آلودگی صوتی قاتل خرگوش‌های دریایی

نتایج مطالعات جید نشان می‌دهد خرگوش‌های دریایی به دلیل قرارگیری در معرض سروصدای ناشی از قایق‌ها و کشتی‌های منقرض شده و تکامل مرحله جنینی آنها متوقف می‌شود.

به گزارش ایسنا، این مطالعه در راستای مطالعات پیشین انجام شده که روی تاثیر سروصدا و آلودگی صوتی بر جابه‌جایی و ارتباط میان موجودات دریایی متمرکز بوده است. در این مطالعه زیست‌شناسان دانشگاه‌های «ریستون»، «اکستر» و مرکز مطالعات «CRIOBE» در فرانسه به مطالعه روی خرگوش‌های دریایی به خصوص حلزون‌های دریایی با نام علمی «stylocheilus striatus» پرداختند. این جانوران پس از خروج از تخم به سمت جلبک‌های سمی می‌روند تا از آنها تغذیه کنند اما متاسفانه در معرض پژواک صداهای ناشی از قایق‌ها قرار گرفته و این سروصدای ناشی از ترافیک دریایی بالای سر آنها این فرآیند طبیعی را مختل می‌کند. در نتیجه بسیاری از تخم‌های آنها ناقص مانده و مرحله جنین را کامل نمی‌کنند و تقریبا آنهایی که سر از تخم در می‌آورند نیز از بین می‌روند.

این مطالعه در سواحل مرجانی دریاچه‌های کم‌عمق «پلی‌نزی» فرانسه انجام شده و مشخص شد قرارگیری در معرض بازگشت صوتی قایق‌ها باعث می‌شود تخم‌های بیشتری از تکامل باز بماند و خرگوش‌ها و حلزون‌های دریایی از تخم درآمده نیز از بین بروند.

به نقل از نیچرورلدنیوز، «سوفی ندلک»، سرپرست اصلی این مطالعه گفت: سروصدای ناشی از ترافیک یکی از وسیع‌ترین آلاینده‌های جهانی است و در صورتی که توانایی زاد و ولد گونه‌های در معرض تهدید کاهش یابد، شاهد تغییر جوامع و از دست رفتن کارآیی حیاتی اکولوژی خواهیم بود. این جانوران از این لحاظ اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند که از جلبک‌های سمی تغذیه می‌کنند و بر احیای صخره‌های مرجانی برای ماهیان اثر می‌گذارند.

«استیو سیمپسون»، زیست‌شناس دریایی و از حاضران در این مطالعه افزود: آلودگی صوتی ناشی از قایق‌ها سبب افزایش استرس و آسیب فیزیکی سلول‌ها در طول رشد آنها شده و بر احتمال نجات یافتن آنها تاثیر می‌گذارد. بنابراین مطالعه، پژواک آلودگی صوتی قایق‌ها سبب کاهش ۲۰ درصدی شانس بقای جنین خرگوش‌های دریایی و حلزون‌های دریایی می‌شود.

این نخستین بار است که تاثیر آلودگی صوتی بر رشد و حیات این جانوران در مراحل حیاتی زندگانی آنها مورد مطالعه قرار می‌گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *