یک چهارم آلودگی هوای تهران از فرودگاه مهرآباد است

به تازگی و این روزها سخنی که بسیار به میان می‌آید، افزوده شدن یک منبع آلودگی بزرگ به نام فرودگاه است. سال گذشته محمدرضا حسین‌نژاد، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس، گفت: انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل آلودگی صوتی تصمیم جدیدی است که باید اجرا شود.

ند روز پیش، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، با بررسی دو و یک فوریت طرح کاهش آلودگی هوای کشور مخالفت کردند. این در حالی است که امسال آلودگی هوا، گریبان شهرهای بسیاری را گرفته است؛ طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوای کشور با امضای ۵۹ نفر از نمایندگان در صحن مجلس مطرح شده بود.

به گزارش «تابناک»، بنا بود در این طرح شش ماده‌ای، وزارت کشور با همکاری شهرداری تا پنج سال طرح حمل و نقل عمومی در کلان‌شهر‌ها را به ۷۵ درصد برساند.

همچنین وزارت نفت مکلف شده بود، ۵۰ درصد سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را تا پایان سال جاری و تمامی سوخت تولیدی مورد نیاز تا پایان ۹۲ را بنا بر استاندارد یورو ۴ تولید و عرضه کند.

از دیگر مواد این طرح، الزام وزارت صنعت به تولید خودرو در کشور بر پایه استاندارد یورو ۴ تا پایان سال و تولید موتورسیکلت بنا بر استاندارد یورو ۳ بود.

همچنین افزایش سرانه یک متر فضای سبز موجود در شهر‌ها و حریم شهر‌ها و همچنین اختصاص اعتباراتی برای انجام برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب صندوق ملی محیط زیست از دیگر مواد مندرج در طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوا بود.

بنا بر این گزارش، موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تولید سوخت استاندارد یورو ۲ و ۳ به کشور آسیب وارد می‌کند که باید این استاندارد به یورو ۳ و یورو ۴ ارتقا یابد؛ موضوعی که در این طرح پیش‌بینی شده است.

همچنین ابراهیم نکو، عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی در موافقت با فوریت این طرح گفت: با بروز آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها و استان تهران، بی‌نظمی‌هایی به دلیل بروز تعطیلی در برخی از سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها دیده می‌شود؛ تعطیلی‌هایی که خسارات سنگین جانی و مالی به کشور وارد می‌کند؛ بنابراین، با یک حساب سرانگشتی، می‌توان به این موضوع پی برد که آلودگی هوا، خسارات مالی بالغ بر میلیارد‌ها دلار به کشور وارد می‌کند. این در حالی است که می‌توان با اختصاص اعتباراتی برای حل مشکل آلودگی هوا از بروز این خسارات مالی بسیار زیاد به کشور جلوگیری کرد.

کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با فوریت طرح گفت: کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها به برنامه‌ریزی مدون نیاز دارد. کاهش آلودگی هوا با بررسی دو ساعته و چهار ساعته حل نمی‌شود. اصل کاهش آلودگی هوای کشور، موضوعی ضروری است. رفع آلایندگی و کاهش آلودگی باید با مدیریت یکپارچه محقق شود. هم‌اکنون بیش از شانزده دستگاه متولی کاهش آلودگی هوا هستند، ولی در پایان، کسی پاسخگو نیست؛ بنابراین، بهتر است، مدیریت را به یک سازمان واحد همچون شهرداری و یا سازمان محیط زیست بسپاریم.

اما گویا آلودگی هوا مشکلی نیست که بتوان به آسانی با آن برخورد کرد؛ هرچند به تازگی دولت و مجلس در پی یافتن راهکاری از جمله انتقال پایتخت و ساخت و توسعه مترو و… برای حل این مشکل هستند.

به تازگی و این روزها سخنی که بسیار به میان می‌آید، افزوده شدن یک منبع آلودگی بزرگ به نام فرودگاه است. سال گذشته محمدرضا حسین‌نژاد، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس، گفت: انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل آلودگی صوتی تصمیم جدیدی است که باید اجرا شود. برای همین، پیش‌بینی می‌شود در طول برنامه پنجم توسعه، پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود!

این گزارش در ادامه می‌آورد، این روز‌ها، موضوع آلودگی فرودگاه بسیار داغ شده تا جایی که این بار احمد علی مقیمی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد، هر فروند هواپیمایی که از باند فرودگاه بلند می‌شود، برابر ده هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کند که برای رفع این مشکل، باید فرودگاه‌ها از کلانشهر‌ها بیرون برده شوند.

آمار این کار‌شناس و نماینده مجلس بر اساس رفت‌وآمدهای پروازی روزانه دویست فروند هواپیما به این معناست که فرودگاه مهرآباد، روزانه به اندازه دو میلیون خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

دکتر مؤید حسینی صدر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره به تابناک گفت: سوخت هواپیما، هیدرو‌کربن‌هایی هستند که از عوامل ایجاد سرطان به شمار می‌‌آیند؛ بنابراین، ما پیشنهاد می‌دهیم به جز معاینه فنی خودرو و توسعه حمل و نقل عمومی و خروج خودرو‌های فرسوده، بحث انتقال فرودگاه‌ها جدی گرفته شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، می‌تواند برای انجام این کار به صورت پایاپای عمل کرد، به گونه‌ای که با واگذاری فرودگاه مهرآباد به بخش خصوصی و اختصاص زمین در محور‌هایی که ترافیک کمتری دارد، این کار را عملی نمود.

حسینی صدر گفت: هم‌اکنون یک چهارم آلودگی تهران به دلیل وجود فردگاه مهرآباد است؛ بنابراین، باید با اولویت ویژه‌ای از شهر بیرون برده شود، به ویژه که اکنون این فرودگاه کارایی‌های لازم را نیز ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *