شناسایی عامل جدید آلودگی هوا در تهران!

کی از متهمان این روزهای آلودگی هوای پایتخت در کنار خودروها، کارخانه‌های آلاینده و آزبست موجود در لنتهای ترمز فرودگاه مهرآباد است به طوریکه نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده هر هواپیما به اندازه ۱۰ هزار خودرو هوای تهران را آلوده می‌کند.

به گزارش مهر، وقتی که ۷۴ سال قبل فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران ساخته شد و با ۲۰ فروند هواپیما کار خود را آغاز کرد مسئولان فکر نمی کردند روزی این فرودگاه آفت هوای تهران می شود. از آنجایی که مهرآباد فرودگاهی است که روزانه بیش از ۲۰۰ پرواز ــ نشست و برخواست ــ در آن ثبت می شود مطالعات جانمایی فرودگاه مهر آباد که نقش مهمی در بار آلایندگی هوای تهران دارد در بررسی موضوع آلودگی هوای پایتخت که این روزها بحرانی شده ضروری است.

سال گذشته ماجرای آلودگی هوا و آلودگی صوتی این فرودگاه به حدی جدی شد که محمدرضا حسین نژاد به عنوان سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل آلودگی صوتی تصمیم جدیدی است که باید اجرا شود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در طول برنامه پنجم توسعه پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود.

هر چند شهرداری تهران در صدد است مترو را تا مهرآباد پیش برد ولی انگار موضوع آلودگی فرودگاه این روزها بسیار داغ شده تا جایی که این بار احمد علی مقیمی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده هر فروند هواپیمایی که از باند فرودگاه بلند می‌شود، برابر ۱۰ هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کند که برای رفع این مشکل فرودگاه‌ها باید از کلانشهر‌ها خارج شوند.

آمار این کارشناس و نماینده مجلس بر اساس تردد پروازی روزانه ۲۰۰ فروند هواپیما به این معنی است که فرودگاه مهرآباد روزانه به اندازه ۲ میلیون خودرو آلودگی ایجاد می کند.

احمدعلی مقیمی با تاکید بر اینکه مقابله با آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط نقش کم‌رنگی برای حل این معضل دارند. این در حالی است که تهیه و تدوین برنامه‌های جامع و استفاده از استانداردهای بین‌المللی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در رفع این معضل داشته باشد.

وی افزود: شماره‌گذاری سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی جدید در تهران طبیعتاً آلودگی هوا را در پی خواهد داشت و البته عواملی مانند استفاده این خودرو‌ها از سوخت نامناسب نیز به این موضوع دامن می‌زند. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تعطیل کردن شهر چاره کار نیست، اظهار داشت: تعطیلی شهر یک مسکن کوتاه مدت است که البته چندان هم از سوی شهروندان رعایت نمی‌شود، ضمن اینکه طرح‌هایی مانند تغییر ساعات کار کارمندان و مدارس و اجرای سراسری طرح زوج و فرد، از جمله راهکارهای موقت برای مقابله آلودگی هواست.

مقیمی افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش خدمات این ناوگان را مهم‌ترین راه حل معضل آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: باید به نحوی عمل شود که مردم بتوانند به راحتی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و به سیستم حمل و نقل شهری اعتماد کنند.

اما وقتی حسن آقاجانی مشاوزیر بهداشت می گوید ۴ هزار و ۴۰۰ تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان داده اند و آمار بهشت زهرای تهران می گوید روزانه ۳۳۰ مرگ ناشی از تاثیرات آلودگی هوای تهران است دیگر جای بحثی نیست که وضعیت آلودگی هوای تهران به حدی بحرانی شده که جان انسانها را به شدت تهدید می کند. حالا به جای انتقال سریع فرودگاه و نجات جان شهروندان تهرانی استاندار تهران گفته انتقال فرودگاه مهر آباد در دستور کار استانداری تهران و دولت قرار دارد اما تا زمانی که شرایط مناسب برای دسترسی آسان و سریع مردم به فرودگاه امام خمینی(ره) محقق نشود انتقال انجام نمی شود.

با این همه  اگرچه کوشش برای تغییر نوع سوخت وسائط نقلیه و دستگاه های گرمایشی ساختمانها از فسیلی به برقی، انتقال کارخانجات آلاینده و وزارتخانه ها به خارج از شهر، افزایش کیفی و کمی تعداد و مسیر ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی و تاکسیرانی درون و برون شهری و شبانه روزی شدن تمامی خطوط، نظارت جدی بر قرار دادن مرتب فیلترمخصوص وسایل نقلیه و کارخانجات، ایجاد شغل و مسکن و ارائه مشوق های مالی قابل توجه در شهرستانهای جدید جهت کاهش جمعیت تهران، رایگان شدن تردد با ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هواست اما به نظر می‌رسد تنها با خروج فرودگاه مهرآباد از تهران می توان بیش از ۵۰ درصد آلودگی هوای پایتخت را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *