ژاپنی‌ها برای رفع آلودگی هوای تهران همکاری می‌کنند

طبق این لایحه که به‌صورت ۲فوریت به صحن شورا آمده بوده، مجوز مبادله‌نامه با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در زمینه اخذ کمک‌های فنی و مالی بلاعوض برای کنترل کیفیت هوای تهران صادر می‌شود. لایحه مورد اشاره براساس طرح شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر همکاری متقابل میان شرکت‌های کنترل کیفیت هوای تهران و شرکت جایکای ژاپن به‌منظور انتقال تجهیزات و تکنولوژی آنالیز منابع آلودگی هوا به ایران به صحن شورا آمده بود.
اینطور که سخنگوی شورای شهر تهران پس از اتمام سیصد و چهل و چهارمین جلسه گفت، درصورت نهایی شدن این قرارداد، شرکت جایکا متعهد می‌شود علاوه بر نصب و راه‌اندازی آزمایشگاه تجزیه و تحلیل نمونه‌های منابع آلاینده طی مدت ۴سال تکنولوژی و آموزش‌های لازم را به طرف ایرانی منتقل کند. رضا تقی‌پور با تأکید بر اینکه جایکا ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار دلار در حوزه تجهیزات به ایران کمک ‌خواهد کرد، گفت: هفته آینده این طرح را به تصویب نهایی خواهیم رساند. لازم به ذکر است هیأت وزیران ژاپن مجوز امضای توافقنامه اصلی را صادر کرده است و پس از تصویب شورای شهر تهران این توافقنامه میان شهردار تهران و سفیر ژاپن در ایران امضا می‌شود.

*مرخصی شهردار تأیید شده است
سخنگوی شورای شهر تهران که پس از اتمام جلسه روز گذشته در میان خبرنگاران، به ارائه گزارش صحن می‌پرداخت، از بررسی موضوع دیگری در صحن خبر داد. وی به گزارش حسابرسی سازمان تاکسیرانی و پایانه‌های شهرداری تهران در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: حسابرس در این خصوص گزارش‌های خود را ارائه داد و رئیس شورای شهر نیز آن‌را بررسی خواهد کرد تا درصورت وجود نقص در گزارش، آن‌را به شهردار تهران ارسال کند تا وی نیز نسبت به رفع آن اقدام کند.
وی سپس در مورد مرخصی شهردار تهران برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز توضیح داد: در این جلسه چمران، رئیس شورای شهر تمام نامه‌های مرخصی شهردار را به شورا آورد و نشان داد که در زمان ریاست خود و مسجدجامعی با درخواست کتبی شهردار، رئیس شورا به مرخصی شهردار رسیدگی می‌کرده است. به گفته تقی‌پور این موضوع طی ۱۶سال گذشته در صحن علنی هیچ وقت بررسی نشده بود اما دیروز (یکشنبه) به این موضوع پرداخته شد. وی با تأکید بر اینکه قالیباف، شهردار تهران برای ۲۰روز از رئیس شورای شهر مرخصی گرفته، تصریح کرد: طبیعتا در این مدت نیز شهردار تهران خارج از محیط کار نیست و به کارهای خود رسیدگی می‌کند.

*طلب ۱۴ هزار میلیاردی از دولت
تقی‌پور دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه مسئله مطالبات شهرداری تهران از دولت سرانجام به کجا کشید و کمیته ۳نفره که به این منظور در شورای شهر تشکیل شده چه دستاوردی داشته است؟ گفت: سازمان حسابرسی کل کشور نیز رقم ۱۴هزار میلیارد تومان را تأیید کرد.
وی با بیان اینکه وقتی رقم دقیق مطالبه مورد تأیید قرار گرفت از آن به بعد موضوع از طریق مکاتبات رسمی شورا پیگیری شد، افزود: «اما آن چیزی که بارها به‌طور نادرست بیان شده میزان بدهی شهرداری به دولت است که اعداد و ارقام متفاوتی مطرح شده اما باید بگویم تا پایان سال ۹۵، ۱۱هزار و ۹۸۱میلیارد تومان مجموع بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها بوده و ۸۵۱۴میلیارد تومان نیز میزان بدهی به پیمانکاران است و مابقی اعداد مطرح شده نادرست است.» وی همچنین در ادامه خلاصه‌ای از عملکرد فعالیت کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران طی ۴سال گذشته را ارائه کرد.

*شورای‌عالی استان‌ها به‌دنبال تثبیت قانونی انتخابات شورایاری‌ها
روز گذشته ۲عضو شورای شهر تهران با اشاره به ابهام در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بر ضرورت موجودیت شورایاری‌ها و رفع خلأ قانونی تأکید کردند.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران یکی از این دو بود که با اشاره به نامه ابلاغی از سوی وزارت کشور به استانداری و فرمانداری تهران مبنی بر عدم‌برگزاری انتخابات شورایاری‌های تهران در دوره بعدی اظهار داشت: نامه‌ای که وزارت کشور ابلاغ کرده ناظر بر گزارش نهادهای نظارتی درخصوص عدم‌جایگاه قانونی شورایاری‌هاست که خواسته‌اند شورایاری‌ها وجاهت قانونی پیدا کنند تا انتخابات آینده آنها با مانع مواجه نشود.
سالاری بر همین اساس تأکید کرد که شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان نهاد فرادستی با کمک وزارت کشور باید به‌دنبال تثبیت این جایگاه یا از طریق ارائه طرح پیشنهادی به مجلس و یا ارائه لایحه‌ای به دولت باشند.
مهدی چمران نیز گفت: ما به این تصمیم رسیدیم که دفاعیات خود را به هیأت دولت یا مجلس ارائه دهیم و چنانچه این موضوع در دولت یا مجلس تصویب شود مشکل شورایاری‌ها حل می‌شود. گفتنی است الهه راستگو عضوکمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه شورا و در تذکر پیش از دستور با اشاره به بازدیدهای میدانی خود از مناطق ۲۲گانه به بیان مشکلات ناحیه ۳منطقه ۱۵پرداخت و اظهارداشت: شهروندان شهرک شاهد درخواست‌های فراوانی از شورای شهر داشته‌اند که مهم‌ترین آن دسترس پذیر‌تر‌‌کردن محله است. وی از عدم‌دسترس‌پذیری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم یاد کرد.

*خلیج‌فارس بر قلب تک تک ایرانی‌ها حک شده و حذف‌شدنی نیست
مهدی چمران، سیصد و چهل و چهارمین جلسه شورا را با اشاره به شهادت مرزبانان غیور کشورمان آغاز کرد. رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز گفت: امیدواریم دستگاه‌های مسئول پیگیری این حادثه را انجام دهند تا مسببین آن به سزای اعمال خود برسند. وی در ادامه با اشاره به تبریک سالروز میلاد حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار افزود: امیدواریم همه همواره با تاسی از زندگانی این امام همام و روش و مشی و شخصیت وی در زندگی خود رفتار کنیم. چمران همچنین با اشاره به روز ملی خلیج‌فارس در ۱۰اردیبهشت گفت: اگرچه امروز شیخ‌نشینان در پی ایجاد چالش و دائمی کردن اختلافات با ما هستند و خلیج‌فارس را خلیج عربی یا خلیج می‌نامند اما باید بدانند خلیج‌فارس بر قلب تک تک ایرانی‌ها حک شده و نام خلیج‌فارس در همه اسناد و مدارک تاریخی وجود دارد و حذف‌شدنی نیست.

*تذکرات و پیشنهادهای اعضای شورای شهر تهران در سیصد و چهل و چهارمین جلسه
نام عضو/ کمیسیون مربوطه و مورد مطرح شده
حبیب کاشانی‌ – برنامه و بودجه: با توجه به اینکه شهردار تهران می‌توانست برای شرکت در انتخابات مرخصی روزانه بگیرد اما به‌دلیل احتیاط شرعی و قانونی مرخصی بلندمدت گرفت. با وجود این اقدام پسندیده شهردار تهران، مشاهده می‌شود رئیس‌جمهور و معاون اول وی نه‌تنها مرخصی نگرفته‌اند بلکه برای انجام امورات کشور در مراسم‌ مختلف شرکت می‌کنند که ممکن است تداعی‌کننده کارهای تبلیغاتی انتخاباتی در ذهن مردم باشد. اکنون خدمات شهری در تهران به‌صورت ۲۴ساعته همچون گذشته جریان دارد.
احمد حکیمی پور – فرهنگی- اجتماعی: با توجه به فضای انتخاباتی موجود باید دقت شود که روزنامه همشهری از کارکرد اصلی خود که یک روزنامه اجتماعی است خارج نشود و سمت و سو نگیرد. الآن برخی مدیران شهرداری نیز محل خدمت خود را ترک کرده و در ستاد‌های انتخاباتی فعالیت می‌کنند و این دقیقا همان موضوعی است که ما تذکر می‌دادیم مبنی بر اینکه شهرداری نباید سیاسی شود.
مجتبی شاکری – فرهنگی-اجتماعی: به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری توصیه می‌کنم ادبیات امام و رهبری در قبال استکبار را با تکرار واژه‌هایی همچون اسلام رحمانی و اسلام عطوفت، تقلیل ندهند.
علی صابری – برنامه و بودجه: با توجه به نارضایتی کسبه خیابان مولوی از عوارض پسماند ابلاغ شده در سال ۹۵، خواستار پیگیری و توضیح این مسئله هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *