پیکان؛ تولیدکننده بیشترین آلودگی صوتی

اگرچه شهرداری تهران تاکنون برای اصلاح ساختار حمل و نقل خصوصی بر مبنای افزایش کیفیت خودروها اقدام کرده که ایجاد ساختار معاینه فنی بخشی از آن است اما این شهر ۱۲ میلیونی همچنان با انواع آلودگی‌هایی درگیر است که منشا آن خودروهای فرسوده یا غیراستاندارد هستند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین مشکلات پایتخت محسوب می‌شود گفت: برای کاهش آلودگی صوتی باید نسبت به مناسب و استاندارد‌سازی خودروها و موتورسیکلت‌ها اقدام شود. سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از خودروهای سواری در تهران صدایی بالاتر از ۸۱ دسی‌بل ایجاد می‌کنند، در حالی که استاندارد آلودگی صوتی خودروهای سواری ۷۴ دسی‌بل است. وی ادامه داد: استاندارد آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها نیز بر اساس حجم موتور بین ۷۵ تا ۸۰ دسی‌بل است که متاسفانه اکنون اکثر موتورسیکلت‌ها در تهران بیش از حد مجاز آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند. تشکری افزود: نصب دیوارهای صوتی استاندارد در نقاطی که بافت‌های مسکونی در مجاورت بزرگراه‌ها و معابر پرتردد شهر واقع شده‌اند، تهیه و تدوین نقشه تراز صوتی همه مناطق شهر، نصب ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی در تمام مناطق و همچنین اجرای طرح‌هایی مانند سنجش میزان آلایندگی خودروهای در حال حرکت که نتایج آن می‌تواند به شناسایی و مشخص شدن میزان آلایندگی‌ها و منایع آلاینده کمک کند، از جمله اقداماتی است که طی سال‌های اخیر در راستای کاهش آلودگی صوتی تهران با جدیت در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است و در سال ۹۰ نیز اقدامات گسترده‌ای در این زمینه اجرایی خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در کنار اقداماتی که شهرداری تهران برای کاهش آلودگی صوتی انجام می‌دهد انتظار می‌رود سایر مسئولان کشور نیز به وظایف خود برای از بین بردن این معضل عمل کنند و شاهد بهبود و ارتقای کیفیت و استاندارد‌سازی خودروها و موتورسیکلت‌ها در کشور باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: به طور مثال براساس آخرین بررسی‌ها و نتایج به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی، خودرو پیکان بیشترین آلودگی صوتی را بین خودروهای موجود با ۳/ ۸۱ دسی‌بل ایجاد می‌کند و بعد به ترتیب پژو ۴۰۵، رنو ۵ و پراید بیشترین آلودگی صوتی را تولید می‌کنند.

در این میان انتظار می‌رود که مسئولان و خودروسازان به کیفیت تولید خودروها بیشتر توجه داشته باشند و رعایت استانداردهای آلودگی صوتی هم در خودروها و هم موتورسیکلت‌های تولیدی مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *