چه نوع ماسکی برای آلودگی هوا مناسب تر است؟

وقتی وضعیت آلاینده های هوا درحالت هشدار قرارمی گیرد، مردم با استفاده ازانواع ماسک های تنفسی، به این هشدار واکنش نشان می دهند، اما ماسکهایی که اغلب قادر نیستند هوای آلوده را فیلتر کنند.

مهندس علیرضا حریری رئیس گروه سلامت کار معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این مطلب اظهار داشت: ماسک ها از وسایل حفاظت فردی هستند که غالباً برای حفاظت افراد در محیط های کاری و صنعتی طراحی شده‌اند، اما برخی از آنها در آلودگی‌های زیست محیطی نیز استفاده می شوند. نکته مهم این است که ماسکهای تنفسی به هیچ وجه نمی توانند به طور کامل و ۱۰۰ درصد افراد را در مقابل آلودگی ها حفظ کنند.

وی افزود: ماسکها بعنوان وسایل کمکی محسوب شده و اصل بر این است که در شرایط آلودگی هوا، مردم از ترددهای غیرضروری در محیط های آلوده و فعالیت های ورزشی در هوای باز خودداری کنند.

ماسکهای جراحی در آلودگی هوا کاربرد ندارند

رئیس گروه سلامت کار معاونت امور بهداشتی دانشگاه در خصوص انواع ماسکهای مورد استفاده در آلودگی هوا گفت: یکی از ماسکهایی که درشرایط آلودگی هوا شهروندان استفاده می کنند، ماسک های کاغذی است که دربیمارستان‌ها به نام ماسک های جراحی معروفند و فقط به عنوان مانعی برای جلوگیری از ذرات بزرگ پرتاب شونده از دهان و بینی بیمار به سوی پرسنل پرستاری و پزشکی کارایی دارند. از آنجا که این ماسک ها از نوع غیرچسبان هستند، هوای تنفسی از فاصله بین ماسک و اطراف صورت وارد بینی شده و در آلودگی هوا هیچ گونه کاربردی ندارند.

استفاده از ماسکهای ffp۲ یا ۹۵ P در آلودگی هوای تهران توصیه می شوند
وی در ادامه گفت: در کلان شهری مثل تهران که آلودگی هوا شامل گرد و غبار، ذرات معلق و برخی مواد شیمیایی حاصل از سوختن مواد نفتی مانند بنزین، گازوئیل و… است، استفاده از ماسک ffp۲ یا ۹۵ P توصیه می شود، برخی از این ماسک ها دارای یک لایه زغال فعال جهت جذب بعضی آلودگی های شیمیایی موجود در هوا هستند که برای استفاده در آلودگی های کلان شهرها مناسب تر هستند.

مهندس علیرضا حریری تاکید کرد: در شرایطی که آلودگی هوا بیش ازحد مجاز باشد، افرادی که به طور مداوم در مواجهه با هوای آلوده قرار دارند، می توانند از این ماسک ها استفاده کنند. توصیه می شود از ماسک هایی که دارای سوپاپ بازدمی هستند، استفاده کنید. این سوپاپ امکان خروج هوای بازدمی را فراهم می کند. سوپاپ ها یک طرفه هستند و اجازه ورود هوای آلوده به داخل فضای ماسک را نمی‌دهند. هوای بازدمی دارای دی اکسید کربن و رطوبت است و در صورت استفاده از ماسک فاقد سوپاپ بازدمی، احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد می شود.

انتخاب ماسک مناسب در آلودگی هوا
رئیس گروه سلامت کار معاونت امور بهداشتی در خصوص انتخاب ماسکها اظهار داشت: ماسک ها را بر اساس استانداردهای آمریکایی و اروپایی طبقه بندی می کنند که در این استانداردها، ماسک با علائمی شناسایی و طبقه بندی می شوند. در استاندارد آمریکایی ماسک های غبارگیر با حروف انگلیسیN و R و P و اعداد ۹۵ ، ۹۹ و ۱۰۰ طبقه بندی می شوند.

مهندس علیرضا حریری در ادامه افزود: حرف N نشان می دهد ماسک برای پیشگیری از عوامل بیماریزا (بیوآئروسل ها) مناسب است و نمی تواند افراد را در برابر ذرات روغنی محافظت کند.

حروف P و R نشان دهنده توانایی ماسک در جذب غبار حاوی روغن است و برای استفاده در محیط های صنعتی و آلودگی هوا مناسب است.

وی با بیان این مطلب که اعداد درج شده بر روی ماسک، کارایی آن را نشان می دهد گفت: به عنوان مثال درج ۹۵ N ( ان ۹۵ ) به این معنی است که ماسک توانایی جذب ۹۵ درصد ذرات غیرروغنی و گردوغبار موجود در هوا را دارد. یکی ازمعروف ترین ماسک هایی که در بحران آنفلوانزا در سالیان گذشته شناخته شد، ماسک ۹۵ N (ان ۹۵) بود. این ماسک می تواند ذرات حاوی میکروارگانیسیم ها شامل ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها (بیوآئروسل ها) را به دام بیندازد و برای استفاده در آلودگی هوا مناسب نیست.

مهندس علیرضا حریری در خاتمه گفت: در استاندارد اروپایی نیز ماسک ها با حروف و اعداد دیگری که شامل (ffp۳، ffp۲،ffp۱ ) طبقه بندی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *