بحران آب مهمترین چالش‌ محیط زیست ایران

مجید مخدوم در بدو امر، مهمترین چالش محیط زیست کشور را بحران آب دانست و گفت: مهمترین مشکل آب است؛ البته نه به معنای کمبود آب؛ چرا که ما مشکل کمبود آب نداریم، بلکه مشکل «مدیریت آب» داریم. چه بسا که اگر منابع آب کشور به درستی مدیریت شود مشکل آب هم حل می‌شود.

رئیس انجمن علمی ارزیابی محیط‌ زیست افزود که «مشکل دوم کشور گرد و غبار است» که به گفته او، «برنامه خاصی هم برای حل آن وجود ندارد» و افزود: سال گذشته در آلمان با دانشمندان عربستان سعودی به توافق رسیدیم که طی طرحی مشترک بین ایران و عربستان اقداماتی برای حل مشکل گرد و غبار انجام دهیم. بعد از بحث و بررسی‌ها قرار شد در عربستان، همچنین در اراضی اطراف دجله و فرات و در بخش‌هایی از ایران به ویژه هورالعظیم برنامه‌هایی را برای مقابله با گرد و غبار انجام دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در آخرین جلسه که تقریبا توافق‌ها حاصل شده بود، ماموران استخبارات عربستان با بهانه حضور ایران در یمن اعلام کردند با ایران همکاری نخواهند و در حقیقت همه رشته‌ها را پنبه کردند، افزود: به طور کلی ریشه اصلی گرد و غبارها در عربستان است. اراضی کنار دجله و فرات در درجه دوم اهمیت قرار دارد و بعد از آن هورالعظیم است که متاسفانه مسئولان کشور ما اجازه دادند برای استخراج نفت این تالاب را خشک کنند.

این استاد رشته محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه گرد و غبار مشکل بحرانی کشور ماست، گفت که متاسفانه برخی مسئولان به دلیل آنچه کم‌سوادی و نداشتن تخصص خواند، دل به کار نمی‌دهند.

مخدوم همچنین با اشاره به اینکه مشکل بعدی شیوه مدیریت و حفاظت از مناطق چهارگانه محیط زیست است، تصریح کرد: متاسفانه شکل مدیریت مناطق تحت مدیریت از جمله مناطق حفاظت‌شده روز به روز بحرانی‌تر می‌شود؛ به طوری‌که در حال حاضر شاهد صدور مجوز شکار وحوش از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هستیم یا اینکه بعد از سال‌ها مقاومت، این سازمان مجوز ساخت هتل را در جزیره آشوراده داده است؛ درحالی‌که آشوراده پناهگاه حیات وحش است و طبق قوانین ایران، سازمان ملل و یونسکو، امکان هتل‌سازی در آن وجود ندارد. ضمن اینکه این اقدام باعث از بین رفتن گونه‌هایی مثل خاویار، فیل‌ماهی و … خواهد شد.

وی از جوابگو نبودن نسبت به این وضعیت هم انتقاد کرد و افزود: این وضعیت گریبان نسل آینده را خواهد گرفت و نسل‌های آینده مجبور می‌شوند تالاب‌ها و جنگل‌ها را تنها در کتاب‌ها ببینند؛ چون کسی به حفظ آنها اهمیت نمی‌دهد.

مخدوم در سخنانش از حضور مسئولانی که به گفته او خودشان به داشتن اطلاعات اندک از محیط زیست اعتراف کرده‌اند، در این سازمان، هم انتقاد کرد و گفت در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *