آیا آلودگی هوا روی سلامت جنین تاثیر دارد؟

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سه ماهه سوم بارداری خطر بالا رفتن فشار خون را در جنین افزایش می دهد.

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز ، گروهی از محققان آمریکایی دانشگاه جانز هاپکینز برای اولین بار در تحقیقات خود اعلام کردند که استشمام هوای آلوده در دوران بارداری ممکن است اثرات خطرناکی روی سلامت قلب و عروق جنین در دوران کودکی داشته باشد. فشار خون بالا در کودکی اغلب منجر به بروز فشار خون بالا در بزرگسالی می شود که یکی از علل اساسی در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود.
محققان در تحقیقات خود حدود ۱۲۹۳ مادر و کودک را مورد مطالعه قرار دادند. آنها فشار خون کودکان را از ۳ تا ۹ سالگی تحت کنترل داشتند. آنها عوامل مختلفی چون وزن جنین هنگام تولد و سیگار کشیدن مادر حین بارداری را از جمله عوامل فشار خون بالای جنین اعلام کردند. علاوه بر این، آنها قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و تأثیر آن روی جنین را بررسی کردند.
طبق آزمایش های صورت گرفته، کودکانی که در سه ماهه سوم بارداری و در داخل رحم در معرض آلودگی هوا هستند، نسبت به کودکانی که میزان مواجهه آنها با آلودگی هوا کم تر است، ۶۱ درصد بیشتر در دوران کودکی دچار فشار خون بالا می شوند. همچنین بدون در نظر گرفتن وزن هنگام تولد نوزادان، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سه ماهه سوم بارداری همچنان با بالا رفتن فشار خون نوزاد در ارتباط است.
نتایج به دست آمده به اهمیت کاهش میزان انتشار ذرات معلق در محیط تأکید دارند. نه تنها قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر بروز بیماری و مرگ را افزایش می دهد، بلکه این ذرات از مانع جفت در دوران بارداری عبور کرده و روی رشد جنین تأثیر می گذارد و نیز احتمال فشار خون بالا را در آینده افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *