آلودگی صوتی یک ویروس خاموش است

یک کارشناس گفت: آلودگی صوتی اختلالات جسمی و روحی بسیاری را برای انسان به بار می‌آورد.
محسن آشوری جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: سالها از هم نشینی انسان با طبیعت، صدای بلبل‌ها و آواز رودخانه‌ها گذشته است، حال در عصر آهن و مدرنیته و با پیدایش ابر شهری چون تهران دیگر خبری از آرامش نیست.

این کارشناس افزود: مهم‌ترین آلودگی که ما از ابتدای صبح تا انتهای شب و حتی هنگام خواب با آن مواجهه می‌شویم امابرحسب عادت دیگر به آن توجهی نداریم آلودگی صوتی است.

وی اظهار داشت: این آلودگی صوتی را می‌توان شامل ساخت و سازهای بی وقفه و پر سروصدای ساختمانها یا صدای گوش خراش وسایل موتوری که برای خراب کردن و ساختن کوچه و خیابانها فعالند و … را دانست.

آشوری در ادامه اظهار داشت: به غیر از عوامل فوق می‌توان در سطح شهر و خیابانها به صداهای ناهنجار که بعضی از موتور سیکلت‌ها با حرکت در کوچه و خیابان تولید می‌کنند و صداهای ماشین‌های فرسوده که دیگر قدرت حرکت ندارند را اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اگر آلودگی صوتی انسان را نکشد اما عامل اصلی بیماریهایی نظیر اختلالات روانی- ناراحتی‌های عصبی و کاهش راندمان کار و در کل به هم ریختن سیستم بدن می‌باشد.

این کارشناس گفت: از نظر متخصصان و پزشکان ثابت شده است که این نوع آلودگی جدا از مسائل فوق، در سنین مختلف عوارض و پیامدهای گوناگونی دارد که در کودکان باعث کاهش تمرکز فکری، یادگیری و پرخاشگری می‌باشد و یا سلسله مشکلات بیولوژیکی (استرس)، عدم تعادل اعصاب روان، دعواهای پی در پی در سنین بالا شال می‌شود.

آشوری در پایان خاطر نشان کرد: این آلودگی صوتی هرچقدر هم بزرگ باشد اما می‌توان با آن مبارزه کرد و آن را به درصد پایین کشاند که این حرکت لازمه‌ی حمایت‌های مستقیم دولت با پوشش و آموزش برنامه‌های فرهنگی به عموم از طریق رسانه و شهرداری در افزایش پوشش گیاهی در اطراف خیابانها و با ایجاد پارک‌های مناسب و ایجاد فضای مناسب برای ورود پرندگان خوش سخن و آموزش به پیمانکاران ساختمانی برای ساخت و ساز در ساعات روز با کمترین تولید آلودگی صوتی و انتقال فرودگاه و کارخانجات به بیرون از شهر تهران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *