آلودگی هوا پروتئین موجود در محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد

نتایج یک پژوهش جدید حاکی است، افزایش سطح دی اکسید کربن ناشی از گرم شدن زمین مقدار پروتئین محصولات کشاورزی نظیر برنج و گندم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از دیلی میل، نتایج یک پژوهش جدید حاکی است، افزایش سطح دی اکسید کربن ناشی از گرم شدن زمین مقدار پروتئین محصولات کشاورزی نظیر برنج و گندم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کارشناسان هشدار می دهند که این مسئله مردم جهان را در معرض زوال رشد و مرگ زودرس قرار می دهد.

محققان می گویند، هنوز نمی دانند که چرا و چگونه انتشار گاز دی اکسید کربن موجب کاهش پروتئین و دیگر مواد مغذی موجود در گیاهان می شود.

اما به دلیل افزایش سطح دی اکسید کربن موجود در جو زمین، احتمالا تا سال ۲۰۵۰ میلادی احتمالا ۱۵۰ میلیون نفر دیگر از مردم جهان در معرض ریسک کمبود پروتئین قرار خواهند گرفت.

این مطالعه که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده، اولین مطالعه ای است که به بررسی تاثیرات گرم شدن کره زمین بر سطح پروتئین موجود در گیاهان می پردازد.

بدون رشد کافی بدن، بیماری ها شیوع بیشتری پیدامی کنند و مرگ و میر زودرس افزایش می یابد.

دی اکسید کربن از مصرف سوخت های فسیلی تولید می شود و به گرم تر شدن کره زمین کمک می کند.

این گزارش حاکی است، در صورتی که اقدامی اساسی صورت نگیرد، میزان این آلاینده ها در دهه های پیش رو افزایش خواهد یافت و موجب بالا آمدن سطح دریاها، گرم تر شدن دمای هوا و وقوع بلایای طبیعی خواهد شد.

یکی از فرضیه های مطرح در مورد دلیل کاهش مواد پروتئینی ناشی از افزایش تولید دی اکسید کربن این است که احتمالا دی اکسید کربن موجب افزایش مقدار نشاسته موجود در گیاهان می شود و از این طریق میزان پروتئین و سایر مواد مغذی کاهش می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *