وضعیت آلودگی صوتی بحرانیست

ر حالی که متخصصان اعلام می‌کنند برخی بیماری‌های نوزادان مانند شکاف در لب یا سقف دهان و ناهنجاری‌هایی در پشت، می‌تواند از اثرات سر و صدا باشد، گزارش‌های میزان آلودگی صوتی در شهر تهران، حاکی از بحرانی بودن موضوع است.

در حالی که متخصصان اعلام می‌کنند برخی بیماری‌های نوزادان مانند شکاف در لب یا سقف دهان و ناهنجاری‌هایی در پشت، می‌تواند از اثرات سر و صدا باشد، گزارش‌های میزان آلودگی صوتی در شهر تهران، حاکی از بحرانی بودن موضوع است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در چنین شرایطی حتی ۱۵۷ مرکز درمانی در شهر تهران از نظر آلودگی صوتی در شرایط بحرانی قرار دارند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گزارشی عنوان کرده ۳۵ مرکز درمانی واقع در منطقه ۶ شهرداری تهران، از نظر آلودگی صوتی در محدوده بحرانی قرار دارند؛ در منطقه ۱۱ شهرداری نیز ۳۴ مرکز درمانی در این شرایط هستند.

متخصصان کودک عنوان می‌کنند: «سر و صدا باعث استرس در مادران می‌شود و این موضوع رگ‌های رحم را که مسئول تهیه مواد غذایی و اکسیژن رسانی به جنین است، منقبض می‌کند بنابراین نوزادان متولد شده در مناطقی با آلودگی صوتی بالا اغلب با کاهش وزن روبرو هستند.»

به گزارش ایلنا، گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد در منطقه ۳ ، ۵ و ۱۰ نیز ۱۳ مرکز درمانی از لحاظ آلودگی صوتی در محدوده بحرانی قرار دارند.

در منطقه ۱۲ شهرداری تهران نیز ۱۲ مرکز از نظر آلودگی صوتی شرایط بحرانی دارند. منطقه ۷ و ۹ شهرداری تهران نیز دارای ۹ مرکز درمانی بحرانی هستند.

به طور کلی در ۱۲ منطقه از ۲۴ منطقه شهرداری تهران، ۱۵۷ مرکز درمانی در شرایط بحرانی از نظر آلودگی صوتی قرار دارند.

بحرانی و خارج از استاندارد
در گزارشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از بحران آلودگی صوتی در پایتخت در شورای شهر تهران ارایه کرد، منظور از مراکز آموزشی و درمانی بحرانی، مراکزی است که میزان انحراف از استاندارد صدا در آن مراکز ۱۵ دسیبل و بیشتر از آن است.

این در حالی است که استاندارد صدا در مراکز درمانی در دوره زمانی روز، ۴۵ دسیبل و در دوره زمانی شب ۳۵ دسیبل است.

بر اساس این گزارش ۲۳۵ مرکز آموزشی نیز در ۱۲ منطقه از ۲۴ منطقه شهر تهران از لحاظ آلودگی صوتی در شرایط بحرانی قرار دارند. استاندارد صدا در مراکز آموزشی نیز ۵۵ دسیبل است. منطقه ۱۱ شهرداری تهران با ۶۴ مرکز آموزشی در شرایط بحرانی و منطقه ۶ با ۴۳ مرکز آموزشی در شرایط بحرانی از نظر آلودگی صوتی رکوردار مناطق دیگر هستند.

سردرد و سرگیجه، سوء هاضمه و یبوست، زخم معده و تورم معده و روده (Colitis)، خارش، آلرژی و التهاب‌های پوستی، ناراحتی‌های عصبی، تنگی عروق، افزایش فشار خون و سکته قلبی، بی‌نظمی بیوشیمیایی در غدد و اختلال در روند خواب از عمده‌ترین تاثیرات غیر مستقیم سر و صدا بر بدن انسان است.

افت شنوایی
یکی از مهمترین اثرات سر و صدا روی انسان از دست دادن قدرت شنوایی است. افرادی که در معرض سر و صدای محیط کار قرار دارند، احتمال می‌رود پس از گذشت زمان به افت شنوایی دچار شوند که این افت شنوایی ناشی از مسائل دیگر مانند پیری نبوده است.
آمارها نشان دهنده این است که، احتمال وقوع صدمه وقتی که فشار صدا به پیک ۱۳۰ تا ۱۵۰ می‌رسد و یا وقتی که تراز انتشار صوت (NIL) از dB 115 بالاتر می‌رود، نزدیک به ۱۰۰% می‌شود.

خطر بیماری‌های عروقی
همچنین در گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آمده‌است: «با توجه به اکثر مطالعات اجتماعی و حرفه‌ای که بر روی این موضوع صورت گرفته، به نظر می‌رسد سر و صدا به عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌های عروقی باشد. تحقیقات بیشتر نشان داده، کارگرانی که در محیط‌های صنعتی در معرض تراز صدای بالا به مدت ۵ تا ۳۰ سال قرار گرفته‌اند نسبت به محیطهای کنترل شده از افزایش فشار خون رنج می‌برند. به‌طور مشابه در افرادی که حوالی فرودگاه‌ها و یا بزرگراه‌های پر تردد و با تراز صدای ترافیکی زیاد زندگی می‌کنند، ابتلا به فشار خون در آنها بیش از مکان‌های کنترل شده است. سر و صدا باعث افزایش کلسترول و هورمون کورتیزول خون شده که افزایش کلسترول باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش کورتیزول باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شود.
در اثر سر و صداهای زیاد شدید، فشار خون به ویژه فشار داخل جمجمه بالا رفته، ترشحات بزاق کم شده و دهان خشک می‌شود. ترشحات معده کم شده و معده دچار انقباض‌های دردناک می‌شود، در ضمن حرکات دودی شکل روده دچار رکود می‌شود.»

نواب جایی برای دیوار صوتی ندارد
مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا نشان داده در زمینه آلودگی صوتی در شهر تهران دیده شده است که بیشتر ساختمان‌هایی که در مجاورت بزرگراه‌های پرترافیک قرار دارند به دلیل فاصله کم از بزرگراه‌ها و رعایت نشدن حریم صوتی در نواحی مجاور آن، آلودگی صوتی زیادی دارند.

حریم صوتی که در مجاورت بزرگراه‌های پر ترافیک باید در نظر گرفته شود، ۱۵۰ متر و در مجاورت بزرگراه‌هایی که ترافیک روان‌تری دارند، ۶۰ تا ۷۰ متر است؛ یعنی باید بعد از در نظر گرفتن چنین فواصلی و بعد از آن ساختمان‌سازی صورت بگیرد.

یکی از بزرگراه‌های شهر تهران که ساختمان‌های مجاور آن کاملا نزدیک به بزرگراهند و ساکنان آن در نتیجه رفت و آمد خودروها آلودگی صوتی زیادی را دریافت می‌کنند، بزرگراه نواب است که به دلیل فاصله کم این ساختمان‌ها از بزرگراه، در این مکان حتّی امکان نصب دیوار صوتی هم برای کنترل و کاهش آلودگی صوتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا هر دیوار صوتی سه متری، تنها می‌تواند آلودگی صدای یک طبقه را کاهش دهد یعنی یک دیوار صوتی ۶ متری آلودگی صدای دو طبقه نخست را کاهش می‌دهد، بنابر این در مکان‌هایی که تعداد طبقات ساختمان‌ها بیشتر از دو طبقه باشد با نصب یک دیوار صوتی ۶ متری کاهش آلودگی صدا برای طبقات سوم به بالا صورت نخواهد گرفت و در چنین مکان‌هایی بهتر است که تونل صوتی نصب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *