سهم من در کاهش آلودگی هوا

هرچند خودروسازان هیچ گاه زیر بار آلودگی هوا به واسطه محصولاتشان نمی روند؛ اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بخش اعظمی از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهایی است که از استانداردهای آلودگی کافی برخوردار نیستند. اما در کنار خودروهای غیر استاندارد، آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که در کنار خودروسازان، صنایع آلاینده هوا، ریزگردها و بسیاری موارد دیگر نقش شما در کاهش یا افزایش آلودگی هوا چیست؟

آیا شما به عنوان کسی که خودروی شخصی دارید، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته و آن را اجرا کرده اید؟به عقیده کارشناسان دو روش برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که رانندگان می توانند با رعایت آنها به کاهش آلودگی کمک کنند. این دو روش عبارتند از رانندگی کردن به میزان کم و صحیح رانندگی کردن که در نهایت موجب کاهش مصرف سوخت می شوند. در واقع زمانی که کمتر با ماشین رانندگی می کنیم، به میزان قابل توجهی تولید گازهای گلخانه ای را کاهش می دهیم. البته منظور از کمتر رانندگی کردن به این معنا نیست که شما باید خانه نشین شوید، کارشناسان پیشنهاد می کنند

سعی کنید با انتخاب روش های جایگزین، میزان استفاده از خودروی شخصی تان را تا حد ممکن کاهش دهید. در ادامه پیشنهادهای کاربردی بیشتری را برای اجرایی کردن دو راه حل اشاره شده مشاهده می کنید.

۱. از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنیم

سفرهای غیر ضروری خودروها موجب آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت می شود، خصوصا در روزهایی مثل این روزهای کلانشهرها که آلودگی هوا در اوج خود قرار دارد.

۲. پیاده روی یا دوچرخه سواری

البته این پیشنهاد پیش از آلودگی هوا کاربردی است و می تواند تا میزان زیادی از شدت گرفتن آلودگی هوا

پیشگیری کند.

می توانیم مسیرهای کوتاه را با دوچرخه طی کنیم. این کار علاوه بر کاهش آلودگی هوا باعث سلامت جسم شما و صرفه جویی در مصرف سوخت نیز خواهد شد.

۳. تا به حال چقدر به استفاده از اینترنت به جای خودرو فکر کرده اید؟

بسیاری از خریدها را می توان از طریق ارتباطات از راه دور، تلفن، دورنگار، اینترنت و سایر وسایل ارتباطی انجام داد، پس این راه حل نیز ممکن به نظر می رسد.

۴. از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید

با این روش علاوه بر کاهش هزینه های شخصی و صرفه جویی در مصرف سوخت، کمک زیادی به بهبود ترافیک و پاکیزگی هوای شهر کمک خواهیم کرد.

۵.در سفرها از حمل بار اضافی خودداری کنیم

کارشناسان پیشنهاد می کنند در سفرها از به همراه بردن وسایل غیر ضروری خودداری کنید، حمل بار اضافی باعث استهلاک خودرو و افزایش مصرف سوخت می شود.

۶.مرتب چیدن بار را فراموش نکنید

بار روی باربند را از کوچک به بزرگ چیده و روی آن را بپوشانید تا کمترین مقاومت را در مقابل فشار باد ایجاد کند، این روش نیز به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا کمک می کند

۷. سرعت خودرویتان را با سرعت ترافیک تنظیم کنید

کاهش مصرف سوخت، بهبود ترافیک، جلوگیری از استهلاک و ترمزهای پیاپی، مصرف سوخت را تا حدود ۵۰ درصد افزایش می دهد پس سعی کنیم با پرهیز از حرکت های شتابان، به طور یکنواخت و در بین خطوط رانندگی کنیم.

۸. تنظیم باد چرخ ها

توجه به این نکته کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر لاستیک ها را به همراه دارد

۹. تنظیم به موقع موتور

کاهش مصرف سوخت و پاکیزگی هوا نتایج مستقیم این کار است. با تنظیم به موقع موتور می توانیم بیش از ۵۰ درصد گازهای آلاینده خروجی از اگزوز را کاهش دهیم و در حدود ۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم.

۱۰. تعویض به موقع فیلتر هوا

استفاده از فیلتر هوای استاندارد و تعویض به موقع آن تاثیر قابل توجهی در افزایش توان موتور، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از نشر گازهای آلاینده خروجی از اگزوز دارد.

۱۱. موتور خودرو را با درجا کار کردن گرم نکنید

برای گرم کردن خودرو به جای درجا کار کردن و گاز دادن بی مورد چند کیلومتر اول را به آهستگی و در دنده پایین برانیم، با این کار موتور خودرو سریع تر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت همچنین سیستم انتقال دهنده نیرو مانند جعبه دنده و دیفرانسیل نیز هماهنگ با موتور گرم می شود.

۱۲. معضلی به نام خودروهای تک سرنشین

ترافیک سنگین، افزایش آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت از نتایج تردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین در کلانشهرها است، اتفاقی که زیاد شاهد آن هستیم. بهتر است برای رسیدن به مقصدهای مشترک با چند نفر دیگر همسفر شوید و به این ترتیب خودروهای کمتری را وارد خیابان های شهر کنید.

۱۳. برنامه ریزی برای سفرهای درون شهری،

راه حلی کاربردی بهتر است برای صرفه جویی در وقت و هزینه شخصی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، قبل از حرکت کارهای خود را مشخص و ردیف کنیم و با انتخاب مسیرهای کوتاه و کم ترافیک علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه شخصی در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کنیم.

۱۴. خاموش کردن خودرو در ترافیک های سنگین

با خاموش کردن خودرو در توقف های طولانی (بیش از دو دقیقه) می توانید از افزایش آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری کنید.

۱۵. در مسیرهای سراشیبی به آرامی رانندگی کنید.

و در نهایت اگر قصد خرید خودروی جدیدی دارید، سعی کنید خودرویی را انتخاب کنید که با استفاده از فناوری های نوین، بیشترین ظرفیت و کمترین مصرف سوخت را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *