خط ۴ کارخانه سیمان تهران تا زمان رفع آلودگی در لیست صنایع آلاینده

کیومرث کلانتری در دوازدهمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که پیش از ظهر امروز به ریاست احمد تواهن – معاون عمرانی استانداری تهران و با حضور اعضاء در استانداری تهران تشکیل شد،گفت: این گردهمایی آخرین جلسه این کارگروه در سال ۹۶ بود. این جلسه چهار دستور کار داشت و در ابتدا موضوع هوشمندسازی شهر و توسعه خدمات الکترونیک دستگاههای اجرایی برای کاهش ترددها و ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این جلسه بر لزوم توسعه زیرساخت‌های الکترونیک در سطح استان تهران تاکید شد،اظهار کرد: به هر مقدار که خدمات الکترونیک را توسعه دهیم تا مردم ناچار نباشند برای دریافت خدمات دستگاه‌های اجرایی به درون شهر تردد کنند، قطعا بر کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا در تهران موثر خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در راستای استانداردسازی موتورخانه‌های سطح کلان شهر تهران دستور کار دوم این جلسه بود، گفت: بر اساس گزارش مدیرکل استاندارد استان تهران در خصوص استانداردسازی موتورخانه‌ها که در جامعه هدف محدودی انجام شده بود، متاسفانه از ۹۶ موتورخانه مورد بررسی هیچکدام دارای استانداردهای لازم نبوده‌اند.

کلانتری ادامه داد: براساس قانون همه دستگاه‌هایی که دارای موتورخانه هستند موظف هستند موتورخانه‌های خود را با استانداردهای جاری کشور تطبیق دهند و سالی دو بار این ممیزی صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود:بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد اداره کل استاندارد استان تهران با تامین منابع مالی – که از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می‌شود- ممیزی همه موتورخانه‌ها را با اولویت اول دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ و اولویت دوم مجتمع‌های بزرگ سکونتی انجام دهد. در بخش ساختمان‌های نوساز هم شهرداری موظف است در زمان صدور پایان کار استانداردهای موتورخانه‌ها را لحاظ کند. این تصمیمات نتایجی را ازجمله مصرف بهینه سوخت و کاهش آلودگی ناشی از منابع ثابت در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در دستور کار سوم، موضوع اقدامات زیست محیطی کارخانه سیمان تهران در جهت کاهش آلودگی‌های این واحد بزرگ صنعتی در گزارش مدیرعامل این کارخانه مورد بررسی قرار گرفت، گفت:در گذشته شاهد گزارشهایی مبنی بر فعالیت آلوده و خارج از استاندارد این کارخانه بودیم و بر اساس پایش‌ها و بررسی‌های انجام شده مشخص شد تنها خط ۴ این کارخانه دارای آلایندگی خارج از استاندارد است و مابقی خطوط فعال این کارخانه در محدوده استانداردهای زیست محیطی فعالیت دارند.

کلانتری با بیان اینکه خط ۶ این کارخانه هم بر اساس برنامه اعلام شده توسط این واحد تا اردیبهشت ماه کاملا استاندارد خواهد شد، گفت: نظارت سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها بر کارخانه سیمان بلکه بر همه واحدهای صنعتی بصورت مستمر، منظم و شفاف و بر اساس ضوابط است.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران به موضوع کانون‌های تولید ریزگرد در جنوب و جنوب شرق تهران به عنوان آخرین دستور کار جلسه اشاره و اظهارکرد: چنانچه باد از سمت جنوب شرق و شرق به سمت تهران بوزد قطعا تهران تحت تاثیر این کانون‌ها قرار خواهد گرفت و ساماندهی و مهار این کانون‌ها ضروریست.

به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، وی تصریح کرد: مقرر شد کارگروهی متشکل از دستگاه‌های ذیربط با نظارت استانداری تهران موضوع مهار کانون‌های ریزگرد در جنوب و جنوب شرق تهران را مورد بررسی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *