موفقیت طرح ستاد زیست فناوری در کاهش معضل آلودگی هوای پایتخت

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ستاد توسعه زیست‌فناوری و شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در زمینه توسعه استفاده از سوخت زیستی در ناوگان حمل و نقل شهری در ادامه طرح پایلوت استفاده از «بایودیزل» در خط «بی‌آرتی» امام علی (ع) تهران به امضاء طرفین رسید.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح آزمایشی استفاده از بایودیزل در ناوگان اتوبوسرانی خط امام علی، گفت: استفاده از بایودیزل به صورت آزمایشی در خطوط بی آرتی بزرگراه امام علی انجام و نتایج حاصل از آن به صورت مداوم پایش شد.

وی افزود: بر اساس نتایج اعلام شده، استفاده از بایودیزل در اتوبوس های منتخب، نتایج خوبی داشته و میزان دوده تولیدی در این اتوبوس ها کاهش چشم گیری یافت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، با اشاره به اینکه آلاینده های تولید شده از سوی خودروها، آثار مخرب زیست محیطی زیادی ایجاد می کند افزود: این مواد زمینه ابتلای افراد به سرطان را افزایش می دهد.

به گفته وی حوادث رانندگی، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های تنفسی رتبه های اول بروز مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص می دهند که اجرای طرح پایلوت استفاده از بایودیزل در حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش بروز سرطان در کشور موثر باشد.

وی همچنین بیان کرد: آلاینده های هوا بر روی سلامت کودکان نیز تاثیر نامطلوبی دارد و احتمال بروز تصلب شرایین را در آنها زیاد می کند.

قانعی در ادامه تصریح کرد: اجرای این طرح، به کاهش آلاینده های هوا و میزان آسیب به محیط زیست را کاهش می دهد و ستاد توسعه زیست فناوری از اجرای این طرح تا سطح ملی نیز حمایت می کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با تاکید براینکه، برای تامین مالی و هزینه های اقتصادی طرح نیز بایستی چاره جویی کرد گفت: در صورت نیاز از شرکت های خصوصی استفاده می کنیم.

وی در عین حال گفت: اجرای صحیح این طرح، هم میزان اشتغال‌زایی در کشور را افزایش می دهد و هم میزان آلایندگی های موجود در کلان شهرها را کاهش می دهد.

کاهش معضل جدی آلودگی هوای تهران با کمک بایودیزل

پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در ادامه این مراسم گفت: زمستان دو سال پیش طرح پایلوت استفاده از بایودیزل در اتوبوس های خط بی آر تی امام علی آغاز و خوشبختانه نتایج خوبی داشته است به همین دلیل قصد توسعه این طرح را با کمک ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی داریم.

وی افزود: برای اجرای پایلوت این طرح، رانندگان اتوبوس آموزش های لازم را دیدند و مسافران نیز در جریان اجرای آن قرار گرفتند. خوشبختانه نتایج طرح خوب بود و کاهش آلاینده ها رشد خوبی داشت.

سنندجی همچنین بیان کرد: مهم ترین نتیجه اجرای این طرح، کاهش دوده تولید شده توسط سوخت مصرفی بود که همین موضوع تاثیر مثبتی بر روی اثرات مخرب آلاینده ها بر روی سلامت افراد دارد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیزلی در شهر تردد می کند که باید برای کاهش میزان دود تولیدی در این اتوبوس ها فکری کرد.

کاهش ۴ درصدی تولید دوده با اجرا طرح استفاده از بایودیزل در اتوبوس‌رانی

میثم طباطبایی رییس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری نیز در این مراسم، اظهار کرد: طرح استفاده از بایودیزل در اتوبوس های بی آرتی امام علی دربازه زمانی یک ماهه اجر اشد و همکاری خوبی با شرکت اتوبوسرانی داشتیم.

وی در ادامه گفت: شهروندان یک کلان شهر مثل تهران در معرض دو سطح از آلودگی هوا هستند که شامل سطوح مایکرو و میکرو می باشند.

طباطبایی گفت:آلودگی کلی هوای تهران سطح ماکرو است در حالی که شهروندانی که از سیستم حمل و نقل (اتوبوس) استفاده می کنند و یا در نزدیکی اتوبوس های در حال تردد هستند به صورت موضعی یا سطح میکرو (در مقیاس شهری) در معرض آلاینده های منتشر شده از این خودروها می باشند و اجرای این طرح، نقش بسزایی در کاهش اثرات مخرب مربوطه بر سلامت شهروندان دارد.

وی همچنین بیان کرد: بر اساس نتایج حاصل شده، اجرای طرح پایلوت استفاده از «بایودیزل» در خط «بی‌آرتی» امام علی (ع) تهران نشان می دهد که ۴ درصد دوده کمتری توسط اتوبوس های مدنظر تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *