آلودگی صوتی ۱۰۰۰ تومان!

شاید اسباب بازی‌هایی که صداهایی بلند تولید می‌کنند برای کودکان جذاب باشند اما والدین باید این نکته را هم مد نظر قرار دهند که این گونه وسایل می‌توانند به اعصاب شنوایی کودکان آسیب رسانده و آنان را دچار تنش‌های عصبی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بازی و سرگرمی جزو لاینفک وجود آدمی است، بازی‌های مختلف می‌توانند آثار مثبتی در رشد و شکوفایی کودکان داشته باشند، طبق گفته کارشناسان بازی‌های گروهی به کودک این امکان را می‌دهد که بتواند به راحتی واکنش‌های مناسبی از خود در برابر وقایع مختلف نشان دهد و در این حالت، هیجان و شوق انجام بازی‌ها باعث می‌شود مشکلاتی چون اضطراب، انزوا طلبی و عدم اعتماد به نفس و نیز دیر جوشی او مورد تأثیر هیجان ناشی از تخلیه انرژی تعدیل یا حذف شود.

در روایات مختلف اسلامی نیز بر اهمیت بازی با کودکان تاکید شده و نمونه‌های بسیاری در این خصوص از پیامبر اکرم (ص) و خاندان ایشان روایت کرده‌اند.

یکی از نکاتی که در بازی‌ها باید رعایت شود این است که کودک با انجام آن ضمن اینکه به شادابی و نشاط دست می‌یابد، بتواند به صورت ضمنی نوعی مهارت آموزی داشته باشد. بازی و سرگرمی‌ها باید موجب ایجاد روحیه همکاری و رعایت اصول اخلاقی در بین کودکان و نوجوانان شوند.

اگر در تاریخچه بازی‌ها در گذشته دقت کنیم اکثر بازی‌ها به صورت گروهی و با تکیه بر همت جمعی انجام می‌شده، ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن تکنیک‌های جدید گویا آن بازی‌ها به فراموشی سپرده شده و به صندوقچه خاطرات بزرگ‌ترها پیوسته است.

کودکان امروز در بازی‌های خود نشاط و تحرک گذشته را تجربه نمی‌کنند و صرفاً در محیط‌های بسته خود را سرگرم بازی‌های بدون تحرک کرده‌اند که علاوه بر اینکه نقشی در رشد و پویایی آن‌ها ندارد، موجب می‌شود کودکان دچار ناراحتی‌ها عصبی و کم تحرکی و تبعات بعدی آن شوند.

به مدد مخترعین چینی هر روز انواع و اقسام سرگرمی‌ها روانه بازار می‌شوند و جالب‌تر اینکه مورد استقبال کودکان، نوجوانان و بعضاً بزرگسالان نیز قرار می‌گیرند.

یکی از این وسیله‌های نو ظهور ابزاری به نام «تق تق» است که این روزها همه با صدای ناهنجار آن آشنا هستند.

این ابزار با وجود اینکه آلودگی صوتی شدیدی ایجاد می‌کند، به سرعت در بین خانواده‌ها متداول شده به طوری که از هر کوی و برزنی که عبور می‌کنی صدای گوش خراش آن روح و روان انسان را آزرده می‌کند.

محمد شریفی در خصوص این بازی چنین می‌گوید: آلودگی صوتی به هر نحو در سطح شهر موجب بر هم خوردن نظم اجتماعی شده و با توجه به بافت مذهبی و فرهنگی قم ظهور چنین پدیده ناهنجاری به هیچ وجه با نگاهی که زائران و مسافران به قم دارند همخوان نیست.

وی ادامه داد: گسترش فرهنگسراها، نگارخانه‌ها و کلاس‌های آموزشی و سایر اماکنی که بتواند اوقات فراغت نوجوانان را پر کرده و شیوه‌های صحیح سرگرمی را به آنان بیاموزد می‌تواند از آثار مخرب چنین وسائلی پیشگیری کرده و راه را بر سوء استفاده دلالان سد کرده و از هدر رفتن وقت و انرژی قشر جوان و نیز تخریب اعصاب شهروندان جلوگیری کند.

شیما ریاحی فر از معلمین منطقه دو با بیان اینکه ورود این وسائل ناهنجار به مدارس ممنوع شده است، اظهار داشت: ولی ما هر روز تعداد زیادی از این اسباب بازی غیر متعارف را از دانش آموزان جمع آوری می‌کنیم.
وی ادامه داد: از جمله دلائلی که چنین وسایلی به سرعت بین فرزندان ما ترویج می‌شود این است که شاید نتوانسته‌ایم برای پر کردن اوقات فراغت آن‌ها وسایلی جذاب و در عین حال آموزنده طراحی کنیم و نتیجه آن چنین می‌شود که دانش آموزان ما وقت و انرژی خود را صرف کاری می‌کنند که هیچ بازخوردی برایشان نداشته و بیهوده و بی ثمر انرژی‌شان را از بین می‌برد.

این معلم مدرسه ابتدایی بیان داشت: برگزاری جلساتی با اولیاء دانش آموزان و آشنا کردن آن‌ها با خطرات و آسیب‌های جسمی و روحی این قبیل سرگرمی‌ها بر فرزندانشان می‌تواند تا حدی در استفاده کمتر از این وسائل مثمر ثمر باشد.

از طرفی باید توجه داشت که هرگونه مزاحمت و سلب آسایش توسط وسایل ناهنجار مختلف می‌تواند به عنوان ایجاد مزاحمت به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) و نیز به لحاظ سلب آسایش و آرامش به استناد ماده ۶۱۸ قانون فوق به دادسرای عمومی و انقلاب مورد بررسی و پیگرد قرار گیرد.

همچنین آخرین آمار واردات اسباب بازی به ما می‌گوید در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۶۰ میلیون دلار اسباب بازی به کشور وارد شده است و مشخص نیست حجم قاچاق چقدر بوده و رشد سالانه ۲۵ درصدی واردات اسباب بازی به کشور در سال ۱۳۹۱ نیز ادامه داشته است یا خیر! بچه‌های دهه شصت خوب به یاد دارند که اسباب بازی‌های معمولی و عمومی در ایران همان عروسک‌ها و کامیون‌های پلاستیکی بودند و معدود ماشین کنترلی‌هایی که سوغات سفر بود.

دکتر نازنین خسروی استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم به بررسی استانداردهای قابل توجه در خرید اسباب بازی و وسائل سرگرم کننده پرداخت و گفت: هنگامی که والدین قصد انتخاب اسباب بازی برای کودکانشان را دارند باید بدانند چه معیارهایی برای خرید یک اسباب بازی مناسب برای کودکان جود دارد، یا به عبارت دیگر وسیله‌ای که کودک بیشتر اوقاتش را با آن پر می‌کند تا چه حد برای او مفید خواهد بود و آیا می‌تواند برای سلامت جسم و روان او مضر هم باشد؟

وی با بیان اینکه هر سال تعداد زیادی از کودکان به دلیل انجام دادن بازی‌های خطرناک دچار حادثه می‌شوند و حتی کار بعضی از آن‌ها به چند روز بستری شدن در بیمارستان می‌کشد ادامه داد: اگر والدین می‌خواهند فرزندان خود را از انجام بازی‌هایی که مخرب جسم و فکر آن‌هاست بازدارند، باید در مرحله اول علت جالب بودن این‌گونه وسائل ناهنجار برای کودکان را درک کنند، به این ترتیب می‌توانند به راحتی علاقه بچه‌ها را به سمت بازی‌های بی‌خطر و آموزنده متوجه کنند.

خسروی افزود: شاید اسباب بازی‌هایی که صداهایی بلند تولید می‌کنند برای کودکان جذاب باشند اما والدین باید این نکته را هم مد نظر قرار دهند که این گونه وسایل می‌توانند به اعصاب شنوایی کودکان آسیب رسانده و آنان را دچار تنش‌های عصبی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین دقت در انتخاب و خرید اسباب بازی مناسب می‌تواند علاوه بر رشد فکری و ایجاد خلاقیت در کودکان از بسیاری از وقایع تلخ و غیرقابل جبران جلوگیری کند.

در حکایتی آمده است روزی شخصی نزد پادشاهی رفت و گفت من سرگرمی جدیدی می‌دانم که سال‌ها برای انجام آن وقت صرف کرده‌ام، پادشاه گفت آن را برای ما انجام بده، سپس آن شخص سوزنی را به سمت دیوار پرتاب کرد که در دیوار فرو رفت، بعد از آن سوزن بعدی را پرتاب کرد که در سوراخ سوزن اول جای گرفت و به همین ترتیب تا سوزن هشتم، در انتها پادشاه گفت صد سکه طلا به او بدهید و صد ضربه شلاق نیز به وی بزنید، پرسیدند چرا؟ پاسخ داد چون کارش جالب بود سکه به او دادم و چون عمرش را صرف کاری بیهوده کرده بود دستور زدن شلاق صادر کردم.

در پایان باید گفت جذب نوجوانان و جوانان ما به چنین بازی‌های بدون تحرک و در عین حال آزار دهنده محصول فاصله گرفتن ما از رسوم گذشته و بازی‌های گروهی آن زمان است که علاوه بر حضور افراد در جمع‌های مختلف و آموزش وحدت و همدلی برای رسیدن به پیروزی، موجب نشاط و سلامتی روح و روان آن‌ها نیز می‌شد.

یادمان باشد برای فرهنگ سازی صحیح و آموزش کودکان، اول باید از خودمان شروع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *