصورت عمده در یک سوم روزهای سال، مهمان پایتخت است و هر سال بیش از ۱۰۰روز هوا در وضعیت ناسالم و آلوده قرار دارد. به گفته وی، در تقویم سالهای اخیر، ماههای آبان و آذر و دی همواره شاهد اپیزودهای متوالی آلودگی هوا هستیم. مثلا در سال گذشته ۲۲ روز متوالی در آذر و دی، هوا ناسالم بود.
آنگونه که حسینی گفته، در تهران محله کم آلوده و محله بیشتر آلوده نداریم و فقط تمرکز انتشار آلودگی هوا بر مرکز پایتخت است. آلودگی هوای این شهر حتی از عکسهای ناسا هم پیداست و با یک لکه خاکستری رنگ از آسمان هم شناخته میشود.
وحید حسینی تصریح کرد: مدیریت آلودگی هوای تهران در دست باد است و تنها باد میتواند آلودگی را از شهر ببرد. به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه ۲۶ هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست میدهند که سهم تهران از این عدد، حدود ۶هزار نفر است. وی افزود: دود دیزل سرطانزاست. تسلب شرایین و گرفتگی قلبی میآورد . برآورد شده آلودگی هوا هر سال ۱۸ هزار میلیارد تومان صدمات سالیانه در تهران دارد.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: بررسیهای دانشگاهی نشان میدهد مقصران چنین وضعی خودروهای تهران هستند و نقش هر خودرو در میزان آلودگی تولیدی معلوم شده است. مثلا پیکان برای ۲۰ خودروی عادی یورو۲ و ۲۰۰ ماشین هیبریدی دود تولید میکند. وضع موتورسیکلتها هم به همین منوال است و بسیار آلاینده هستند.
حسینی با طرح این پرسش که راه حل اجتماعی و سیاسی چنین وضعی چیست؟ اظهار کرد: جای این بحث در علوم انسانی و همایشهای اینچنینی است. وی در ذکر چالشهای غیر مهندسی بحث آلودگی هوا گفت: حل این معضل در درازمدت رخ میدهد و یک مدیر ریسک نمیکند که وارد مشکلی شود که ۱۰سال بعد حل شود. آلودگی هوا از سویی ذینفعان متعددی دارد و ۱۷سازمان در آن مسئولیت دارند. همچمنین در بحث از رده خارج کردن وسائل نقلیه آلاینده فرسوده، بحث فقیر و غنی پیش میآید اما این پرسش هنوز پابرجاست که آیا یک فقیر حق دارد با تردد موتور و خودروی فرسودهاش، معادل ۳۰نفر دیگر آلودگی هوا تولید کند؟
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سیاست زدگی موجب شده است هیچ دولتی در بحث حمل ونقل عمومی به داد شهرداریها نرسد. این عدم تعامل در ۳۰سال اخیر همواره بوده و تنها یک استثنا داشت که رییس جمهور و شهردار تهران در یک راستا بودند که پیشرفتهایی حاصل شد.
این استاد دانشگاه همچنین در پایان این همایش در پاسخ بر پرسش یکی از دانشجویان در خصوص سهم شهرداری در کاهش آلودگی هوا گفت: این سهم عمدتا به حمل ونقل عمومی بر میگردد که شهرداری مشکل بودجه دارد. مثلا یک اتوبوس تک کابین ۶۰۰ میلیون و یک اتوبوس بیآرتی نزدیک یک میلیارد تومان قیمت دارد و این درحالی است که سرمایهگذاری در حمل و نقل عمومی برای شهرداریها هیچ سودی در برابر هزینههای متعدد ندارد.