اگر نگران هوای پایتخت هستید معوقات حمل‌ونقل را بدهید

اقبال شاکری با بیان اینکه افزایش یا کاهش آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بلند‌مرتبه سازی ندارد و این اظهارات بیشتر نظریه شخصی و از جنس بحث‌ های حاشیه ای است، تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که بلند‌مرتبه سازی ها باعث آلودگی هوا می شود، سوال اینجاست چرا در بسیاری از شهرهای کشور از اصفهان و شیراز گرفته تا اهواز و بندر عباس، با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم؟ آیا آنجا هم برج ها مانع حرکت هوا می شوند؟

وی با بیان اینکه این برج‌های ساخته شده در تهران که بلندمرتبه خوانده می شود حداکثر ۵۰ متر ارتفاع دارد، ادامه داد: در پاسخ به این مطالب حاشیه‌ای، این سوال باید پرسیده شود که آیا آلودگی هوای تهران در ارتفاع ۵۰ متری از سطح زمین است؟ این غلط‌ترین راه فرار برای یک حقیقت آشکار است. نفس هوای تهران از تردد میلیون های اگزوز که حجم قابل توجهی ذرات معلق درمحیط و هوا پخش می کنند به تنگ آمده است.

این عضو چهارمین شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرقانونی و بلند‌مرتبه‌سازی‌های بی ضابطه تهران، به دلیل تخلف مدیران شهری در ادوار گذشته است که امروز سر کار نیستند، تاکید کرد: بیش از نیمی از برج های بلندمرتبه پایتخت در پیش از آغاز به کار تیم مدیریت شهری کنونی ساخته شده اند. ضمن آنکه پس از آغاز به کار شهردار کنونی تهران، هیچ گونه بلند‌مرتبه سازی بدون توجه به پیوست ترافیکی در تهران انجام نشده و شورای شهر و شورای عالی معماری و شهرسازی، این موضوع را مورد توجه قرار داده اند.

وی در پاسخ به اینکه برخی مدعی هستند برج‌های بلند تهران در معابر شش متری و خلاف استانداردهای شهرسازی ساخته شده اند، عنوان کرد: بارها چنین مطالبی از سوی برخی افراد در رسانه ها مطرح می شود و هرگز مدارک و مستنداتی در این خصوص ارائه نشده است. هر کسی ادعا دارد که چنین برج‌هایی خارج از ضوابط شهرسازی ساخته شده است مستندات را ارائه و شکایت کند. بی‌شک ما پیگیر چنین تخلفاتی خواهیم بود.

شاکری با بیان اینکه ساختمان بلندمرتبه باید بالغ بر ۱۲ طبقه داشته باشد و تهران حدود ۵۰۰ ساختمان با چنین شرایطی دارد که عمر بیش از نیمی از این ساختمان‌ها به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد، خاطر نشان کرد: این ساختمان ها نه نقشه دارند و نه اطلاعات و شناسنامه. ضمن اینکه تاکید می‌کنم مشکلات این برج‌ها به زمان قبل از تصدی‌گری دکتر قالیباف در شهرداری باز می‌گردد. از حدود یک سال و نیم پیش تاکنون نیز شورای عالی شهرسازی بلندمرتبه سازی را متوقف کرده و قرار است دستورالعمل بلندمرتبه سازی را ارئه دهند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با یادآوری اینکه اگر مسئولان دولتی در زمینه آلودگی هوای تهران نگران هستند بهتر است معوقات حوزه حمل و نقل و به ویژه مترو را پرداخت کنند چراکه ریشه بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها و سوخت های فسیلی است، متذکر شد: اینکه گفته می شود برج های بلندمرتبه منجر به آلودگی هوا می شود تاکنون از سوی هیچ ارگان علمی ثابت نشده است. بنابراین برای اینکه هوای تهران پاک شود، لازم است که چهره پایتخت از وجود خودروهای فرسوده پاک شود و خطوط مترو به قدری توسعه یابد که شهروندان تمایلی به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند.

 

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *