آلودگی صوتی بعد از آلودگی هوا بزرگترین چالش زیست محیطی است

خسرو گورابی: صداهای بلند می توانند بر محیط زیست انسانی، حیوانی و حتی گیاهی ما تاثیر بگذارند.
وی تاکید کرد: صداهای ناهنجار اطراف محیط زندگی باید کنترل شوند و برای این کار باید هر صنعتی قبل از اجرا، جنبه های زیست محیطی آن از لحاظ آلودگی صوتی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

گورابی اظهارداشت: برای جلوگیری از آلودگی صوتی باید هر طرح صنعتی که در هر جایی اجرا می شود، پیوست ارزیابی زیست محیطی و کنترل صدا داشته باشد .
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همان طور که وضعیت آلودگی هوا مورد توجه مسوولان است باید آلودگی صوتی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا عواقب سوء آلودگی صوتی کمتر از آلودگی هوا نیست.
وی افزود: آلودگی صوتی با صنعتی شدن جوامع مختلف از جمله جامعه روبه توسعه ما که به عنوان یک جامعه صنعتی در حال پیشرفت است روز به روز بیشتر می شود که این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق و علمی است.
گورابی به وضعیت کارگران در محیط های پر سرو صدا اشاره کرد و گفت: این افراد باید به طور سالانه آزمایش شنوایی بدهند و هر بار آزمایشات آنها با دفعات قبل مقایسه و نتایج مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: وقتی به چهره افرادی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند ، نگاه کنیم تمام عضلات صورت آنها در حال انقباض است از این رو مسن تر به نظر می رسند .
وی گفت:‌چون این افراد به طور دائم در حال مقابله با صدا هستند از این رو نسبت به افراد هم سن و سال خودشان پیرتر به نظر می رسند.
گورابی افزود: استفاده از هدفون ها و هنزفری ها بدون شک روی شنوایی تاثیر سوء دارد و استفاده مداوم از واکمن ها ، هدفون ها و صدای بلند موسیقی که جوانان به آن علاقه مند هستند نیز تاثیر زیادی روی شنوایی افراد می گذارد.
به گفته وی گوش دادن به صداهای بلند موجب کم شنوایی جوانان می شود زیرا این صداها به طور مستقیم وارد قسمت حلزونی گوش می شوند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : این افراد نسبت به صداهای بلند حساسیت پیدا می کنند حتی دچار ناراحتی های عصبی می شوند و در برخی موارد پرخاش می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *