انتقال محل جمع‌آوری زباله‌‌های کرج نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است

آرشیو
سومین جلسه کمیسیون محیط زیست، سلامت و ایمنی شورای شهر کرج پیش از ظهر امروز با حضور اعضای کمیسیون محیط زیست و مسئولین استانی در صحن علنی شورای شهر برگزار شد.
تفکیک زباله خلاقیت می‌طلبد
در این جلسه دشت‌گرد عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه چالش اصلی البرز آلودگی هوا است، اظهار داشت: البرز ۳/۵ درصد آلودگی هوا را دارد و ۱۰ تا ۱۵ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی در البرز وجود دارد که باعث ایجاد مسائل زیست محیطی در شهر شده و تولیدهای صنعتی، نیروگاه منتظر القائم و استفاده نامناسب از فضای گرمایشی مدرن از موارد اساسی آلودگی هوا است. وی با بیان راهکارهای اساسی محیط زیستی در شهر کرج، عنوان کرد: توزیع بنزین یورو ۴، تغییر رویکرد استفاده از وسایل نقلیه شخصی به شهری پیاده محور، جابه جایی مراکز صنعتی در داخل شهر و نزدیک به منازل مسکونی و انتقال استفاده از سوخت فسیلی به سوخت‌های پاک و انرژی خورشیدی و تجهیز واحدهای مسکونی به سیستم مدرن گرمایشی از جمله مواردی است که باید در شهر کرج انجام گیرد. عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه در تفکیک زباله باید خلاقیت وجود داشته باشد، اضافه کرد: ایجاد سطل‌های زباله رنگی در درب منازل کاری بسیار خوب و خلاقانه می‌تواند باشد و مکان آموزش برای مدیریت پسماند باید ایجاد شود.زباله طلای کثیف نیست
در ادامه استاد دانشگاه تربیت مدرس و مشاور در مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان برنامه راهبردی عملیاتی توسعه مدیریت پسماند، اظهار داشت: مهم‌ترین منابع تولید پسماند موارد خانگی و صنعتی است و باید کم حجم سازی زباله اولویت باشد و دفن غیر قابل کنترل در کشور وجود دارد که کنترل بیشتر را می‌طلبد. وی با اشاره به اینکه تولید معمولی پسماند ۱/۳ کلیوگرم در جهان است، افزود: ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم پسماند در شهر کرج تولید می‌شود و موضوع طلای کثیف زباله درست نیست و برای مدیریت شهری مشکل جدی دارد و نباید زباله را به صورت صرف دفن کرد و برنامه‌ای سه تا پنج ساله برای نقطه‌گذاری زباله در شهر کرج وجود دارد. هراتی با تاکید بر اینکه باید اطلاعات دریافت زباله در کرج یکپارچه شود، خاطرنشان کرد: با رشد جمعیتی البرز میزان شهرنشینی افزایش می‌یابد و چالش‌ها بیشتر می‌شود؛ به همین منظور روش‌های بهینه آمریکا و ژاپن برای مدیریت پسماند استفاده خواهد شد و سناریوهایی برای موضوع زباله در نظر داریم که صرفه اقتصادی در شهر ایجاد شود و تغییر ماهیت حلقه دره به مناطق توریستی و زیست محیطی از جمله کارهای مناسب است.
مدیریت پسماند اولویت “فرهنگی” می‌خواهد
در ادامه جلسه رحیم خستو عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل کرج تخصصی دیدن صرف تفکیک زباله است، افزود: یکی از کارهای مدیریت پسماند موضوع “فرهنگی” است و تولید زباله در مناطق مختلف کرج یکسان نیست و باید تفکیک از مبدا بر اساس دستورات اجتماعی باشد. وی با تاکید براینکه برخی فکر می‌کردند زباله طلای کثیف است، گفت: روش سنتی دریافت زباله که برخی از افراد با چرخ دستی‌هایی در محلات بودند و زباله را دریافت می‌کردند روش مناسبی بود و تغییر سبک زندگی و آموزش می‌تواند بسیار به تفکیک پسماند کمک کند.
۱۰ میلیارد تومان خرید سطل زباله برنامه‌ریزی می‌خواهد
عباس زارع دیگر عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه طرح باید تفصیلی و کامل شود، عنوان کرد: باید در بحث تولید، جمع آوری ، انتقال و پردازش آن برنامه‌ریزی مناسب‌تری انجام شود و باید برای ۱۰ میلیارد تومان سطل زباله‌ای که خریداری شده برنامه درستی انجام شود. وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت در تفکیک پسماند موجود باشد، گفت: یکی از مواردی که در برنامه دیده نشده حلقه کامل فرایند طرح است و پیشنهاد می‌کنیم که جلسات تخصصی برای بهبود بهتر فراهم آید. اکبر سلیم نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی هم با بیان اینکه نباید با کشورهای خارجی زیاد مقایسه کرد، افزود: نوع اقلیم در کشورهای مختلف تفاوت زیادی دارد و هرجامعه‌ای باید بر اساس مدیریت داخلی کشور این موضوع را حل نماید و باید با مطالعات انسانی مدیریت زباله را پیش برد. وی با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگ نیز باید در این کار ورود کنند، اضافه کرد: موضوع اعتبارات مالی در این طرح باید جدی گرفته شود و باید آموزش در درب منازل انجام گیرد و توزیع پلاستیک‌‌ها برای مردم برای جمع‌آوری زباله در نظر گرفته شود و امکان سنجی و موارد اقتصادی در این طرح مدنظر باشد.
اختلافات سازمان پسماند و فرودگاه پیام حل شود
همچنین فردین حکیمی مدیرکل محیط زیست استان البرز با تاکید بر اینکه بازنگری طرح جامع انجام شود، اظهار داشت: برنامه عملیاتی باید جمع‌آوری پسماند باشد و برای حلقه دره نیز کارهایی انجام شود و اختلافات سازمان پسماند با فرودگاه پیام حل شود و حق شیرآبه نیز باید برطرف شود.
انتقال حلقه دره ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد
در ادامه جلسه حسین محمدی عضو شورای شهر کرج اظهار داشت: اولین انتظار این است که طرح جامع تفصیلی به شورا ارائه شود و رویکرد مدیریت پسماند در این موضوع مشخص و تفکیک از مبدا تا دفن باید مشخص شود. وی با تاکید بر اینکه باید این طرح دو گزینه به شورا ارائه دهد، اضافه کرد: باید این طرح از طرف اداره کل محیط زیست تایید شود و بعد از این مورد سرمایه گذار جذب می‌شود و باید تعیین شود می‌توانیم از حلقه دره کوچ کرد و این مورد ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه جابه جایی دارد عضو شورای شهر کرج با اشاره به اینکه باید محدودیت طرح مشخص شود، عنوان کرد: تا این طرح تفصیلی تعیین تکلیف و عملیاتی شود یک برنامه کوتاه مدت ارائه شود و باید سناریوها بر اساس اولویت‌های داخلی باشد و مشکل فرودگاه پیام با سازمان پسماند فرابخشی است که باید “استانداری” کمک‌هایی انجام دهد.
در ادامه جلسه کمیسیون محیط زیست، مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز مشکلات محیط زیست را چالش جدی البرز دانست و خاطرنشان کرد: کارگروه مدیریت پسماند در استانداری تشکیل خواهد شد و مشکلات زباله‌های صنعتی نیز در حال پیگیری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *