طرح جمع‌آوری بخارات بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرای طرح زیست محیطی جمع‌آوری بخار بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور در سال جاری خبر داد.

سیدمحمدرضا موسوی‌خواه با بیان این که برای اجرای این طرح با بانک تجارت و چند سرمایه‌گذار مذاکره شده است، افزود: فراخوان مشارکت در اجرای این طرح، اردیبهشت امسال اعلام می‌شود .
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: این طرح در کلانشهرها و شهرهای بزرگ و پرتردد با هدف کاهش آلودگی هوا از طریق نصب سامانه‌های جمع‌آوری بخار بنزین در جایگاه‌های سوخت اجرا خواهد شد .
وی با بیان این‌که این طرح هزینه‌ای را به دولت و جایگاه‌های عرضه سوخت تحمیل نمی‌کند، تصریح کرد: با اجرای طرح یاد شده، به ازای هر هزار لیتر بنزین سوختگیری شده بین ۲ تا ۲.۵ لیتر بخار بنزین استحصال و به این سوخت تبدیل می‌شود .

موسوی‌خواه به افزایش ۱۳.۳ درصدی مصرف سوخت در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: در نوروز امسال میزان مصرف بنزین کشور در یک روز از مرز ۱۱۶ میلیون لیتر عبور کرد که این مقدار مصرف سوخت در یک روز بی‌سابقه بود .
وی با اشاره به توزیع میانگین روزانه یکصد میلیون لیتر بنزین در کشور در نوروز امسال افزود: این کار با تلاش همه دست‌اندرکاران بدون هیچ مشکلی در سراسر کشور انجام شد .
عرضه سوخت یورو ۴ در محورهای مواصلاتی کشور
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین با اشاره به توزیع روزانه ۲۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور گفت: به زودی برای عرضه سوخت نفت‌گاز (گازوئیل) یورو ۴ در همه مسیرهای مواصلاتی کشور نیز اقدام می‌کنیم .
وی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای عرضه بنزین یورو ۴ در کشور افزود: این پالایشگاه یکی از شاهکارهای بی‌نظیر جمهوری اسلامی است که به دست صنعتگران داخلی احداث شده و در حال تجهیز و تکمیل است .
موسوی‌خواه با بیان این‌که تولید روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ با بهره‌برداری از فاز دوم آن به زودی محقق می‌شود، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری شاهد بهره‌برداری از همه فازهای این پالایشگاه باشیم .
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار می‌رود و دارای ظرفیت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه در قالب سه ردیف ۱۲۰ هزار بشکه‌ای است .
وی خاطرنشان کرد: امسال توزیع بنزین یورو ۴ علاوه بر کلانشهرها، در ۱۵ شهر دیگر نیز انجام خواهد شد .
شرکت پخش بنزین استاندارد توزیع می کند
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره آلودگی هوا در کلانشهرها نیز گفت: سوخت بنزین و نفت گاز توزیع شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران استاندارد است و بیشترین آلایندگی در کلانشهری مانند تهران به ذرات معلق با قطر ۲ و ۱۰ میکرون به بالا مربوط است که ناشی از احتراق ناقص است .
موسوی خواه درباره توسعه جایگاه‌های تک سکو و کوچک عرضه سوخت در کشور نیز گفت: اصفهان پیشتاز ایجاد این نوع جایگاه‌ها است .
وی با تاکید بر این‌که ایجاد جایگاه‌های سوخت تک سکو اقدام خوبی به‌ویژه در کلانشهرهاست، تصریح کرد: در شهرهای کوچک، جایگاه‌های عرضه سوخت به اندازه کافی وجود دارد، اما در مناطقی که با کمبود جایگاه مواجه هستیم باید جایگاه‌های تک سکو ایجاد کنیم .
وی تاکید کرد: حق شهروندان است که جایگاه‌های عرضه سوخت در نزدیک‌ترین فاصله به آنها باشد و برای سوختگیری وسایل نقلیه خود نیازی به تردد یا صرف هزینه و وقت زیاد نداشته باشند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *