بنزین آلوده در دادستانی!

روزنامه دولتی شهروند به آلوده بودن بنزین پرداخته است: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران: گوگرد بنزین تهران بالاتر از حد استاندارد اعلام شد حد مجاز گوگرد در بنزین ۵٠درصد است اما این شاخص در بنزین تهران ۵٨ درصد است.

بنزین تهران غیراستاندارد است. این اعلام رسمی سازمان استاندارد ایران است. حالا درحالی حد مجاز گوگرد در بنزین ۵٠‌درصد اعلام شده که نمونه‌گیری‌های پایش کیفیت نشان می‌دهد این شاخص در بنزین تهران ۵٨‌درصد است. البته نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد ایران می‌گوید؛ این شاخص در سایر کلانشهرها کمتر از سقف مجاز و حدود ۴٨‌درصد است. بنزن بنزین از دیگر شاخص‌های مورد بررسی سازمان استاندارد است که به گفته پیروزبخت روند نزولی به خود گرفته و از ١,٢درصد در سال ٩٣ به ٠.٩درصد در سال ٩۶ رسیده، درحالی ‌که سقف آن یک است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که این روزها پای دادستانی هم به بررسی کیفیت بنزین باز شده است. به گفته رئیس سازمان استاندارد، هماهنگی برای نمونه‌گیری پایش کیفیت بنزین در گذشته بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد انجام می‌شد ولی شبهاتی وجود دارد که استانداردنبودن بنزین مصرفی را متهم آلودگی هوای تهران می‌داند. همین مسأله موجب شده است که دادستانی تهران تقاضای ورود به نمونه‌گیری پایش بنزین را داشته باشد تا به حرف و حدیث‌ها پایان دهد و نقش استانداردهای بنزین در آلودگی هوای تهران مشخص شود.

قطع گاز ١٣٠ جایگاه سی‌ان‌جی غیراستاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد در بخش دیگری از سخنان خود به بازرسی‌های به عمل آمده از جایگاه‌های سی‌ان‌اجی اشاره کرده و گفت: ٢۴٠٠ جایگاه سی‌ان‌جی تاکنون مورد بازرسی قرار گرفته که در نیمه اول امسال ۴٠٠ جایگاه بررسی شده‌اند که برای بیش از ١٣٠ جایگاه که همکاری نداشته‌اند، قطع انشعاب گاز به‌عنوان جریمه صورت گرفته است.

فرصت ١۵ ماهه استاندارد به خودروسازان

ارتقای استاندارد خودرو از دیگر اخباری بود که روز گذشته پایش به نشست خبری رئیس سازمان استاندارد باز شد. به گفته او، استانداردهای خودروهای داخلی تا اول دی‌ماه ‌سال ٩٧، فرصت دارند که خود را با استانداردهای ٨۵گانه تطبیق دهند. برهمین اساس، درحال انجام هماهنگی‌هایی با وزارت کشور و وزارت صنعت هستیم تا از دی‌ سال ٩٧ معاینه فنی نیز با آیتم‌های جدید صورت گیرد.

وحید مرندی‌مقدم معاون سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه توضیح می‌دهد که زمان‌بندی افزایش استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد تا ابتدای دی‌ماه ‌سال آینده در ٣ مقطع زمانی صورت خواهد گرفت.

او با بیان این‌که خودروهایی که استانداردهای جدید را رعایت نکنند، خط تولیدشان متوقف می‌شود، می‌گوید: تا ابتدای دی‌ماه ‌سال ۱۳۹۶ باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد، پس از آن تا ابتدای تیرماه‌ سال ۱۳۹۷، ٢ مورد دیگر به ۶۱ مورد قبلی اضافه می‌شود و با اضافه‌شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی مجموع استانداردها براساس مصوبه مربوطه تا ابتدای دی‌ماه ‌سال ۱۳۹۷ به ۸۵ مورد می‌رسد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این‌که اروپا موارد استاندارد مذکور را در ‌سال ۲۰۱۸ الزام‌آور کرده است، بیان کرد: ما نیز در ایران در سال ۲۰۱۷ استانداردهای مربوطه را برای افزایش استانداردهای خودرویی الزام آور کردیم و درصورتی که برخی خودروهای موجود امکان ارتقای استاندارد برایشان فراهم نباشد، از چرخه خارج می‌شود.

البته وارداتی‌ها و موتورسیکلت‌ها هم از سخت‌گیری‌های متولی استانداردسازی در ایران بی‌نصیب نماندند و آن‌گونه که پیروزبخت اعلام کرده، تأیید کیفیت باتری و لاستیک و وجود نمایندگی‌های مجاز هم از امسال برای آنها اجباری شده است. مرندی هم از دستور رئیس‌جمهوری برای ارتقای کیفیت موتورسیکلت‌ها خبر می‌دهد. به گفته این مقام مسئول در سازمان استاندارد در کمیته آلایندگی به دستور رئیس‌جمهوری فرصتی تعیین شد تا موتورسیکلت‌ها تا سال آینده از کاربراتوری به انژکتوری تبدیل شوند و این اتفاق باید در سال ٩٧ رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *