آلودگی صوتی اصفهان بیش از حد مجاز

جام جم» گزارش داد، در حالی اواخر سال گذشته اعتباراتی برای مطالعه و بررسی میزان آلودگی صوتی به اصفهان تعلق گرفت که مسئولان محیط‌زیست، اولویت هزینه کردن این اعتبارات را به ۱۶ ایستگاه آلودگی هوا اختصاص دادند هرچند که تاکنون نیز این ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از لحاظ نرم‌افزاری به طور کامل مجهز و راه‌اندازی نشده‌اند.

به گفته یک کارشناس حفاظت محیط زیست انسانی اصفهان، علی‌رغم این که آلودگی‌های آب، خاک و هوای ناشی از صنایع اصفهان در اولویت قرار دارند، ولی آلودگی صوتی هنوز به عنوان یکی از آلاینده‌های تاثیرگذار شهری مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. هلنا کعبی با بیان این‌که آلودگی صوتی زمانی قابلیت عنوان کردن می‌یابد که برای آن مطالعات دقیقی انجام شود، افزود: در اصفهان سرانه فضای سبز بالاست و همواره این دیوارهای سبز می‌توانند به مثابه محافظ‌های آلودگی صوتی عمل کرده و در شرایط کنونی اولویت با آلودگی‌های دیگر است، از این طریق می‌توان از شدت معضل آلودگی صوتی کاست.

آلودگی بیش از حد استاندارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این‌باره با تاکید بر این‌که براساس اعلام اداره محیط زیست، میزان آلودگی صوتی در شهر اصفهان بیش از حد استاندارد است، گفت: ۱۰۰ درصد مراکز درمانی اصفهان در معرض آلودگی صوتی بیش از حدمجاز و غیراستاندارد هستند.

ابوالفضل قربانی بیان کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که بوق و تردد خودروها و اجرای پروژه‌های متعدد ساختمانی در بیشتر نقاط سطح شهر آلودگی‌های صوتی بالایی را ایجاد کرده است. وی در مورد راهکارهای مقابله با این آلودگی گفت: با راه‌اندازی ایستگاه‌های معاینه فنی، می‌توان میزان آلودگی صوتی خودروها از جمله بوق و اگزوز آنها را مورد بررسی قرار داد و معایب آن را رفع کرد.

وی انتقال کارگاه‌های داخل شهر به شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان را ضروری دانست و افزود: انتقال تعمیرگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک در اصفهان به مجموعه امیرکبیر در خیابان شاپور از جمله این اقدامات است که در این زمینه به کارگاه‌هایی که هنوز به این محل نقل مکان نکرده‌اند، اخطار داده‌ایم. قربانی توسعه فضای سبز و کاشت درخت در مناطقی همچون حاشیه بزرگراه‌ها را در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی اصفهان موثر دانست و گفت: رعایت اصول مهندسی در بحث کاهش آلودگی صوتی با استفاده از عایق‌های صوتی در ساختمان‌ها و نصب پنجره‌های دوجداره نیز الزامی است.

راهکار مقابله با آلودگی صوتی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در همین خصوص از آغاز پایش آلودگی صوتی در اصفهان خبر داد و گفت: این طرح را در راستای بررسی و پایش میزان آلودگی صوتی در شهر اصفهان اجرا می‌کنیم. مصطفی نوریان آلودگی صوتی را از آلاینده‌های موثر برناپایداری سلامت شهروندان دانست.

وی با بیان این‌که پل‌های غیرهمسطح مجاور مجموعه‌های مسکونی از جمله مکان‌های مورد بررسی است، تصریح کرد: آلودگی صوتی براساس اطلاعات مربوط به حجم ترافیک، سرعت و نوع خودروها در روز و شب و مشخصات و ارتفاع ساختمان‌ها، خیابان‌ها و پارک‌ها تعیین می‌شود.

نوریان با اشاره به این‌که کاهش آلودگی صوتی به منظور بالا بردن سطح کیفی زندگی و کم کردن اثرات این آلودگی بر سلامت شهروندان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است، افزود: کارشناسان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که حدود استاندارد آلودگی صوتی در مناطق شهری به ترتیب از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب، ۵۵ دسی‌بل و از ساعت ۲۲ تا ۷ صبح ۴۵ دسی‌بل است.

عوارض آلودگی صوتی

متخصصان درباره عوارض آلودگی صوتی می گویند:آلودگی صوتی قدرت شنوایی را به تدریج و به طور غیرمحسوس کاهش می‌دهد و ابتدا بخش‌هایی که وظیفه انتقال اصوات بلند را در گوش بر‌عهده دارند ضعیف می‌شوند و از میان می‌روند.

به گفته آنها، قرار گرفتن دائمی در معرض اصوات بلند عارضه زنگ زدن، وزوز و سوت کشیدن گوش را به همراه دارد و از دست دادن قدرت شنوایی بر اثر آلودگی صوتی برخلاف عوارض کهولت بر شنوایی انسانی قابل درمان نیست و حداقل بازگشت به حالت عادی غیرممکن است، چون در این عارضه سلول‌های حلزونی گوش داخلی تخریب می‌شود. سردرد، خستگی، افزایش فشار خون، تحریک‌پذیری و زودرنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، سوءهاضمه و مشکلات گوارشی، آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌های ویروسی و عفونی و… دیگر عوارض آلودگی صوتی هستند که در شهرهای شلوغ و صنعتی با شدت و ضعف نسبی رخ می‌دهند.کاهش قدرت یادگیری در کودکان، سقط جنین، انقباضات عضلانی و عروقی، استرس، بیماری‌های قلبی و عصبی، ام‌اس و افسردگی نیز از عوارضی است که نقش آلودگی صوتی در بروز آنها اثبات شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *