مقصر مرگ خاموش مردم کیست؟

ایرنا – یک نماینده مجلس با مقصر ندانستن مردم در بروز آلودگی هوا گفت: مردم باید چکار کنند؟ مردم در شهری مانند تهران باید جابجا شوند و اگر از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده نکنند، آیا وسیله حمل و نقل عمومی وجود دارد که از آن استفاده کنند؟ لذا به نظر من مسئولیت آلودگی هوا متوجه مسئولین است.
[مقصر مرگ خاموش مردم کیست؟]

عصر ایران به گزارش فرارو نوشت: هر روز درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا آمار مختلفی اعلام می شود؛ اما هیچ اتفاق خاصی روی نمی دهد. آلودگی هوا روز به روز در حال بدتر شدن است و نه مردم و نه مسئولین توجهی به آن ندارند.

عجیب است که همه درباره مسائلی مانند نرخ ارز، تورم و … بیشترین توجه را از خود نشان می دهند اما درباره قاتلی که خیلی خاموش در حال گرفتن جان آنهاست بی توجه اند. این بی توجهی حتی در میان نخبگان و روشنفکران کشور نیز وجود دارد. چندبار دیدید که یک روشنفکر درباره معضل آلودگی هوا بنویسد یا سخنرانی کند؟

علت این بی توجهی به محیط زیست و آلودگی هوا در میان ما ایرانیان چیست؟ آیا این موضوع ریشه فرهنگی دارد یا جامعه شناختی؟ برای پاسخ به این سوال با چند جامعه شناس مشهور کشور تماس گرفتیم. نتیجه این بود که آنها هم یا مسئله برایشان بی اهمیت بود و مایل نبودند درباره آن صحبت کنند یا عنوان می کردند تعمقی در این موضوع نداشتند و لذا آمادگی گفتگو ندارند!

به نظر می رسد بی توجهی به آلودگی هوا در ایران فراگیر است و ربطی به سواد، جایگاه و شغل ندارد.

نبود آگاهی و یقین

دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «بی توجهی به مسئله آلودگی هوا ناشی از دو دلیل است. اول اینکه آگاهی عمومی درباره این موضوع کم است و دوم اینکه ممکن است آگاهی وجود داشته باشد اما نسبت به آن یقین وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «به طور مثال همه ما می دانیم که روزی خواهیم مرد و حساب و کتابی در قیامت وجود خواهد داشت؛ اما باز هم گناه می کنیم و موجب آزار دیگران می شویم. علت این امر این است که می دانیم، اما یقین نداریم و می گوییم هنوز خیلی فرصت داریم و شاید قیامتی نباشد.»

وی افزود: «اگر کسی بداند امروز آخرین روز عمرش است سبک زندگی وی بسیار تفاوت خواهد کرد.»

آریایی نژاد با بیان اینکه این دو موضوع درباره هم مردم و هم مسئولین صدق می کند گفت: «مسئولین از دل همین مردم بیرون می آیند. چنانکه هیچکس نمی آید سراغ نماینده مجلس و بگوید چرا هوا آلوده است و فقط برای وام و شغل به نماینده مراجعه می کنند.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا افزایش اطلاعات و آگاهی مردم است و اینکه این آگاهی نهادینه شود و مردم یقین کنند آلودگی هوا مشکلات عدیده ای برای آنها ایجاد می کند و لذا به دنبال پیشگیری باشند.»

مسئولیت آلودگی هوا متوجه مسئولین است

اما مهرداد بائوج لاهوتی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «سالانه حدود ۵ هزار نفر در کلان شهرهای کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و آمار بیماریهای تنگی نفس روز به روز در حال افزایش است و این جای گلایه از دولت و مجلس دارد.»

وی ادامه داد: «برای آلودگی هوا دو راه حل وجود دارد که یکی راه حل اساسی و زیربنایی است که همانا توسعه حمل و نقل عمومی است که متاسفانه تحقق پیدا نکرده است.»

وی افزود: «یعنی قرار بود میزان جابجایی توسط حمل نقل عمومی ۷۵ درصد باشد که اکنون حدود ۳۵ درصد است و ۴۰ درصد از این مقدار تحقق پیدا نکرده است.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «از سوی دیگر سوخت ما هنوز استاندارد یورو ۲ را دارد در حالی که تا پایان قانون برنامه چهارم باید استاندارد یورو ۴ می شد.»

لاهوتی گفت: «به نظر من خانم ابتکار کار خود را خوب شروع کردند؛ اما ما از ایشان بیشتر از این انتظار داشتیم و با توجه به صبغه ای که داشتند امیدوار بودیم جدی تر عمل کنند و فقط به اعلام هشدار بسنده نکنند. ایشان می توانند با توجه به قوانینی که در اختیار دارند جدی تر برخورد کنند.»

وی با بیان اینکه من مردم را در آلودگی هوا مقصر نمی بینم گفت: «مردم باید چکار کنند؟ مردم در شهری مانند تهران باید جابجا شوند و اگر از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده نکنند، آیا وسیله حمل و نقل عمومی وجود دارد که از آن استفاده کنند؟ لذا به نظر من مسئولیت آلودگی هوا متوجه مسئولین است.»

نایب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: «در همین شهر تهران خودروهای فرسوده با بیش از ۳۰ سال عمر در حال تردد هستند و مسئولین از جمله سازمان محیط زیست باید مانع تردد این خودروهای فرسوده شوند.»

وی ادامه داد: «یک نفر اگر در کشور بمیرد کلی واکنش نسبت به آن صورت می گیرد، اما سالانه ۵۰۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند اما توجهی به آنها نمی شود.»

لاهوتی در پایان تصریح کرد: «اینکه گفته شود چرا مجلس از اهرم نظارت برای ورود به این موضوع استفاده نمی کند حرف درستی است و به نظر من همه مسئولین مقصر هستند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *