آلودگی صوتی مسالهای است که به نظر میرسد در کنار دیگر بحرانهای زیست محیطی مانند آلودگی هوا مورد غفلت قرار گرفته است. آلودگی صوتی با اینکه دیده نمیشود و ناملموستر از آلودگی هواست، اما آن را میتوان به اندازه آلودگی هوا زیانبار دانست.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، آلودگی صوتی از عوامل تاثیرگذار بر سطح زندگی شهروندان به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی شهر تهران عاملی تاثیرگذار بر سلامت شهروندان است. به گفته کارشناسان، اضطراب، استرس و تحریکپذیری آسان از نتایج این نوع آلودگی است که با اشکال مختلفی مانند نزاع، درگیری، رفتار نامناسب با اعضای خانواده نمود پیدا میکند. کافی است تنها چند ساعتی را در یکی از خیابانهای مرکزی شهر تهران سپری کنید تا متوجه شوید که چه تغییراتی در خلق و خوی شما اتفاق میافتد؛ تغییراتی که شاید منشا بسیاری از بداخلاقیها و عصبیتهایمان در ارتباط با دیگران است.به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، بیشتر نواحی مسکونی مجاور خیابانها در معرض صدای بیش از حد استاندارد است که یکی از این عوامل حجم بالای ترافیک در این مناطق است. با این حال، میزان آلودگی صوتی در شب که ترافیک کمتری در شهر وجود دارد نیز بالاتر از حد مجاز است. کنترل آلودگی صوتی سادهتر از آلودگی هواست، با این حال به نظر میرسد که تا به حال راهکارهایی تاثیرگذار در این زمینه در نظر گرفته نشده است.
استفاده از بلندگوها غیر قانونی است
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه آلودگی صوتی در تهران بیشتر از استانداردهاست، میگوید: بر اساس استانداردها در مناطق مسکونی امواج صوتی در شب باید زیر ۴۵ دسیبل و در روز نیز زیر ۵۵ دسیبل باشد.به گفته رحمت اله حافظی، اندازه گیری آلودگی صوتی موتورسیکلتها از فاصله ۱۰ متری نشان میدهد که آلودگی صوتی آنها ۸۰ تا ۸۲ دسیبل است.او با بیان اینکه آلودگی صوتی برخلاف آلودگی هوا قابل رویت نیست، میافزاید: به این دلیل، آلودگی صوتی فراموش میشود و گوشها به آن عادت میکند و احساس نمیشود.حافظی با اشاره به اینکه آلودگی صوتی بر سلامت روح و روان جامعه موثراست، عنوان میکند: امروزه میبینیم که افراد آستانه تحمل پایینی دارند و با کوچکترین فشار روحی و عصبی از کوره درمیروند.او ادامه میدهد: اثرات آلودگی صوتی هنگامی که مردم به خانه بازمیگردند در برخورد با اعضای خانواده ظاهر میشود.به گفته حافظی در برنامه پنج ساله دوم شهرداری، مقدماتی برای استفاده از موتورسیکلتهای برقی در نظر گرفته شده است.این عضو شورای شهر ضمن بیان اینکه موتورسیکلتها از اصلیترین منابع آلودگی صوتی هستند، ادامه میدهد: موتورسیکلتهای برقی هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ صدا متناسب با محیط شهری هستند. موتورسیکلتهای امروز از عوامل مهم تصادفات به علت سرعت بالا هستند.به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، موتورسیکلتهای برقی در وهله اول برای نقاط مرکزی و مناطق ممنوعیت تردد خودروها استفاده خواهد شد.حافظی در رابطه با استفاده مغازهها و یا دوره گردها از بلندگو، میگوید: این کار غیرقانونی است و مجموعه ساماندهی مشاغل شهرداری موظف است طبق قانون مانع چنین مواردی شود.او میافزاید: اگر شهروندان با این موارد مواجه شدند آن را به زیر مجموعه شهرداری اطلاع دهند.
خودروها؛ علت اصلی آلودگی صدا در تهران
در این زمینه کارشناس آلودگی صدا و ارتعاش سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه به طور کل در بحث آلودگی صوتی منابع ثابت و متحرک وجود دارد، میگوید: عمده منبع آلودگی صوتی در تهران خودرو است.به گفته مهدیه بوبهرژ، پس از خودرو بحث منابع صنعتی مطرح است که بیشتر در خارج از شهرها قرار دارد.او با بیان اینکه حد مجاز با توجه به این تعیین میشود که در کدام کاربری هستید، عنوان میکند: در حال حاضر بخش عمده فعالیت ما در حوزه خودرو و صنایع است.بوبهرژ ادامه میدهد: برای تکتک خودروها حدود مجازی تعیین شده است، از هنگامی که تولید میشوند این حدود رعایت میشود.کارشناس آلودگی صدا و ارتعاش سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر در بحث معاینه فنی حدود مجاز وجود ندارد از پیگیری این موضوع خبر میدهد.او در رابطه با خلاءهای قانونی جلوگیری از آلودگی صوتی، بیان میکند: در تلاش هستیم تا آیین نامه اجرایی جلوگیری از آلودگی صوتی را بازبینی کنیم.به گفته بوبهرژ، برای بزرگراهها تراز حد مجاز مشخص نشده است، این مساله به این دلیل اهمیت دارد که بدانیم در کدام بزرگراه، جاده یا محدوده حمل و نقل عمومی آلودگی صوتی وجود دارد تا اقدام به ایجاد دیوار صوتی کنیم.او میافزاید: در این زمینه به هیات دولت پیشنهاداتی ارائه دادهایم و در انتظار تصویب آن هستیم. بوبهرژ در رابطه با آلودگیهای صوتی که منشا آن رفتارهای انسانی است، میگوید: این مساله مربوط به بحثهای فرهنگی میشود، اما این به آن معنا نیست که ما کمتر به آن توجه میکنیم.این کارشناس آلودگی صدا و ارتعاش، ادامه میدهد: اگر حد مجاز صدای بوق را تعیین کنیم شاید به این کمک کند که بوقهای زیاد و نامناسب کمتر آزاردهنده باشد.به گفته بوبهرژ، نیروی انتظامی در زمینه بوقهای ناهنجار قوانینی را مشخص کرده و برای آن جریمهای در نظر گرفته است.
عصبانیت؛ پیامد آلودگی صوتی
همچنین یک روانپزشک آلودگی صوتی را پدیدهای جدید میداند و میگوید: وضعیت آلودگی صوتی در تهران مناسب نیست و این وضعیت در مجموع آسیبهای زیادی در پی دارد.علی کیهانینژاد، کم تحمل و کم طاقت بودن و عصبانی شدن را از نتایج آلودگی صوتی میداند.او بیان میکند: افرادی که زمینه تحریکپذیری بیشتر، آستانه تحمل پایینتر و خلق انفجاری دارند، نسبت به آلودگی صوتی آسیبدیدگی بیشتری دارند و دچار اختلالات اضطرابی میشوند.کیهانینژاد عنوان میکند: برای افرادی که وضعیت طبیعی و بهنجار دارند نیز آلودگی صوتی منجر به استرس، و تحریکپذیری سریع در آنها میشود و ممکن است با کوچکترین دلیلی پرخاشگری کنند.
الودگی صوتی ناشی از هواپیما هم هست متاسفانه که ما را کلافه کرده واقعا جایی برای شکایت نیست؟