برنامه ریزی برای مقابله با آلودگی هوای تهران

کیومرث کلانتری در حاشیه یازدهمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در استانداری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اجرای قانون هوای پاک نیازمند پول و اعتبار است و امیدواریم در سال آینده با اختصاص منابع پیش بینی شده در قانون بودجه و سایر منابع بتوان این قانون را اجرایی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، یکی از طرح های مهم کارگروه آلودگی هوا را حذف بوی نامطبوع متصاعد شده در جنوب تهران عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اقدام برای ساماندهی و هدایت پساب های سرگردان عامل این بوی نامطبوع آغاز کرده و در این کارگروه مقرر شد این اقدامات تسریع شود.
کلانتری با اشاره به شناسایی ۲۸ کانون در جنوب تهران، تصریح کرد: این کانون ها که منشاء انتشار بوی نامطبوع است، شامل پسماند و فاضلاب های شهری تخلیه شده در این محل است.
وی اظهار کرد: در این جلسه کارگروه بر توسعه حمل و نقل عمومی و اختصاص اعتبار به این طرح تاکید شد.
کلانتری همچنین گفت: بر اساس مصوبه این کارگروه مقرر شد زیرساخت های دوچرخه سواری و فرهنگ دوچرخه سواری در تهران توسعه یابد.
به گفته وی، اداره کل استاندارد استان نیز نظارت و استاندارد سازی موتورخانه های ساختمان های بزرگ را آغاز کرده است.
وی توسعه خدمات الکترونیک و دولت الکترونیک و معرفی دستگاه هایی که تعهدات آنها اجرایی نشده را از دیگر مصوبات این کارگروه دانست.
کلانتری با اشاره به تشریح قانون هوای پاک در این نشست اظهار کرد: این قانون ۶ آیین نامه اجرایی دارد که تا پایان امسال به تصویب می رسد و قانون هوای پاک از سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: در این قانون که برگرفته از سیاست های ابلاغی رهبری است، تخریب محیط زیست جرم و مشمول مجازات است.
کلانتری اظهار امیدواری کرد: ۲۶ دستگاهی که درگیر این قانون هستند وظایف خود را بخوبی اجرا کنند تا در سال های آینده تعداد روزهای پاک افزایش یابد.
وی گام نخست در کاهش آلودگی هوای تهران را توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد و افزود: بر این اساس شهرداری تهران که متولی توسعه حمل و نقل است و پلیس که کنترل طرح ترافیک و برخورد با خودروهای آلاینده و فرسوده را بر عهده دارند در سال آینده مسئولیت بیشتری را خواهند داشت.
کلانتری در ادامه با بیان اینکه ۸۵ درصد مصوبات کارگروه آلودگی هوای تهران در ۱۰ جلسه گذشته اجرایی شده افزود: ۳۲ مصوبه به طور کامل اجرا شده و ۳۲ مصوبه نیز در حال اجراست، و مابقی هنوز شرایط اجرای آن فراهم نشده است.
وی درباره اجرایی نشدن برخی مصوبات این کارگروه توضیح داد: اجرای بعضی از این مصوبات نیازمند انسجام مدیریتی است، برخی از آنها باید توسط دستگاه های ملی اجرا شود و تعدادی نیز با اختصاص اعتبار اجرا خواهند شد.

*لزوم توسعه ۱۰ مترمربعی سرانه فضای سبز
معاون عمرانی استاندار تهران نیز دراین نشست بر توسعه فضای سبز شهری تاکید کرد و گفت: سرانه فضای سبز ۱۹ شهر در استان تهران کمتر از ۱۵ مترمربع است که تا پایان برنامه ششم باید به سرانه برسد.
احمد تواهن افزود: سرانه فضای سبز در استان تهران ۲۵ مترمربع است که باید به ۵۰ مترمربع برسد و توسعه آن مستلزم این است که پتانسیل های قانونی اجرایی به کار گرفته شود و دستگاه ها همت جدی داشته باشند.
در این جلسه بررسی مصوبات جلسه گذشته و عملکرد دستگاه های مسئول در اجرای مصوبات در خصوص دسترسی به اهداف سهم حمل و نقل عمومی مطابق با قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، جلوگیری از تردد سرویس های تردد کارکنان دستگاه های اجرایی استان که فاقد معاینه فنی و کارت هوشمند هستند، ممنوعیت تردد کامیون های دودزا و فاقد معاینه فنی تا پایان اسفندماه و گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص پایش بیماری های ناشی از آلودگی هوا ، گسترش زیرساخت الکترونیکی خدمات رسانی در بخش دولتی و عمومی جهت کاهش سفرهای درون شهری ،افزایش سرانه فضای سبز و اختصاص یک هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دامنه جنوبی البرز تا پایان سال به توسعه جنگلکاری، در دستور کار قرار گرفت.
براساس گزارش ارائه شده در این جلسه ۲ هزار و ۵٢٩ خودرو بیش از ٣٠ سال سن در استان تهران تردد دارند و بیش از سه هزار و ٢٠٠ اتوبوس فرسوده در تهران است.
در گزارش ارائه شده از نماینده شهرداری تهران در جلسه ؛ از حدود ٨٢ هزار دستگاه تاکسی در تهران کمتر از ٢٠ درصد در سن فرسودگی هستند و از میزان ۵٠ درصد مینی بوس های فرسوده در تهران تاکنون بخش عمده ای نوسازی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *