برنامه‌ طرح‌های مسکن‌وار به منظور کاهش آلودگی هوا

یک فعال محیط زیست با اشاره ساخت و سازهای غیر اصولی در تهران و تأثیر آن بر آلودگی هوای پایتخت گفت: سال‌های متمادی است که ساختمان سازی‌ها در مسیر جنوب غربی و شمالی شرقی تهران انجام شده است و اجازه نداده‌ایم کریدور عبور باد در تهران ایجاد شود.

اسماعیل کهرم با اشاره به آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر و اجرای طرح‌های عاجل برای کاهش اثرات این پدیده اظهار کرد: چند سالی است که همزمان با کاهش دمای هوا و شکل گیری پدیده وارونگی، مسئولان تصمیم می‌گیرند تا طرح زوج و فرد خودروها را از در منزل اجرا یا مدارس را تعطیل کنند. تمام این برنامه‌ها طرح‌های مسکن‌وار است که باعث کاهش آلودگی هوا نمی‌شود.

وی  در ادامه گفت:۳۰ درصد از کارخانه‌ها و صنایع ایران اطراف تهران قرار دارند و این به معنای تولید مداوم آلاینده در اطراف شهر است. تحت این شرایط در حالت سکون هوا که هیچ گونه وزش باد یا ریزش بارانی اتفاق نمی‌افتد، وارونگی به حداکثر ممکن می‌رسد.

کهرم با تاکید بر سیاست‌های دوگانه مسئولان برای کاهش آلودگی هوای تهران تصریح کرد: از یک سو در پایتخت افزایش فضای سبز و گسترش مترو پیگیری می‌شود و از سوی دیگر وزارت نفت هنوز در مرحله واردات بنزین با استاندارد یورو ۴ مانده است. به این مورد عدم انتقال صنایع به مکانی با فاصله قانونی ١٠٠ کیلومتر از شهر را باید اضافه کرد.

وی با تاکید بر نواقص قانون معاینه فنی اظهارکرد: در تمام دنیا رسم بر این است که خودرو تا دو سال معاف از معاینه فنی باشد اما در کشور ما این بازه زمانی تا ۵ سال افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه شهرداری تهران که در سال‌های گذشته از توسعه مترو صحبت می‌کرد هیچ گاه به افزایش تعداد مراکز معاینه فنی توجه نکرد.

ارائه بسته‌های تشویقی به شهروندان برای توسعه فضای سبز

کهرم در بخش دیگری از سخنانش به انتظارات خود از مدیریت جدید برای کاهش آلودگی هوای پایتخت پرداخت و گفت: در آلودگی هوای تهران دستگاه‌های مختلف مقصرهستند اما هیچ یک پاسخگو نیستند و سازمان محیط زیست و شهرداری تهران را به عنوان مسببان امر معرفی می‌کنند. با این وجود شهرداری تهران در سال‌های آینده با توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

وی افزود: موضوع دیگر بحث گسترش فضای سبز است. نمی‌توان در شهری که زمین آن حداقل متری ١۵ میلیون تومان ارزش دارد، به‌راحتی از توسعه فضای سبز صحبت کرد اما می‌توان مانند سوئیس شهروندان را تشویق کرد تا از فضای پشت بام برای توسعه فضای سبز استفاده کنند و در مقابل از یک سری بسته‌های تشویقی مانند کاهش مالیات بهره‌مند شوند.

به گزارش «شهرنوشت» مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم که در این دوره از مدیریت شهری تعداد ایستگاه‌های معاینه فنی افزایش پیدا کند و شهروندان مجبور نباشند تا چندین ساعت را در صف‌های طولانی منتظر بمانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *