طرح سراسری «استفاده از دوچرخه» در تهران

وی با بیان اینکه قرار است طی مراسمی در بیست ‌و چهارم ژانویه در امریکا، شهر برتر معرفی شود، ابراز امیدواری کرد که تهران مقام اول را در میان این شهرها کسب کند.
شهردار تهران یکی از دلایل انتخاب تهران به عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا از سوی سازمان ملل را دو برابر کردن ظرفیت حمل‌ونقل عمومی دانست.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در حاشیه اختتامیه گردهمایی بزرگ دوستداران محیط زیست، عنوان کرد: شهرهای مختلف دنیا توسط سازمان ملل متحد و اتحادیه حمل و نقل جهانی مورد بررسی قرار گرفتند و با درنظرگرفتن شاخص‌هایی، پنج شهر برتر دنیا انتخاب شد.

وی با بیان اینکه قرار است طی مراسمی در بیست ‌و چهارم ژانویه در امریکا، شهر برتر معرفی شود، ابراز امیدواری کرد که تهران مقام اول را در میان این شهرها کسب کند.

وی با اشاره به گسترش خطوط BRT و مترو از میدان کلاهدوز در شرق تهران، تا میدان آزادی در غرب تهران، از راه‌اندازی ایستگاه تجریش مترو به عنوان شمالی‌ترین نقطه نیز، تا پایان سال نیز، خبرداد.

مهم‌ترین منبع آلودگی هوای تهران، خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند

اجرای سراسری طرح « استفاده از دوچرخه»  از سال آتی

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود اراده برای رفع مشکل آلودگی هوا،  اظهار کرد: مهمترین منبع آلودگی هوای تهران، خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند که باید در مورد آنها تصمیمی همچون الزامی کردن داشتن سند پارکینگ به ازای هر خودرو اتخاذ کرد.

وی همچنین گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی و عدم اجازه تردد به خودروهای ۳۰ ساله را نیز از دیگر موارد موثر در کاهش آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: ما مشکل را به خوبی شناخته‌ایم و راهکار را هم می‌دانیم، پس اگر اتفاقی نمیفتد، جز این است که اراده ای برای حل آن وجود ندارد؟!

وی همچنین از اجرای طرح استفاده از دوچرخه در سراسر شهر سال آینده را خبرداد و اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در منطقه هشت تهران اجرا شد و سال آینده در مسیرهای شرقی، غربی و جنوبی گسترش می‌یابد.

شهردار پایتخت در ادامه حمایت شهرداری از سمن‌ها را از برنامه‌های اصلی این نهاد برشمرد و افزود: حمایت از سازمان‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست نیز از مهم‌ترین دغدغه های شهرداری بوده و اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران همچنین در مراسم اختتامیه گردهمایی بزرگ دوست داران محیط زیست تصریح کرد: امروز مهم‌ترین مطالبه اجتماعی مردم شهر از همه مسولان، حل معضل آلودگی هواست، اما با سیستم اداری موجود بر سازمان‌ها و اشکالات ساختاری موجود، نمی‌توان در این زمینه کاری انجام داد.

وی با بیان اینکه آلودگی امروز به چالشی بزرگ تبدیل شده و اثرات منفی آن، افرادی را که امروز در این شهر زندگی می کنند، کودکانی که فردا نقش‌آفرینی خواهند کرد و حتی کودکانی که هنوز متولد نشده و مادرانی که باردار هستند را تحت تاثیر قرار داده است.

قالیباف با بیان اینکه قوانین و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در این زمینه، بخشی از مشکلات را برطرف کرده، این اقدامات را ناکافی ارزیابی و اظهار کرد: سه نوع مطالبه حقوقی دولت از مردم، مردم از مردم و مردم از دولت وجود دارد و محیط زیست جزو حقوق اجتماعی است که حاکمیت و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان حقوق اجتماعی از همه آحاد جامعه باید مطالبه کنند.

هوای تهران از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰ روز در شرایط ناسالم قرار داشت

هر موتور سیکلت نیز چندین برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند

وی با اشاره به بحران اخیر آلودگی هوای تهران عنوان کرد: هوای تهران از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸۰ روز در شرایط ناسالم قرار داشت که ۳۴ روز آن، وضعیت هشدار و اضطرار بوده، یعنی سه ماه از ۱۰ ماه سال گذشته سال، هوای تهران در وضعیت عادی نبوده است.

قالیباف مهمترین آلاینده هوای تهران را خودروها و موتورسیکلت دانست و گفت : حدود ۳/۵ میلیون خودرو و ۳/۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران وجود دارد، هر موتور سیکلت نیز چندین برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در مدتی که از حضور من در شهرداری و پیش از آن در نیروی انتظامی می گذرد، تاکنون با وجود برگزاری جلسات متعدد،هیچ تصمیم مشخصی در این باره گرفته نشده و تدبیری اندیشیده نشده تا این حجم خودرو و موتورسیکلت وارد شهر نشود.

هم می‌دانیم و هم ‌می‌توانیم، اما نمی‌خواهیم

اقدامات شهرداری تهران درکاهش آلودگی هوا بدون غوغاسالاری انجام می شود

شهردار تهران درباره برطرف شدن آلودگی هوا تاکید کرد : ما هم می‌دانیم و هم می‌توانیم اما نمی‌خواهیم. چراکه اگر بخواهیم با وجود هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی که مقابله با آلودگی هوا دارد، این امر قابل انجام است.

وی با بیان اینکه با انجام برخی اقدامات برخی مردم صدمه می خورند، به اعتراض برخی شهروندان در مورد توسعه خطوط بی آر تی و کاهش عرض خیابان و همچنین یکطرفه کردن خیابان ولی عصر(عج) اشاره کرد و گفت: برخی تصمیمات ما بعضی افراد را می رنجاند، اما من به عنوان مدیر شهر باید تصمیمات را با رویکرد کسب بیشترین منفعت برای بیشترین مردم اتخاذ کنم.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود به مهمترین اقدامات شهرداری تهران درکاهش آلودگی هوا که بدون غوغاسالاری انجام می شود اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام می‌شد توسعه حمل‌ونقل است و هر کارشناس داخلی و خارجی که تهران را مورد مطالعه قرار داده این موضوع را تایید می کند.

شهرداری تهران  ادامه داد: در سال اولی که وارد شهرداری شدم، مهمترین خواسته‌های مردم نظافت و آسفالت بود اما بعد از گذشت یک سال، مهم‌ترین دغدغه مردم به توسعه حمل‌ونقل تبدیل شد که با وجود همه مشکلات ، آن را در اولویت قرار دادیم.

به گفته وی، تا سال ۸۴ ساخت مترو سالی ۲/۵ کیلومتر بود اما از ۸۵ تاکنون ۲/۵ کیلومتر را به ۱۵ کیلومتر رسیده است.

قالیباف افزود: پول آخرین مشکل در بحث ارتقای ساخت و ساز است و بیش از آن، برنامه ریزی و سازماندهی مهم است.

شهردار تهران  ادامه داد: امروز در مترو، به جز کشنده قطار که از خارج وارد می‌شود، دیگر تجهیزات از جمله واگن، ریل، سیستم‌های الکترونیکی و کنترلی و دیگر موارد، در داخل و توسط مهندسان ایرانی تولید می شود و این یعنی مبارزه با آلودگی هو.

در آینده نزدیک زباله‌های تهران تبدیل به انرژی می‌شود

در تهران پنج برابر استاندارد آلودگی صوتی داریم

قالیباف به مساله کهریزک و زباله‌هایی که پیش از این در آنجا انباشته می‌شد اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک، زباله‌ای از شهر تهران خارج نخواهیم کرد، بلکه در مناطق شهری، زباله را جمع‌آوری کرده و به انرژی تبدیل خواهیم کرد تا شهروندان از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید ورود خودرو به بخشی از مرکز شهر ممنوع شود، گفت: اگر زورمان نمی‌رسد که به دلیل ساختار موجود، در تهران خودروی جدید پلاک نکنیم و با کمبود پارکینگ مواجهیم، حداقل می‌توانیم در بخش توسعه مترو، دوچرخه و حمل‌ونقل عمومی هزینه کنیم.

قالیباف با بیان اینکه در تهران حدود ۲۵۰ دسی‌بل آلودگی صوتی داریم، در حالی که میزان استاندارد آن ۴۰ تا ۵۰ دسی‌بل است، گفت: بنابراین در تهران پنج برابر استاندارد، آلودگی صوتی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *