آلودگی هوا، خوب یا بد

از یک طرف آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه ای منجر به گرم شدن زمین می شود و از طرف دیگر ذرات معلق حاصل از این آلودگی ها می تواند از گرم شدن زمین جلوگیری کند.

بر طبق تحقیقات جدید، اقدامات زیست محیطی برای تمیز کردن هوا می تواند گرم شدن جهانی را شتاب دهد. ذرات موجود در دود و غبار حاصل از آتش های صنعتی و خانگی، که معمولاً ذرات معلق نامیده می شوند، باعث بیماری های تنفسی و دیگر مشکلات سلامتی برای افرادی که در مناطق آلوده ای مانند اکثر شهرهای آسیایی زندگی می کنند، می شود.اما همچنین ذرات معلق، آسمان بالای زمین و دریا را تار می کند و بنابراین زمین سرد می شود. این ذرات با پراکندن و جذب نور خورشید که مقدارش به اندازه و خواص اپتیکی ذرات بستگی دارد از گرم شدن زمین بیش از اینکه اکنون هست جلوگیری می کنند. این فرآیند اثرات گلخانه ای گرم شدن زمین را به تأخیر می اندازد. تعادل بین این دو اثر یک عامل غیر منتظره در پیش بینی های آب و هوا است. از یک طرف آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه ای منجر به گرم شدن زمین می شود و از طرف دیگر ذرات معلق حاصل از این آلودگی ها می تواند از گرم شدن زمین جلوگیری کند.

در حال حاضر پژوهشگران آزمایشگاه دینامیک سیالات ژئوفیزیک در پرینستون، اولین محاسبات را بر اساس مشاهدات انجام داده اند که از مدلسازی صرف فراتر رفته است. این تیم به این نتیجه رسیده است که تمیز کردن هوا می تواند منجر به گرم شدن جهانی شود. برای مثال بدون وجود ذرات معلق، از سال ۱۹۰۰ تا به حال زمین باید ۳/۰ تا ۷/۰ درجه گرم تر از حال حاضر شده باشد. این تیم با استفاده از داده های ماهواره های ناسا و مشاهدات هوایی مقدار ذرات معلق در هوا را محاسبه کرده است. پس از آن محاسبه کردند که این مواد چقدر نور را جذب می کند. این نتایج فراگیرترین اندازه گیری ذرات معلق تا به حال را نشان می دهد. کاری که یک آزمایش به هنگام علاوه بر یک کار مدلسازی بوده است. مدل های اخیر نشان از طیف وسیع آثار ذرات معلق داشت. این مشاهدات در نظم بخشیدن به سردرگمی ها کمک بسیاری می کنند. مینرات آندرایی یک محقق هواشناس از موسسه ماکس پلانک در ماینز آلمان است. در مدل او که بدون در نظر گرفتن اثر سرد شدن ذرات معلق به دست آمده، دمای جهانی هوا می تواند بین ۶ تا ۱۰ درجه تا سال ۲۱۰۰ بالا رود، اما ذرات معلق تا اندازه ای حساسیت آب و هوایی را برای بالا رفتن سطح گازهای گلخانه ای تغییر می دهند. بر طبق این تحقیقات ذرات معلق می توانند بر دیگر ویژگی های آب و هوایی مانند شکل گیری ابرها تأثیر بگذارند.

از سال ۱۹۹۰ ذرات معلق صنعتی در آمریکا و اروپا کم شده است. اگرچه در گستره جهانی، رشداقتصادی آسیا باعث افزایش این ذرات می شود، اما ذرات معلق آسیایی بسیار کمتر از آنچه انتظار می رفت در حال رشد است. این نتیجه سیاست های تبدیل منابع انرژی به منابع پاک است، اما گویا آمریکا و اروپا از این سیاست ها زیاد راضی نیستند، چرا که کم شدن ذرات معلق در آسیا در کل هوای کره زمین را گرمتر خواهد کرد. حالت ایده آل برای آنها این است که آب و هوای شان تمیز باشد، ضمن اینکه پیامدهای تمیزی هوا را هم در پی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *